Schuimnest honing gourami / baby s

Thijs.ariens

Well-known member
Lid geworden
27 april 2024
Berichten
175
Leeftijd
23
Hallo,

Ik heb een schuimnest. De man bewaakt dit goed, vooral tegen zijn eigen soort (vrouwtjes) soms jaagt hij die op tot andere kant van de bak. Andere soorten laat die vrijwel toe rondom het nest.

Iemand ervaring hiermee?

Ik heb veel planten.
Hoeveel eitjes zullen eruit komen?
Hoeveel zullen overleven als ik het aan de natuur van me bak overlaat?
Nog tips? Ik zou wel willen dat wat gourami s het overleven.

Ik hou jullie graag up to date.

Mijn vissenbestand verder is:
2 ancistrus
2 buefortia leveretti
1 antennemeerval
2 ramirezi electric blue
4 honing gourami s
9 barbeel
10 fantoomzalm
8 baby guppen

200 liter, open bak. Oase biothermo 250. Zand op bodem en goed beplant

Bekijk bijlage IMG_4579.jpeg
 
heb een mini kweekbakje, die in de bak hangen?
 
Lekker zijn gang laten gaan. In een minibakje ga je ze niet gezond groot kunnen brengen. Met voldoende planten overleefd er mogelijk wel wat in je bak. Al zal in een open bak het labyrinth-orgaan mogelijk niet goed ontwikkelen. Maar dat weet je natuurlijk al door het onderzoek dat je hebt gedaan voor aanschaf van je vissen.

Nest op de foto ziet er overigens nog leeg uit.
 
Mannen bouwen vaker een nest zonder dat er eitjes volgen dus ik zou ook zeggen laat ze lekker gaan en de natuur ook zn gang laten gaan.
 
Mannen bouwen vaker een nest zonder dat er eitjes volgen dus ik zou ook zeggen laat ze lekker gaan en de natuur ook zn gang laten gaan.
Oke, hmmm hij jaagt wel alle andere vissen daar weg? Dus hij bewaakt alleen ze eigen luchtbellen? Dit nest komt wel uit het niets?
 
In je bak met dit bestand overleeft er geen, jonkies zijn super klein en zitten vaak tegen de kant aan. Bij water wissel witte emmer gebruiken dan zie je ze beter. Beste in een bakje zonder stroming maar met lucht steentje op laagste stand. Poedervoer voor de eerste dagen en infussorieen en artemia de weken erna. Opkweken goed te doen maar goed opletten bij eruit vangen, superfijn netjes nodig (bv panty).
 
Lekker zijn gang laten gaan. In een minibakje ga je ze niet gezond groot kunnen brengen. Met voldoende planten overleefd er mogelijk wel wat in je bak. Al zal in een open bak het labyrinth-orgaan mogelijk niet goed ontwikkelen. Maar dat weet je natuurlijk al door het onderzoek dat je hebt gedaan voor aanschaf van je vissen.

Nest op de foto ziet er overigens nog leeg uit.
Mmmm, ja gourami nemen soms wild lucht van t oppervlak merk ik. Waarom wordt het dan minder ontwikkeld met een open bak? Omdat de lucht elke keer anders is?
 
Ik dacht juist dat met een open bak doorgaans er niet zoveel verschil zit in de temp buiten en in de bak in deze tijd van het jaar en dat dit niet veel kon uitmaken.
Bij de winterdag misschien iets anders als je een koude woonkamer hebt.
Jelle kan dat wellicht toelichten of @MaestroCygni .
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht juist dat met een open bak doorgaans er niet zoveel verschil zit in de temp buiten en in de bak in deze tijd van het jaar en dat dit niet veel kon uitmaken.
Bij de winterdag misschien iets anders als je een koude woonkamer hebt.
Jelle kan dat wellicht toelichten.
Leek mij ook. Ik lees verder niks over het verplaatsen van de gourami s naar een andere bak? Wellicht handig? Of gewoon zo laten
 
Bij temperatuur verschillen (water 20+) en lucht bijv 17 ofzo (winter, verwarming laag dat soort dingen) kan dat wel een ding zijn idd. Maar in de zomer valt dat volgens mij ook wel mee hoor..
 
Is zo'n ziss breeder bakje niet handig? Dan zitten de kleintje in een veilig bakje,maarmet hetzelfde water als waarin de ouders zwemmen. Let op, ik heb alleen ervaring met cory's in zo''n bakje, dus ik vraag het aan de deskundigen!
 
Ik dacht juist dat met een open bak doorgaans er niet zoveel verschil zit in de temp buiten en in de bak in deze tijd van het jaar en dat dit niet veel kon uitmaken.
Bij de winterdag misschien iets anders als je een koude woonkamer hebt.
Jelle kan dat wellicht toelichten of @MaestroCygni .
Dit is een verwarmde open bak, er kan dus flink verschil in temperatuur ontstaan tussen water en lucht. Bij een bak met deksel is het verschil juist veel kleiner. Nu in de zomer valt het wellicht mee, maar voordat de labyrinthorganen gaan ontwikkelen zijn we wel weer wat verder.
Een bakje kan werken om de jongen veilig te houden voor de andere vissen, maar goed schoonhouden is dan wel een vereiste.
Dit is allemaal erg op de zaken vooruit lopen, voorlopig nog geen eieren.
 
Ik heb het bakje voor de uitstroom (dus gefilterd water uit het aquarium) in het aquarium van de ouders gehangen. Een paar minislakjes erin die zich ontfermen over een eventueel overschot aan voer.
Dat ging prima.
 
Dit is een verwarmde open bak, er kan dus flink verschil in temperatuur ontstaan tussen water en lucht. Bij een bak met deksel is het verschil juist veel kleiner. Nu in de zomer valt het wellicht mee, maar voordat de labyrinthorganen gaan ontwikkelen zijn we wel weer wat verder.
Een bakje kan werken om de jongen veilig te houden voor de andere vissen, maar goed schoonhouden is dan wel een vereiste.
Dit is allemaal erg op de zaken vooruit lopen, voorlopig nog geen eieren.
Het mannetje moet dit doen door ze te bestuiven of moet het vrouwtje daar nog wat doen?
 
Zissbreeder gaat niet werken, jonkies zwemmen door het gaas heen.
Open of dichte kap maakt niks uit, hier hebben ze geen last van. Heb nu een paartje rondzwemmen en daarvoor tijd terug een trio en ook kleintjes bij gehad en in een apart bakje opgekweekt.
 
Zissbreeder gaat niet werken, jonkies zwemmen door het gaas heen.
Zijn goerami-jonkies zó klein?
Ik heb de eitjes van de corydoras (aeneus) ook in de zissbreeder gedaan en dat ging goed met de jonkies. (wel oppassen voor de 'luchtsleuf', daar kunnen ze wel door).
 
Verdiep je in je dieren.. maar een tipje van de sluier: jij vind ook niet iedereen leuk genoeg voor een nestje..
Nee, dat is niet de bedoeling, dan zou je er namelijk vanuit gaan dat ze misschien iets anders nodig hebben dan water om in te zwemmen. Voor je het weet zie je dat je bestand een zooitje is, wat moet je dan?
 
Zissbreeder gaat niet werken, jonkies zwemmen door het gaas heen.
Open of dichte kap maakt niks uit, hier hebben ze geen last van. Heb nu een paartje rondzwemmen en daarvoor tijd terug een trio en ook kleintjes bij gehad en in een apart bakje opgekweekt.
Thx
 
Het probleem met Google is dat Google inderdaad alles weet.
En voor je het doorhebt verzuip je in de informatie.
En...
Klopt die wel?

Als je maar lang genoeg zoekt vind je een foto van een paarse maanvis met gele strepen.
Compleet met tips om ze te kweken.

Op een forum krijg je tenminste een antwoord dat gericht is op jouw vraag.
 
Terug
Bovenaan