Wat is er nieuw

Seachem Purigen 100ml past niet in filter (15L aquarium)

• Onderwerp starter Onderwerp starter GvGeel
  • Startdatum Startdatum
G

GvGeel

Guest
Wij hebben een klein aquarium SuperFish aquarium Home 15L met een Superfish Aquaflow 50 Dual Action Filter - Binnenfilters - 9.5x6x20 cm Zwart 50-100 l/h
en hebben nu sinds een tijdje bruin alg (denk ik) waar we niet van afkomen.
Ik wilde hiervoor de Seachem Purigen 100ml aanschaffen maar als ik zo het zakje bekijk en mijn pomp betwijfel of die daar in zal passen. 😉
kan dit zakje ook gewoon in de bak geplaatst worden of moet dit echt in het filter van de pomp?

bak.png
filter.png

Zelf heb ik het weleens los in de bak gehad maar het beste is in de filter. Je moet even lezen voor hoeveel zo n zakje geschikt is en anders een deel in het filter doen zodat je toch voor 15 liter voldoende hebt.

Edit:
Het is voor 400 liter lees ik dus je hebt maar weinig nodig op 15 liter.
https://www.aquaplantsonline.nl/techniek/filtermaterialen/seachem-purigen-100-ml-zakje.htmlDus ja of je hangt het los in de bak of je doet een deel in een geschikt zakje onder in je filter. Nu is die filter al erg beperkt dus ik betwijfel of je dan genoeg ruimte overhoudt voor de bacterien.

Dank jejessicapilon,

Ik dacht ook al aan het zakje te verdelen, maar dan moet ik ook nog microfilterzakjes kopen en die zijn niet bepaald goedkoop.

Ja dat klopt maar waarom wil je het op zo n klein bakje gebruiken want ik denk dat de belasting daar erg klein zal zijn.

Het bakje wordt steeds bruin. En krijg hem niet meer goed. Vandaar dat ik deze oplossing wilde proberen
Ik weet niet of grootte uitmaakt

Purigen zal niet helpen tegen bruinalg,
Maar als je het per se wilt gebruiken:
Halveer de inhoud van het zakje ==> open knippen, helft eruit, en weer dicht maken (oprollen oid).
Je kan het ook los in het aquarium doen, het is wel aan te raden dat er doorstroming is nabij de purigen.

Wanneer er bruinalg is waar je niet van af komt is het zaak om de oorzaak te vinden! Dat is beter dan het gebruik van Purigen in dit geval. Zorg daarom voor de juiste voeding voor je planten. Bodem voeding en in de waterkolom. Verwijder aanwezig rottend materiaal. Maak eventueel aanwezige decoraties schoon. Koop een paar snelgroeiende planten. Oh, en zorg voor voldoende licht!

Ik ben bang dat ik hier niet zo veel aan kan doen,

Het is een koudwater aquarium met twee visjes
nieuwe Steentjes op de bodem
1 nieuw plantje in potje
decoraties laatst vervangen door nieuw
even als lucht steentje en slang vervangen
filterpomp goed schoongemaakt.

LED Licht staat op max.

Week later begint het al weer bruin te worden op het glas en ornimenten.

Ik ben bang dat ik hier niet zo veel aan kan doen,

Het is een koudwater aquarium met twee visjes
nieuwe Steentjes op de bodem
1 nieuw plantje in potje
decoraties laatst vervangen door nieuw
even als lucht steentje en slang vervangen
filterpomp goed schoongemaakt.

LED Licht staat op max.

Week later begint het al weer bruin te worden op het glas en ornimenten.
Zijn die twee visjes goudvissen? Zo wel zijn het grote vervuilers die minstens 10x zoveel inhoud nodig hebben. In zo'n bakje wordt de concentratie afvalstoffen veel te groot en dat kan alg veroorzaken (en sowieso worden ze ruim 30cm). Het filter hoeft trouwens niet of amper schoon te worden gemaakt, zo veroorzaak je alleen maar meer vervuiling.

Het zijn denk een soort goudvis. Vreemde is dat het tot een halfjaar geleden geen probleem was. Staat al een paar jaar

Heb je een foto van de bak en de visjes? Deze vissen die je noemt horen niet in een 15 liter en zullen steeds meer gaan vervuilen en kunnen niet uitgroeien met alle gevolgen van dien voor de visjes. Ik zou dan kijken of je ze weg kan doen aan iemand die ze wel goed kan huisvesten.

15870394433315679275343010757163.jpg

Ja de bak is veeeeel te klein en een erg klein filter dus ik denk gewoon dat de belasting te hoog is en bruinalgen zie je veelal bij veel organische belasting.

En zo’n plant moet je uit het potje halen, en voorzien van plantenvoeding. Anders wordt het nooit een mooie plant helaas.

en zoals gezegd. Je bakje is helaas niet geschikt voor goudvissen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan