schuren en trillen


F.

Well-known member
Lid geworden
11 november 2022
Berichten
203
Leeftijd
32
hallo allemaal,

in februari heb ik mijn 2 sluiers voor wormen behandeld met dactycid, maar ze bleven schuren. Sindsdien heb ik vaak een zoutbad gedaan, maar het schuren bleef aanhouden. Ik heb ze opnieuw laten onderzoeken en het blijkt dat ze geen wormen hebben. De onderzoeker zei dat het iets interns kon zijn, mogelijk een bacterie. Ook zou het aan de waterkwaliteit kunnen liggen, al meet ik geen nitriet of nitraat tijdens het schuren.
Ik zie een van mijn vissen ook af en toe met de vinnen trillen en ineens wild doen. Ze lijken ook allebei vaak gas te hebben; wanneer ik ze in een zoutbadje deed, kwamen er kleine belletjes uit hun bek. Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Aanvullende info: ik heb een bak van 200L met 2 sluiers, een externe filter en veel waterpest. Meerdere keren per week ververs ik 10% water en 1x per week 80%, omdat mijn vrouwtje vaak eitjes legt.


groetjes
 
trillen is indruk maken op een mogelijke partner, zin in seks.
Schuren is echt iets aan de buitenkant.
Kan ook dat de pH bijvoorbeeld ver buiten het ideale gebied ligt of juist teveel schommelt door verversen.
 
dankjewel voor je reactie! Dat is interessant, ben wel blij om te horen dat het trillen geen ziekte is !
ik zal eens proberen minder te verversen dan , eens kijken wat dat doet
 
Als je gewoon kraanwater gebruikt en verder niets dan zal een verversing weinig aan de ph veranderen. Hier verversen we ook 50% met een wissel.
Als de buik is opgezet zou je eens doperwten kunnen proberen.
 
  • Leuk
Waarderingen: F.
[SUP]Wel het buitenste schilletje van de doperwt weghalen.[/SUP]
Klopt al gaat er hier toch af en toe wel een stukje schil mee de bak en dat eten de slootgravers ook op. Of teveel schadelijk is dat weet ik niet dus zonder schil is aan te bevelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: F.

Terug
Bovenaan