Wat is er nieuw

Seachem Purigen in mijn externe filter geplaatst

sschot

Well-known member
Lid geworden
8 oktober 2015
Nadat ik mijn caviar bodem heb moeten vervangen als gevolg van een continu oplopende PH, heb ik mijn waterwaarden op dit gebied netjes onder controle gekregen.

Echter door de grote verstoring van het biologisch evenwicht heb ik hierna last gekregen van bruine algen en ook wel baard en penseelalg.

Ondanks dat mijn CO2 nu netjes is
PH 6,8
KH 3
en mijn overige waarden ook niet slecht zijn
PO4 0,8
NO3 7,5
bleef ik maar last houden van deze algen.

Op dit moment duw ik ongeveer 200 BPM CO2 per minuut in de bak, en ik zie nu na enige uren dat het licht brand dat diverse planten beginnen te assimileren (eikenblad varen/belgisch groen/mexicaanse klimop) De Echinodorussen en Anubiassen zie ik nog niet tot assimilatie overgaan.

Vooral de bruine alg ervaar ik als vervelend omdat dit (vooral tegen de avond) over de groene bladeren komt en een vervelend gezicht is.

Om te kijken of ik mogelijk iets kon doen heb ik nu sinds 48 uur Purigen aan mijn filter toegevoegd.

Ik moet zeggen dat ik wel verbaads ben over het resultaat. Het water is echt kraakhelder aan het worden, echt een groot zichtbaar verschil en de buine alg is aan het verminderen. Weg is het nog niet, maar wel duidelijk verminderd.

Ik ben heel benieuwd naar de resultaten op iets langere termijn, maar vond het toch mooi om dit te delen.

Ter indicatie een foto van hoe de bak er nu bij staat
392342sschot_0_82_img_20160226_203644.jpg

Zo op het eerste oog lijkt het me een gezonde bak met mooie grote planten.

Persoonlijk vindt ik een pH van 6.8 bij KH 3 niet zo indrukwekkend.
Bij een KH van 3 zou ik een pH van 6.5-6.6 adviseren om voldoende co2 te hebben.

Purigen is idd h��l goed spul. Beinvloed de redox in positieve zin en verwijderd organisch afval waardoor het een gunstige invloed heeft op de stikstofcyclus.

Zo op de foto ziet de bak er netjes en mooi groen uit hoor.

Ik zal voorzichting de CO2 toevoer nog iets verder verhogen, om te kijken wat hier de gevolgen van zijn.

Is er ruim voldoende stroming met een Eheim 2078 op 300 liter? Waarbij deze staat ingesteld op netto 600 liter per uur?

Je hebt genoeg met netto 450 l/u. 🙂

Ik heb het idee dat er positieve vooruitgang is.

De bak is mooi helder. De bruine alg laat naar het zich aanzien zich veel
minder zien, waardoor het (diverse) groen beter tot zijn recht komt.

Verder zodra de derde LED balk gaat branden, begint de eikenbladvaren bijna
per direct de assimileren en 's avonds komen er veel meer bellen van diverse
planten af.

Als mijn Easy Life Profito op is (bijna) ga ik All in One van Planted-box.com
toevoegen.

Ter vervanging van mijn Taifun is de AM1000 besteld, nu nog kijken hoe aan te
sluiten. Overweeg sterk een tweede separate pomp hiervoor te plaatsen, maar dat
loopt ik een ander topic.

Hierbij plaatje van nu

465276sschot_0_82_img_20160304_143415.jpg

Mooie bak hoor
Hier het zelfde verhaal bruinalg op planten vele middeltjes geprobeerd veel planten dood vlak daar de prijs ook niet van uit sinds een week of 3 zit er Seachem Purigen in het filter
Bruinalg weg bak kraak helder.
Had ik het spul maar meteen aangeschaft dan had ik een hoop geld bespaard

Op wat voor manier voeg je dit toe aan je filter? In een zakje?

Klinkt een beetje als een wondermiddel.... Baat het niet, schaadt het ook niet?
Ondanks dat ik geen bruinalg heb is voorkomen altijd beter dan genezen. Ik heb nog plek over in m'n filter 😉

Ja de kleine kant en klare zijn al voorverpakt in zakjes en kunnen zo in je filter. het water wordt er mooi helder van.
Ook heb je een grotere verpakking en daar zijn zakjes bij te kopen meende ik.

Je hebt de Seachem Purigen voor kleinere bakken deze zijn verpakt met filterbag
Voor de grotere bakken moet je deze apart bestellen bij APO dus

Ik heb de Purigen als laatste item in mijn filter geplaatst, dus in mijn Eheim Pro, boven op de witte filtermat. Nu stroomt het zuivere water langs de Purigen voordat het in de bak terecht komt.

Je hebt verpakkingen van 100 gram, deze zitten al in een "bag" en kunnen direct toegepast worden.
Ik heb deze als tweede setje gekocht.
Primair heb ik nu een 250 gram (pot) in the bag (van seachem) gedaan. Deze ligt nu dus helemaal bovenin het filter. Mocht ik moeten gaan regenereren, dan stop ik het 100 grams zakje er in. Dit is ook redelijk eevoudig wat vochtig op te slaan voor later gebruik, maar misschien leg ik ze dan wel allebei in het filter en regenereer ik gewoon in verschillende intervals, dit zal de tijd gaan leren.

Bak is wel echt super helder, geen bruin alg meer op dit moment en de kleuren van de andere planten komen veel beter tot hun recht!

Of het spreekwoord echt geld weet ik niet, alhoewel ik denk dat dit nooit kwaad kan!

Iedereen bedankt voor de reactie. Zal het in m'n achterhoofd houden.

Nee. Volgens de omschrijving is het o.a. gebaseerd op actieve kool:
a superior blend of resins and activated carbon
Dat is Purigen niet.

Stukje verder staat:
Replace every month or as recommended on the packaging.

Is dus niet te regenereren, maar moet vervangen worden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan