Wat is er nieuw

Schoonmaken

Liekexx

Well-known member
Lid geworden
15 december 2019
Leeftijd
24
Hallo beste leden,
Ik heb sinds vandaag 4 (wordt nog uitgebreid) corydorassen. Heel schattig!
Ik heb een laagje voedingsbodem, zwart grind en wat zand.
Nu is het zandlaagje heel dun dus ik wilde ongeveer 50 procent van de zwarte steentjes eruithalen en dan vervangen door zand...
Nu zal ik alle plantjes eruit moeten halen wat ik een paar dagen geleden OOK al moest doen vanwege wat onderhoud...
Is dit schadelijk voor de planten? En hoe dik moet het laagje zijn voor de visjes??? ik dacht zelf aan zo’n 2 cm zwart en 4cm zand...

alvast bedankt mensen!!!

Hallo beste leden,
Ik heb sinds vandaag 4 (wordt nog uitgebreid) corydorassen. Heel schattig!
Ik heb een laagje voedingsbodem, zwart grind en wat zand.
Nu is het zandlaagje heel dun dus ik wilde ongeveer 50 procent van de zwarte steentjes eruithalen en dan vervangen door zand...
Nu zal ik alle plantjes eruit moeten halen wat ik een paar dagen geleden OOK al moest doen vanwege wat onderhoud...
Is dit schadelijk voor de planten? En hoe dik moet het laagje zijn voor de visjes??? ik dacht zelf aan zo’n 2 cm zwart en 4cm zand...

alvast bedankt mensen!!!
Zaterdag moet weer wat water vervangen worden... dan zet ik de visjes even over naar een emmertje voor ongeveer 30 minuutjes...

Nog een toevoeging: ze zwemmen alle 4 dicht bij het oppervlak en schieten dan weer naar beneden, nu heb ik gelezen dat dit na een paar dagen weer over gaat

Voor je planten kan het weinig kwaad mits je het met beleid doet.
Vooraan 3-4cm en oplopend naar achteren 7-8cm.
Voeg je CO2 toe? Bij een teveel ervan kan dat een reden zijn dat ze bovenin blijven hangen.

Voor je planten kan het weinig kwaad mits je het met beleid doet.
Vooraan 3-4cm en oplopend naar achteren 7-8cm.
Voeg je CO2 toe? Bij een teveel ervan kan dat een reden zijn dat ze bovenin blijven hangen.
Ik denk dat ze gewoon aan het ontdekken waren want nu schieten ze alleen nog naar boven om te ademen en schieten snel weer naar beneden om de plantjes te betasten ik meen bij 1 visje een wit stipje te zien, maar dat kan zand zijn dus ik check morgen dubbel zo goed!
ik voeg co2 toe, maar nu lijken ze weer wa rustiger te zijn dus ik denk dat het gewoon uit nieuwsgierigheid was....
Bedankt voor de reactie

Corydorassen hebben de gewoonte om wanneer ze nieuw zijn tegen bijvoorbeeld het zijglas op en neer te schieten. Na een paardagen is dit wel voorbij en zoeken ze graag een beschut plekje.

Corydorassen hebben de gewoonte om wanneer ze nieuw zijn tegen bijvoorbeeld het zijglas op en neer te schieten. Na een paardagen is dit wel voorbij en zoeken ze graag een beschut plekje.
Okay gelukkig! Ze zijn nu al wat meer aan de onderkant te vinden

Al dat gerommel met substraat lijkt mij niet wenselijk, had beter voor het introduceren van de bewoners kunnen gebeuren. Maar goed, nu eenmaal goed doen en verder niet meer aan komen. Plantjes kun je ook beter bij een onderhoudsbeurt laten staan want elke keer dat je die verplaatst moeten ze weer opnieuw vestigen. Natuurlijk kun je een keer van inrichting veranderen maar dit elke zoveel weken is niet goed.

Visjes tijdens waterwissel apart zetten is ook niet bevorderlijk en geeft een hoop stress. Het beste is gewoon rustig te werk gaan met de visjes nog in het aquarium. Meestal kunnen ze zich goed verstoppen en voelen ze zich veiliger dan dat jij elke keer met een visnetje ze achterna zit.

Eigenlijk is mijn advies dus voornamelijk dat je meer 'hands-off' moet zijn en niet te veel moet rommelen in de bak zelf.

Al dat gerommel met substraat lijkt mij niet wenselijk, had beter voor het introduceren van de bewoners kunnen gebeuren. Maar goed, nu eenmaal goed doen en verder niet meer aan komen. Plantjes kun je ook beter bij een onderhoudsbeurt laten staan want elke keer dat je die verplaatst moeten ze weer opnieuw vestigen. Natuurlijk kun je een keer van inrichting veranderen maar dit elke zoveel weken is niet goed.

Visjes tijdens waterwissel apart zetten is ook niet bevorderlijk en geeft een hoop stress. Het beste is gewoon rustig te werk gaan met de visjes nog in het aquarium. Meestal kunnen ze zich goed verstoppen en voelen ze zich veiliger dan dat jij elke keer met een visnetje ze achterna zit.

Eigenlijk is mijn advies dus voornamelijk dat je meer 'hands-off' moet zijn en niet te veel moet rommelen in de bak zelf.
Okayyy zeer bedankt!! Ja er ligt ook al zand in maar ik vindt het toch mooier en beter om wat meer zand te gebruiken maar dit laat ik voor over een tijd want het leek mij idd ook niet goed om steeds in de boden te wroeten....
Bedankt coor je reactie

Ik weet niet hoelang je aquarium draait maar bij wroeten en/of planten eruit/erin kun je beter even na gerommel in je bodem meteen een verversing doen ivm NH3/4 pieken.

Als je bodem ga vervangen lees wat info hierover. Dit is het beste met enig beleid te doen dmv afhevelen met een slang en niet gaan scheppen want dan gaat er erg veel vuil dwarrelen.

Ook oppassen met krassen op je voorruit

Heb je een foto van de bak?

Ik weet niet hoelang je aquarium draait maar bij wroeten en/of planten eruit/erin kun je beter even na gerommel in je bodem meteen een verversing doen ivm NH3/4 pieken.

Als je bodem ga vervangen lees wat info hierover. Dit is het beste met enig beleid te doen dmv afhevelen met een slang en niet gaan scheppen want dan gaat er erg veel vuil dwarrelen.
Draait bijna 4 weken... nitriet piek is geweest! Ik zal bij het schoonmaken van de bodem verversing van ht water doen!
bedankt

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan