Wat is er nieuw

Seachem Purigen vs no name Aliexpress product.

NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Leeftijd
56
Weet even niet zo goed waar ik het moet plaatsen.
Mocht een mod dit topic willen verplaatsen, uiteraard geen probleem.

Het volgende las ik op de website van Seachem:

Watch out for products that claim to be regenerable with a brine solution. That is the regeneration procedure for ion-exchange purposes. A brine solution will not remove organics. While such resins have a limited capacity for organic adsorption, a brine regeneration process only replaces removed ionic compounds. It does not destroy large organic molecules that were removed, which is the primary function of organic adsorption resins.

Dit klinkt alsof het verwijst naar dit product dat bij Aliexpress te koop is.

Ik kan niet oordelen of dit beter of slechter is dan Purigen, daarvoor reikt mijn kennis niet ver genoeg maar wilde het toch graag met jullie delen.

Ben benieuwd naar jullie visie en ervaringen.

Volgens mij gebruikt Ben de goedkopere versie en kan die er iets meer over zeggen.

Ik begrijp niet zo goed waar die info van seachem vandaan komt. Er zijn natuurlijk producten zoals zeoliet die werken op basis van zout regeneratie en daar is mijn inziens niets mis mee. Wel natuurlijk uitkijken indien je met zout gaat werken.

Dat eiwit katoen op ome ali ken ik niet, daar kan ik niets over zeggen maar is mijn inziens niet de 'goedkope' purigen. Dat ziet er dacht ik gelijk uit als de Seachem purigen.

Ik begrijp niet zo goed waar die info van seachem vandaan komt. Er zijn natuurlijk producten zoals zeoliet die werken op basis van zout regeneratie en daar is mijn inziens niets mis mee. Wel natuurlijk uitkijken indien je met zout gaat werken.

Dat eiwit katoen op ome ali ken ik niet, daar kan ik niets over zeggen maar is mijn inziens niet de 'goedkope' purigen. Dat ziet er dacht ik gelijk uit als de Seachem purigen.
Ah, ik ben vergeten de bron te vermelden. De cursief geschreven tekst komt van de website van Seachem vandaan, onderdeel van de productbeschrijving van Purigen.
https://www.seachem.com/purigen.php
Naar beneden scrollen en dan naar Regneration. Direct linken gaat helaas niet.

Een tijd terug werd gelinkt naar een webshop bij Ali waar dit spul aanmerkelijk goedkoper was (in mijn herinnering). Ik heb hier een willekeurig voorbeeld genomen van dit product en niet geselecteerd op prijs.

Los van de prijs ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar een productvergelijking - op basis van de informatie die Seachem hier over geeft. Zijn er situaties waarin je bv beter voor Seachem of beter voor de bolletjes van Ali kunt kiezen op basis van deze informatie. En zo ja (of nee), iemand die dat inzichtelijk kan maken?

Een tijd terug is nog iets geschreven over het regenereren van de Chinese bolletjes van Ali met zout of met chloor. Kan dat helaas niet meer terug vinden. Was zeer interessant stukje. Bij Ali praat iedereen over regenereren met zout en men heeft het nooit over chloor. Kan zijn dat ze elkaar na praten natuurlijk.

Voor mij ziet het er overigens ook uit als Purigen, maar zou dan het regenereren met 'brine' ook een kromme vertaling zijn, net zoals het 'eiwit katoen'?

Ik denk dat we even op Ben moeten wachten en hopen dat die dit meekrijgt. Ik vind het ook op Purigen lijken en die vertalingen/benamingen van Chinezen is soms lachwekkend als je het mij vraagt dus ja........

Dat spul wat ik gebruik werkt prima.
Het blijkt regenereerbaar met chloor maar de laatste keer deed ik dit met zout omdat dit als beter werd beschreven op de site van Tante Ali. Het werkt trouwens prima want mijn (aquarium-)water is glashelder.
Mooi te zien wanneer je in de lengte door de bak kijkt.
IMG_20190111_161052.jpg
IMG_20190111_161122.jpg
IMG_20190901_112527.jpg
IMG_20190901_113011.jpg

Wat toevallig, ik heb een ome Ali 😀

Het blijkt regenereerbaar met chloor maar de laatste keer deed ik dit met zout omdat dit als beter werd beschreven op de site van Tante Ali.
Heb je enig idee waarom het regenereren met zout beter zou zijn?
En een nieuwsgierige vraag, wordt het dan ook weer zo 'wit'?

Heb je iets gemerkt aan bv nitraatwaarden?

Dat kun je wel zeggen ja!

Wat toevallig, ik heb een ome Ali 😀

Heb je enig idee waarom het regenereren met zout beter zou zijn?
En een nieuwsgierige vraag, wordt het dan ook weer zo 'wit'?

Heb je iets gemerkt aan bv nitraatwaarden?

Dat kun je wel zeggen ja!

Het wordt niet wit maar het was bij aankomst ook al niet wit. Purigen is wel wit maar blijft na regeneratie ook ietwat bruinig.
Ik ben geen chemicus en heb vroeger bij scheidkunde les ook niet al te best opgelet. Wat ik nog wel weet is dat Chloorgas zouten kan vormen. En door electrolyse, dat doet men wel bij zwembaden, vormt men uit zouten weer chloor. En zout noemt men ook wel Natrium Chloride en juist dat gebruikt men ook weer om chloor te maken.

Voor mijn nitraat waarden heb ik geen opmerkelijke zaken opgemerkt.

Het wordt niet wit maar het was bij aankomst ook al niet wit. Purigen is wel wit maar blijft na regeneratie ook ietwat bruinig.
Ik ben geen chemicus en heb vroeger bij scheidkunde les ook niet al te best opgelet. Wat ik nog wel weet is dat Chloorgas zouten kan vormen. En door electrolyse, dat doet men wel bij zwembaden, vormt men uit zouten weer chloor. En zout noemt men ook wel Natrium Chloride en juist dat gebruikt men ook weer om chloor te maken.

Voor mijn nitraat waarden heb ik geen opmerkelijke zaken opgemerkt.
Bedankt voor je reactie Ben. Het zouten verhaal is inderdaad waar ik hier boven op doelde maar niet meer kon vinden. Klinkt wel allemaal heel logisch.

Bedankt voor je reactie Ben. Het zouten verhaal is inderdaad waar ik hier boven op doelde maar niet meer kon vinden. Klinkt wel allemaal heel logisch.
Maar hecht er niet teveel waarde aan, mijn kennis is zeer gedateerd... Dat van die zwembaden weet ik heel toevallig omdat onze zoon is een keer bezig was met de zuivering van zwembadwater bij iemand achter het huis.

Gewoon even nieuwsgierig, waarom niet de 'echte' purigen gekocht Ben? Net even opgezocht maar voor 30 euro heb je 250ml wat genoeg moet zijn voor 1000L water en 6 maanden werkzaam. Daarna kun je dit weer tot 8x toe regenereren tot het echt op is. Dat maakt die 30 euro dat je er jaren, al dan niet tientallen jaren mee vooruit kan.

Mooi topic van Bigsmoke over dit onderwerp en zijn ervaringen, deep link naar zijn post over 8x regenereren.
https://aquaforum.nl/threads/ervaringen-met-filterabsorbtiemiddel-purigen.2817/post-32307
Te koop bij APO
https://www.aquaplantsonline.nl/techniek/filtermaterialen/seachem-purigen-250-ml-the-bag.html

Gewoon even nieuwsgierig, waarom niet de 'echte' purigen gekocht Ben? Net even opgezocht maar voor 30 euro heb je 250ml wat genoeg moet zijn voor 1000L water en 6 maanden werkzaam. Daarna kun je dit weer tot 8x toe regenereren tot het echt op is. Dat maakt die 30 euro dat je er jaren, al dan niet tientallen jaren mee vooruit kan.

Mooi topic van Bigsmoke over dit onderwerp en zijn ervaringen, deep link naar zijn post over 8x regenereren.
https://aquaforum.nl/threads/ervaringen-met-filterabsorbtiemiddel-purigen.2817/post-32307
Te koop bij APO
https://www.aquaplantsonline.nl/techniek/filtermaterialen/seachem-purigen-250-ml-the-bag.html

Omdat ik net als jij ook erg nieuwsgierig ben. Én omdat ik nu voor 14 euro 500 ml binnen kreeg! Én omdat er hier zakjes bij geleverd werden die bij Seachem erg duur zijn. Én omdat ik Purigen al kende ,wat overigens een goed product is, en dus wilde weten wat Tante Ali hier neer kon zetten qua kwaliteit. Nu weet ik dus een paar dingen. Tot nu toe blijkt dat dit spul net zo goed werkt, ik merk in ieder geval geen verschil.
Wat ik nog niet weet hoe lang dit product het volhoud.

Omdat ik net als jij ook erg nieuwsgierig ben. Én omdat ik nu voor 14 euro 500 ml binnen kreeg! Én omdat er hier zakjes bij geleverd werden die bij Seachem erg duur zijn. Én omdat ik Purigen al kende ,wat overigens een goed product is, en dus wilde weten wat Tante Ali hier neer kon zetten qua kwaliteit. Nu weet ik dus een paar dingen. Tot nu toe blijkt dat dit spul net zo goed werkt, ik merk in ieder geval geen verschil.
Wat ik nog niet weet hoe lang dit product het volhoud.
Prima, fair enough!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan