Wat is er nieuw

Scholenvis gezelschaps aquarium

aquatlantis splendid 100

Well-known member
Lid geworden
20 december 2024
Leeftijd
38
Goedemorgen,

Ik zit te denken om misschien mijn vissenbestand aan te gaan passen.
Graag zou ik een leuke scholenvis in het aquarium toevoegen (200L)
De zwaarddragers en guppen zouden er dan uitgaan.
Ik heb in het verlal meerdere soorten scholenvis gehad waar onder neon/kardinaal tetra's en roodkopzalm en wellicht nog andere soorten maar mijn ervaring is dat na een tijdje de vissen niet meer in een school zwemmen maar kriskras door het aquarium.
Is er een soort welke wel mooi in een school blijven zwemmen?

Dat kriskras door het aquarium zwemmen is vrij normaal in een veilige omgeving.
Scholen doen ze voornamelijk bij angst/stress/dreiging.
Zet je er een wat agressievere of meer territoriale grotere vis bij zul je meer school gedrag zien.
Beplanting/schuilplaatsen hebben ook een grote rol, met weinig schuilplaatsen zal een vis zich minder veilig voelen en soortgenoten opzoeken.

Dat pleit er dan toch voor om juist géén school-gedrag te willen zien? Dan voelen ze zich blijkbaar op hun gemak en veilig.

Ik vind het leuk als scholenvisjes klein blijven, zodat je een flink groepje in je bak kunt zetten zonder dat je meteen een hoop biomassa toevoegt, dat is ook misschien iets om rekening mee te houden bij je keus. Je hebt veel visjes voor weinig "centimeters vis per liter", zeg maar. Een grotere groep maakt ook een mooiere indruk, vind ik. Maar scholenvisjes voelen zich ook prettiger in een grotere groep, dus misschien dat ze dan juist nóg minder gaan scholen? Hoe dan ook, dat de visjes niet teveel stress hebben lijkt me belangrijker dan dat ze zo mooi scholen, als je weet dat dat gedrag juist op stress duidt. Zelf vind ik de Trigonostigma Espei en Hengeli heel fijne scholenvisjes; de Hengeli heb ik in het verleden gehad, in mijn nieuwe bak komt de Espei.

Wat zwemt er dan nog meer in de bak, volgens mij nog vele andere soorten toch...
Ik vindt zelf hoe minder soorten hoe rustiger de bak oogt, dus een schooltje en bodemvis en een koppeltje van iets wat wat groter is, maarja dat is persoonlijk he.
De Paracheirodon simulans of Blauwe Neon welke kleiner is als een gewone neon of kardinaal schoolde bij mij altijd wel goed, en kleiner zodat je meer kan nemen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan