Wat is er nieuw

schuren, uit water springen en zwart stipje?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Yentl Lea
  • Startdatum Startdatum
Y

Yentl Lea

Guest
Hoi allemaal!
Na een tijdje afwezig te zijn geweest heb ik toch weer een paar vraagjes.

Mijn guppen schuren af en toe op de bodem, nou hoor ik van de een dat dit normaal is, en van de ander dat dit een parasitaire infectie betekent of een ziekte.
Ook plonzen ze af en toe het water uit, weet alleen niet of ze dit zelf bewust doen of dat het gebeurt als ze achter elkaar aan zitten.

Ook heeft een van mijn guppen van nu ongeveer 2maanden oud een zwart stipje op zijn linker vin, dit vind ik vreemd want het zat er eerst niet en weet niet of het bij kleur hoort of iets anders is, en een andere (volwassen) gup heeft twee zwarte stipjes op haar staartvin er bij, zou dit zwarte stip kunnen zijn of een andere ziekte of hoort het bij het veranderen van kleur naarmate ze volwassen worden? Ze zijn namelijk wel beide afkomstig van een moeder gup met zwarte stipjes.
Verder eten ze wel allemaal prima en zwemmen nog vrolijk rond.

Bak: 54L, (60x30x30) Juwel 60. staat nu zo'n 6 maanden.
Filter: Elite Jet-flo 75. (voor aq tussen 50L en 75L)
Bewoners:
8x volwassen gup
4x Platy
12x jong volwassen gup
23x baby gup van 5 dagen oud ( deze worden over een week of 2 verkocht )
2x Dwergklauwkikker.
1x vuurgarnaal ( binnenkort komen er weer wat bij )

Waterwaarden heb ik nog niet, de teststrips komen dit weekend pas..
Ook de esha2000 die ik heb besteld komt pas eind deze week.

Wel zijn er de afgelopen tijd een paar veranderingen geweest,
Ik heb de bodem anderhalve maand geleden vervangen van kleine kiezeltjes naar zand. Ook heb ik een week geleden de planten vervangen, geleidelijk aan, en wel de waterpest er in gelaten.
Ook is het water bruinig geworden, maar weet niet of dit met het hout te maken heeft of misschien toch met iets anders.

Lang verhaal kort, Help?! ervaringen? tips? opmerkingen?

Kun je kijken of het mogelijk is foto's te maken? En als dat niet lukt misschien een video? Beelden helpen altijd goed bij het interpreteren van tekstuele info en kunnen dus tot betere antwoorden leiden.

��n ding vooraf: af en toe eens een keer schuren (zeg, 1 keer per 2 dagen, om maar wat te zeggen) is minder reden tot paniek dan meerdere keren achter elkaar en dat meermaals per dag of zelfs uur.

Over paniek gesproken: kalm blijven is het beste, voor jezelf en voor de vissen 🙂

Heb je toevallig catappa bladeren liggen? Anders een blad erin gooien.
Een (extra) waterwisseltje kan vaak ook al wonderen doen.

~ Ivo

Nee, zeker niet Timmermans.
Ik ben bang door de zwarte vlekjes en het springen dat het door vervuiling komt, waarschijnlijk ammoniak verbranding die de zwarte vlekjes laten zien.
Ik ben bang pure vergiftiging van ammoniak, dus vaker waterwisselen, omdat door de drukke bezetting in een 54 literbak, het water sneller vervuild.

okidoki! was al begonnen met een paar extra waterwissels naast de wekelijkse.
Ik zal even kijken of ik via mijn mobieltje wat fototjes er op kan krijgen, mijn camera werkt niet mee op dit moment..
Het valt me trouwens wel op dat het springen eigenlijk alleen snachts gebeurt zodra de lamp uit gaat, kan het ook zijn doordat ze niet meer zien waar de oppervlakte is? de babygupjes zijn al verkocht dus die 23 kunnen weggestreept 🙂
Het is inderdaad best een volle bak, maar zo ziet het er niet uit. Ik zal nog wat jongvolwassen gupjes verkopen, dan hebben ze wat minder drukte.
Zou esha 2000 hier ook bij helpen of kan ik die beter nog even laten staan?

Het belangrijkste nu zijn dus de extra waterwissels?

Super bedankt voor de info!
Ammoniak verbranding had ik nog nooit van gehoord, en ook niet via google gevonden dus heel erg bedankt! 😀

956632_0_82_20141020_163157_1904.jpg

973768_0_82_20141020_163214_5171.jpg

947997_0_82_20141024_121057.jpg

veel scherper dan dit kan ik de fotos niet krijgen met mijn mobieltje.
De eerste foto is het jonge mannetje met een stipje op zijn linker vin, het is niet heel duidelijk maar het zit dus niet op zijn lijf!
De tweede is het volwassen vrouwtje met de zwarte puntjes op haar staartvin, deze waren er eerst niet.
De derde is mijn aquarium op dit moment.

Ik heb trouwens nog een vraagje, mijn planten zitten er dus nog niet heel lang in, en ik merk dat ze er niet zo fris meer uit zien als toen ik ze net had, ze krijgen een beetje een bruinig laagje en een aantal blaadjes laten los... 🙁
Het aquarium deed het eerst prima, ook mijn vorige planten deden het gewoon goed, maar nu is het water geliger en hebben de planten het een beetje moeilijk geloof ik. Ik heb geen idee wat er veranderd is, en wat ik er aan zou kunnen doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan