sensor probleem M603


Z

zebra

Guest
Hallo,

ik heb een JBL M603 met JBL ph sensor. Na 11 maanden heeft ie de geest gegeven, bij calibratie zegt de M603 dat de sensor niet meer gekalibreerd kan worden ('DELTAV').

Dus op zoek naar een nieuwe, en deze bij agrotools gevonden, naar aanleiding van een aantal positieve verhalen hier. Gisteren de sensor ontvangen (ERH-AQ1) maar het werkt niet zoals ik had verwacht. Iemand een idee ? Natuurlijk kan ik 'm terugsturen, maar ik ben benieuwd of iemand met onderstaande ervaring heeft, en een oplossing weet.

Bij calibratie dompel ik, zoals door de M603 aangegeven, de sensor eerst in PH7, daarna in PH4 (gewoon procedure volgen op M603). Na de calibratie procedure dompel ik de sensor weer in PH7 (natuurlijk eerst schoongemaakt), en zie dan dat er PH 7.4 wordt gemeten, dit direct na het calibreren ! De gemeten waarde van kraanwater (hier al jaren PH 7.5) is PH 8.2. Het wijkt dus fors af van de werkelijkheid, en krijg bij meerdere malen calibreren ook geen beter resultaat.

Ligt dit nu aan de sensor of de M603 module ? Iemand ervaring mee ? Iemand tips ?

Bedankt !
 
Jou probleem kan aan meerdere dingen liggen. Probeer de punten zo veel mogelijk uit te sluiten.

Je Nieuwe probe hoe heb je de kabel hiervan lopen? Het wil nog wel eens geburen dat de meter reageert als de kabel te dicht bij de trafo van de tl balken loopt.
Hoe was de probe verpakt droog of nat? Als de probe droog verpakt was laat deze dan eerst minimaal 24 uur acclimatiseren in de KCL.

Als je de probe hebt geijkt op PH 7 en je laat hem dan in de ph 7 hangen veranderd deze waarde daarna nog of veranderd de waarde alleen na het terugplaatsen van 4 naar 7? Het kan namelijk zo Zijn dat de probe wat lang er over doet om te ijken.

Laat de probe eens van ph 4 naar ph 7 gaan en kijk hoe lang hij er over doet totdat ij de juiste waarde aangeeft, het kan best zijn dat de probe voor 5 seconden vast staat op een waarde en de JBL M603 denkt dat dit de waarde is en deze instelt terwijl na een ruimere tijd de waarde toch nog veranderd.
 

Terug
Bovenaan