Wat is er nieuw

Schuimlaag na EasyCarbo?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Aloy94
  • Startdatum Startdatum
A

Aloy94

Guest
Goedenavond allen,

Geen idee of dit de juiste plek is om dit te plaatsen, maar ik gok het erop 🙂

Ik ben sinds vorige week zaterdag (momenteel dus op de 11e dag) m'n nieuwe aquarium (juwel rio 180) aan het indraaien. Ik heb om de paar dagen wat verdunde ammoniak in m'n bak gegooid en begin ondertussen al wat van de stikstofcyclus te ondervinden, gemeten waardes gisteren:
pH 7,5
kH 7
gH 8
NO2 5mg/l

De rest kan ik niet testen, zover reikt mijn testset niet. Nu heb ik een aantal planten erin staan, te weten:
Alternanthera sessilis
Eleocharis parvula (dwergnaaldgras)
Javavaren
Pogostemon helferi
Vallisneria spiralis

Ik heb vanaf de eerste dag EasyCarbo toegevoegd, Easylife Profito is onderweg, dit wil ik vanaf komende week toe gaan voegen. Met de 180l bak zou ik 3-4 ml Carbo toe moeten voegen, ik doseer tussen de 2 en 5, nu het dopje van de fles niet heel goed af te meten is en ik nog geen pipet heb.

Ik begreep dat het rechtstreeks toevoegen van EasyCarbo schadelijk kan zijn voor de vallisneria, dus ik schep een liter water uit m'n aquarium, gooi daar de Carbo bij, roer dit en verdeel het vervolgens over mijn aquarium. Nou viel me gisteren op dat er vanaf het moment dat ik de Carbo toevoegde, steeds meer schuim/luchtbelletjes begonnen te vormen aan het wateroppervlak. Na een aantal uren verdween dit weer. Vandaag merkte ik precies hetzelfde, alleen is het schuim nu nog steeds aanwezig ruim 12 uur nadat ik de Carbo heb toegevoegd. De uitstroom van mijn pomp staat schuin omhoog gericht, waardoor er beweging is in het wateroppervlak.

Is dit schuim schadelijk? Is het zuurstof of iets anders? Als het zuurstof zou zijn wat door de Carbo uit de bak verdreven wordt, zou dit kunnen betekenen dat het O2 gehalte te laag komt te staan, met mogelijk verstikking van vis of axolotl tot gevolg of hoef ik me hier niet druk om te maken?

Groeten,

Aloy
 
Niemand? Zo staat het er momenteel bij:

368114aloy94_0_82_20160622_1142181.jpg
 
Ververs je water eens, wordt het verdund.
 
Je hebt al vissen in je bak begrijp ik. Doordat je ammoniak in de bak doet zal dit worden omgezet in no2 en daarom meet je nu al denk ik zo n hoge no2 waarde. 5mg is best hoog en ik zou dan flink verversen en stoppen met de ammoniak.
laat de natuur zn werk doen en hou de waarden goed in de gaten. betr is indraaien zonder vissen namelijk en dat zo n 4 weken.
dat schuim kan ik niet verklaren want normaal is dat geen effect van de carbo zover ik weet.
Carbo verdrijft zover ik weet ook niet de O2 uit je bak.
 
Bertus, vanmiddag ga ik 20% vervangen, kijken of dat iets scheelt!

Jessicapilon, ik heb momenteel nog geen levende organismen (op de plantjes na natuurlijk 😉 ) in m'n aquarium staan. Ik wil eerst de nitrietpiek gehad hebben en de stikstofcyclus doorlopen. Als ik over anderhalve week (dan draait de bak 3 weken) geen nitriet meer meet, wil ik er een lading vuurgarnaaltjes inzetten en na m'n vakantie axolotls. Ik heb juist de ammoniak toegevoegd om de nitrificerende (denk ik?) bacteri�n op gang te helpen Ik zal een deel van het water verversen, kijken of dat invloed heeft op het schuim. Ging mij er meer om op de lange termijn met Carbo, zodat ik niet m'n dieren ga verstikken door Carbo toe te voegen 🙂

Groeten,

Aloy
 
Ik gebruik ook Carbo al voor langere tijd, maar nog nooit van die belletjes gehad.
Vissen doen het er goed op.
Garnalen weet ik niet, want in die bakjes doe ik het niet.
 
Misschien dat de carbo reageert met de ammoniak? Ik weet niet wat de samenstelling van EasyCarbo is, maar het lijkt me een mogelijkheid.

Groeten Leopard
 
Ik gebruik zelf ook easy carbo en heb dit ook nog nooit gezien. Je zegt dat je de carbo eerst oplost in een liter water. Dit bakje waar je dat in oplost bevat niet toevallig nog zeepresten?
 
Sanneke, ik vind het ook apart, had de eerste week ook totaal geen belvorming, nu opeens wel.

Leopard, daar zat ik ook inderdaad aan te denken, maar omdat ik hier niets over kon vinden, heb ik dit topic geopend, in de hoop dat iemand dit ook meegemaakt heeft/

Biologist, zou een optie kunnen zijn, maar lijkt me onwaarschijnlijk, bakje wat ik hiervoor gebruik is meerdere malen afgespoeld onder de kraan en is al vaker volledig ondergedompeld in het aquariumwater geweest, voordat sprake was van schuimvorming.

Ik heb gisteren een waterwissel gedaan van zo'n 20%, heb hierbij zoveel mogelijk schuim weg geschept, alsmede het kaamlaagje wat op het water lag. Heb vanmorgen zonder verdunning de EasyCarbo toegevoegd en nu was geen sprake van schuim (afgezien van het beetje wat nog op het water drijft, wat ik vanmiddag met een doek af ga scheppen). Of het nu aan het bakje, de kaamlaag, ammoniak of welke oorzaak dan ook heeft gelegen, het lijkt verholpen door Easycarbo niet te verdunnen. Enige wat ik nu dus dien te doen is mijn uitstroom als ik Carbo toedien te verplaatsen zodat mijn vallisneria niet als eerste geraakt wordt.

Groet,

Aloy
 
Fijn dat het opgelost is !
 
Ik denk dat de Vallisneria het moeilijk gaat krijgen als je carbo gebruikt. Zoals je al weet vindt deze plant dit niet zo fijn namelijk.
Maar afwachten dus wat die gaat doen.
 
Moet zeggen dat ik ook de combi Valesneria en Easy Carbo heb en weinig problemen ondervind. Maar heb wel een soort met behoorlijk brede slierten. Misschien zijn die net wat sterker.
 
Je hoort verschillende geluiden moet ik zeggen. Net als hoe diep je ze moet planten. Er zijn ook wel leden die ze vrij diep hebben en daar doen ze het toch goed lees je dan.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan