Wat is er nieuw

selectief gekweekte vuurtjes, werpen zijn vruchten af :P

N

nuri

Guest
ik had jaren geleden via MP een groep vuurtjes gekocht
op de advertentie zag je mooie knal rode vuurtjes maar niks bleek waar te zijn..... bij aankomst kreeg ik meteen een bakje aangeschoven betalen en wegwezen 🙁 thuis zag ik dat er paar dode waren en waren doorzichtig(niet echt mooie vuurtjes)

maja na elke paar generaties streng selecteren is dit het resultaat
ben erg blij met de resultaten. ( bij elke worp komen nog steeds doorzichtige garnaaltjes maar het wordt steeds minder)

952899nuri_0_82_20150913_110527.jpg

589998nuri_0_82_20150913_110557.jpg

812246nuri_0_82_20150913_110941.jpg

243917nuri_0_82_20150913_124341.jpg

737994nuri_0_82_20150913_124427.jpg

345235nuri_0_82_20150913_111010.jpg

Inderdaad, valt bij mij ook op, lichte vuurtjes, en ook donkere ,en licht gestreept.

zijn mijn garnalen red sakura kwaliteit of is er nog een lange weg te gaan voordat ik er ben....

en is het mogelijk met selectief kweken van mannelijke vuurtjes dieprood mannetjes te krijgen heb nu witte en lichtrode mannetjes in mijn bak

Dat lijken mij wel Red Sakuras hoor al heb je die tegenwoordig ook weer in tal van gradaties.
Je moet bij deze garnalen altijd selecteren en dat zal niet veranderen.
Mannen zijn in de regel altijd minder rood dan de vrouwen dus ik denk dat je altijd wel wat verschil zal blijven zien.

jessicapilon zei:
Dat lijken mij wel Red Sakuras hoor al heb je die tegenwoordig ook weer in tal van gradaties.
Je moet bij deze garnalen altijd selecteren en dat zal niet veranderen.
Mannen zijn in de regel altijd minder rood dan de vrouwen dus ik denk dat je altijd wel wat verschil zal blijven zien.

altijd selecteren............
zo vermoeiend/frusterend :/
en gaat ten koste van de populatie, het blijft maar een klein groepje die mijn voorwaarden voldoet

heb maar 30-40 vuurtjes in deze bak (begon met 15)

Wat gebeurt er indien men niet selecteert?
Worden er dan geen meer zonder rode kleur geboren?
Wat gebeurt er met de 'uitgeselecteerde' die niet goed genoeg waren?
Heeft de kleur ook iets te maken met de sterkte van de dieren? bv sterker of zwakker? Is er geen grote kans op inteelt en hierdoor verzwakking van de garnalen?

Ja dan krijg je minder mooie in de groep en de nakomelingen kunnen dan ook minder mooi worden. dat hangt geloof ik weer af van de genen die ze meedragen.
Beste is wel om af en toe vers bloed toe te voegen denk ik. Maar ja dat gaat soms ook flink mis bij garnalen.

BlackTurtle zei:
Worden er dan geen meer zonder rode kleur geboren?
Heeft de kleur ook iets te maken met de sterkte van de dieren? bv sterker of zwakker? Is er geen grote kans op inteelt en hierdoor
verzwakking van de garnalen?

ligt eraan of de kweker zelf lang geselecteerd heeft zoja, dan zal het wel mee vallen dat je minder mooie nakomelingen krijg.... af en toe selecteren zou wel handig zijn.

in een aparte bakje stoppen je hebt kans dat daaruit toch een mooie vuurtje uitkomt, gratis of voor een kleine vergoeding via MP verkopen of het dient als vissenvoer

Heeft de kleur ook iets te maken met de sterkte van de dieren? bv sterker of zwakker?

zover ik het weet niet.....

Is er geen grote kans op inteelt en hierdoor
verzwakking van de garnalen?

hier heeft iedereen een aparte mening over de ene zegt dat er wel inteelt kan ontstaat en de ander zegt dat er geen inteelt zal ontstaat

nuri zei:

in een aparte bakje stoppen je hebt kans dat daaruit toch een mooie vuurtje uitkomt, gratis of voor een kleine vergoeding via MP verkopen of het dient als vissenvoer
Uit interesse en misschien een rare vraag , maar zijn die garnalen ook eetbaar? 😛

Hollandse garnalen zijn ook niet goeiekoop hoor! 😉
Ze zijn heel klein natuurlijk en denk ook niet echt smaakvol zonder sausje oid.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan