School voorbeeld hoe het niet moet

Discussie in 'Inheemse biotopen' gestart door Johnny Boy, 16 okt 2012.

View Users: View Users
  1. TS
    TS
    Johnny Boy

Johnny Boy

Lid geworden:
    17 apr 2011
    Ja dat viel mee ook al mee , op de GH en KH na
    Heb wel gezien dat het licht 24 uur per dag aanstaat , misschien is het nu alleen omdat het vakantie is .

2. Ingrid89

Ingrid89 Guest

Misschien komt het dat de waardes nog redelijk zijn door de hoeveelheid algen in de bak?

3. AadMec

AadMec Guest

Ja en de beperkte bezetting !!!

4. Jones

Jones

Lid geworden:
    23 feb 2011
    Het licht 24 uur per dag aan :o . Het moet niet gekker worden. Arme visjes.

5. AadMec

AadMec Guest

Volgens mij zijn baarzen, met een aantal uitzonderingen die hier niet van toepassing zijn, onder de 25 cm beschermd via de Nederlandse Flora en Faunawet. Kortom : Ik ben van mening dat je deze inheemse vissen niet in een aquarium mag houden en daarmee is men dus zelfs strafbaar in mijn ogen.

Vergis ik me of is dit misschien een reden voor de school om de vissen gewoon in de sloot vrij te laten?

6. TS
    TS
    Johnny Boy

Johnny Boy

Lid geworden:
    17 apr 2011
    AadMec mensen doen zo veel dingen wat niet mag , we zijn zelf ook geen heilig boontje .
    Het probleem is niet dat ze vissen houden wat misschien niet mag , als ze de vissen een goed onderkomen hadden gegeven dan was er niks aan de hand geweest .
    En dan was ik er ook niet over begonnen , en dan hadden we ook dit gesprek niet gehad .

7. AadMec

AadMec Guest

Helemaal met je eens hoor, maar ik dacht dat het misschien een argument kon zijn (met name voor een school = goede voorbeeld) om deze inheemse vissen vrij te laten.

8. peterdenhaag53

peterdenhaag53

Lid geworden:
    29 apr 2011
    Lees dit topic nu eens door.
    Maar vindt dit schandalig in een school! Ben zelf onderwijzer op een basisschool en zou dit op mijn school niet accepteren. Er zijn tegenwoordig regels opgesteld tav het houden van dieren in de scholen. Helaas vallen vissen hier buiten. Een school hoort gewoon een voorbeeld te zijn voor de kinderen.
    Heb het wel vaker gezien in scholen....van die totaal niet onderhouden bakken. Iemand op zo'n school begint er enthousiast aan ...vol goede bedoelingen. Gaat dan een tijd goed, totdat er door ziekte, tijdgebrek, andere baan etc de klad inkomt.
    Deze bak moet gewoon OF weer onderhouden worden OF de school uit. En dan heb ik het maar niet over die vermoedelijke baars in die bak.

9. Jones

Jones

Lid geworden:
    23 feb 2011
    Bij mij op school stond een bak met pauwogen. Die bak was zo smerig. Lekker voorbeeld inderdaad.

10. lucas1711

lucas1711

Lid geworden:
    5 mrt 2010
    Ik denk dat de bak gewoon aan het indampen is omdat de kap open staat, vandaar de hoge GH/KH. Je kan wel wat water verwisselen maar als je niet weet waarom het water zo laag staat zou ik het tijdens de vakantie niet bijvullen: misschien lekt de bak wel of was er gevaar dat hij zou klappen.
    Overigens zoals reeds gezegd: een bak vol algen en zweefvuil is niet perse een slechte bak voor de visjes. Je kan een kristalheldere, algenvrije bak bak hebben die stijf staat van meststoffen en CO2 waaruit de visjes zouden vluchten naar dit onding moesten ze kunnen kiezen.
    Uit educatief oogpunt is het wel niet echt geslaagd.

11. Keukenprins

Keukenprins

Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Het water zal idd verdampt zijn.
    En ja dat de algen de waardes nog best netjes houden zal zeer zeker het geval zijn (de natuur heeft zo zijn wegen om dingen te regelen he).
    Beetje bij vullen zou je kunnen doen.
    En misschien briefje ophanegn bij congerge dat de bak wel de nodige aandacht behoeft als er weer mensen op de school zijn in het belang van de visjes.

12. TS
    TS
    Johnny Boy

Johnny Boy

Lid geworden:
    17 apr 2011
    Vandaag was het de laatste dag dat ik op die school moest zijn , laan we hopen dat de persoon van die klas wat aan zijn bak gaat doen als de school weer begint .

En waar zouden de vissen inderdaad liever in zwemmen , in die vieze bak of in die schone veel te kleine glas .

Gr John

13. TS
    TS
    Johnny Boy

Johnny Boy

Lid geworden:
    17 apr 2011
    Ik kwam weer een mooi ingericht bakje tegen op een andere school .
    Het licht en het filter pompje doen het niet .
    En de school had een week herfst vakantie .

558819johnny_boy_0_82_dsc_0172.jpg
    615957johnny_boy_0_82_dsc_0169.jpg

14. Lautjuh

Lautjuh

Lid geworden:
    18 okt 2012
    Heeeeel pedagogisch verantwoord.... :stom: :stom:

15. Alexke

Alexke

Lid geworden:
    28 feb 2012
    ocharme ze hebben nog niet eens een bodem of plantjes!!! :(

16. Jones

Jones

Lid geworden:
    23 feb 2011
    Wat sneu :(

17. AadMec

AadMec Guest

Mijn dochter loopt stage op een lagere school en moet telkens lessen bedenken en geven : Wellicht is een voorlichting over dit onderwerp een keer een goed alternatief. Een druppeltje op de gloeiende plaat, maar toch !!!

Ik kom ook veel bij relaties en merk overigens hoe lastig het is om dat verhaal duidelijk te maken. 1 Visje (de rest is al dood) in een bakje van 10 liter da's niet zo'n goed plan. Ohhh ok je doet het filtertje 's nachts uit omdat het zo'n herrie maakt. Af en toe voel je je net zo'n predikant maar alla het is voor het goede doel.

18. Jones

Jones

Lid geworden:
    23 feb 2011
    Dat is inderdaad een goed idee, Aad. Veel druppeltjes maken een plas he ;) . Als je niks doet verandert er ook niks.

19. AadMec

AadMec Guest

Als die plas dan een vijver wordt die groot genoeg is voor (goud)vissen dan hebben we idd wat bereikt hahaha !!!

Op dat MP wordt je ook regelmatig onpasselijk van wat je ziet.

Bieden op 3 goudvissen in een leuk windlicht of bierglas.

Grrrrrrrrrrrruwelijk !

20. Jones

Jones

Lid geworden:
    23 feb 2011
    Breek me de bek niet open. Raad eens waar mijn goudjes vandaan komen...

21. AadMec

AadMec Guest

Wil het niet weten denk ik !!!

22. TS
    TS
    Johnny Boy

Johnny Boy

Lid geworden:
    17 apr 2011
    Gelukkig staat dat bakje wel op een rustige plek , pal naast de ingang van de klas .
    Dus de visjes krijgen wel genoeg aandacht als de kinderen naar binnen komen en de klas uit rennen .

23. Jones

Jones

Lid geworden:
    23 feb 2011
    Gelukkig maar :stom: .

24. trotsemammie

trotsemammie

Lid geworden:
    15 okt 2011
    vreselijk dit allemaal, hebben sommige mensen dan echt geen gevoel in hun barst?

25. Mascha&Ivo

Mascha&Ivo

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Ahw, arme goudvisjes.. :(

Ik kwam pas bij een Turkse bakker, en daar stond op de toonbank een vissenkommetje met 3 sluiers erin. Als er in dat kommetje 5 liter water pastte is dat al veel. Meer was het zeker niet.. Met gekleurde grote kiezels op de bodem en een plastic plantje. Het water zag er gelukkig wel schoon uit, maar toch.

Op de middelbare school hadden wij in het biologielokaal ook een sloot-aquarium, maar die zag er veel beter uit dan deze van de eerste post, en bovendien zaten ook geen vissen in, alleen wat slakjes en larven.

En op de kamer van m'n studievereniging hebben we ook 2 aquaria met wat mooie vissen, maar die worden echt prima onderhouden :) Het bestuur is er elke dag, dus die bakken worden wel zeker eens per week verschoond. (als echte biologen gaan de overleden vissen natuurlijk in een potje sterk water, en met wat condoleance-berichtjes erop blijven ze naast het aquarium staan :p ).

- Mascha

26. Vissies

Vissies

Lid geworden:
    7 jun 2011
    Re: School voorbeeld hoe het niet moet

Oh wat erg zeg allemaal, ik kan me dr zo boos over maken.
    Als die beestjes iemand niet boeid of het teveel moeite vind om ze te verzorgen waarom neem je ze dan en zet je die notabene neer in een klaslokaal! :stom:
    Waarschijnlijk als het visje dood is kopen ze doodleuk "gewoon" een nieuwe ook nog.

27. smart

smart

Lid geworden:
    10 mrt 2018
    wat erg allemaal:mad: