Scutariella japonica, veel voorkomende parasiet bij garnalen

Eco Creations

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2018
Berichten
845
Leeftijd
36
Locatie
Heerlen
Scutariella japonica is een parasiet die voorkomt bij garnalen. Ze zijn vrij onopvallend.

Hoe ziet het eruit?
Het viel mij vandaag op dat een van mijn garnalen twee witte uitsteeksels op zijn hoofd had, precies tussen zijn ogen. Na het van wat dichterbij te hebben bekeken had het wel wat weg van een klein gewei, als een soort boompje vertakte het witte uitsteeksel zich.
1653221817899.png
Na wat zoekwerk op internet kon ik snel vaststellen dat het Scutariella japonica betrof. Een parasiet dus, die zich op het schild of de kieuwen van garnalen bevestigd. Uit een studie van 2006 tot 2009 bleek dat kolonies garnalen in de natuur massaal besmet worden door deze parasiet, van 25% oplopend tot 100% van de kolonie.

Gevaarlijk of niet?
De parasiet beschadigd zijn gastheer niet, maar de manier waarop de parasiet zich voortplant kan op termijn wel voor problemen zorgen. Scutariella japonica legt zijn eitjes in de kieuwkamer van de garnaal. Deze kunnen op termijn zorgen voor problemen met de ademhaling en uiteindelijk dodelijk zijn.
1653221868679.png
Het probleem met deze manier is dat wanneer de garnaal vervelt het oude pantser (de witte huls) wordt opgegeten door andere garnalen. Wanneer de besmette garnaal vervelt komen de eitjes van de parasiet uit en infecteren nieuwe garnalen.

Hoe behandel je het?
De parasiet kan relatief gemakkelijk verwijderd worden, je neemt een kopje met aquariumwater en doet hier een theelepel zeezout in. Vang de besmette garnaal uit en zet hem zo'n 5 minuten in het kopje. De parasiet zou nu los moeten laten, waarna je de garnaal weer terug kan plaatsen in het aquarium.
Het probleem is echter niet zozeer de parasiet, maar eerder de eitjes die het heeft achtergelaten in de garnaal. Om deze te doden moet het aquarium behandeld worden. Op internet gaan uiteenlopende vormen van medicatie rond die zouden werken. Een aantal daarvan zijn echter onveilig voor slakken of de slijmhuid van dieren. Ik heb zelf Flubenol toegedient. Er zijn ook meldingen van het gebruik van Seachem’s ParaGuard en No Planaria van Genchem.

Bronnen:
Parasites in Freshwater Shrimps, Rachel Oleary, Amazonas, 12 Mei 2015
Cherry Shrimp Diseases & How to Treat Them, R. Muntaseer
Shrimp disease - Scutariella japonica. Treatment, Shrimp and Snail breeder


To be continued...
Ik zal jullie op de hoogte houden van het effect van Flubenol, over twee weken moet ik opnieuw een dosis toedienen en zal in de tussentijd de kolonie goed in de gaten houden en proberen om oude pantsers die ik zie te verwijderen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan