Wat is er nieuw

Sera bio nitrivec

sannick

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2021
Berichten
139
Leeftijd
39
Hey allemaal,

Wij gebruiken nu reeds 1 jaar bio nitrivec van sera en beginnen precies te merken dat na het toevoegen onze ramen sneller last hebben van bruinalg. Wij doen elke week een waterwissel van ongeveer 10% en elke 14 dagen 1 filter ( wij hebben 2 filters op onze bak staan dus elke filter word 1x per maand zuiver gemaakt) hierna voegen we 137ml nitivec toe (zoals voorgeschreven )zowel bij elke water wissel als bij elke waterwissel en filter zuiver maken.

Dit product werd ons aanbevolen door onze aquiarium winkel. Maar wat doet dit product eigelijk juist en hoe kunnen wij controleren of het product werkt of niet werkt? Meten?
 
Bio nitrivec is een van de zovele producten die halve waarheden beweren.
Ze claimen nuttige bacteriën te bevatten maar dit is technich onmogelijk. De bacteriën die nuttig zijn in een aquarium hebben zuurtof nodig om te overleven. Dat kan niet in een flesje.
Er bestaan wel andere bacteriën, die hetzelfde doen en geen zuurstof nodig hebben... maar die gaan dan weer snel dood in zuurstofrijke omstandigheden (zoals een aquarium) Van daar dat ze aanbevelen om vaak te doseren.
De witte waas die je krijgt bij het doseren is dan niets meer dan gemalen zeoliet, een natuurlijk gesteente die werkt als een chemisch filter en amonia en andere stoffen adsorbeert. Dit stof zet zich vast op alles wat in je aquarium zit (ook je ruiten) en geeft zo een groeiplaats voor bacteriën (en dus ook slijmalg)
Bij lange dosering van dit spul kan het de werking van medicijnen teniet doen (zeoliet adsorbeert namelijk ook medicijnen)

Conclusie...tenzij je je aquarium graag langzaamaan kapot helpt zou ik stoppen met die rotzooi.
 
Kapot helpt hahha waanzin
 
De bacteriën die nuttig zijn in een aquarium hebben zuurtof nodig om te overleven. Dat kan niet in een flesje.
Dat ben ik niet met je eens want ik gebruik al jaren Microbelift Special blend en deze en die van Dr Tim dacht ik bevatten wel degelijk de goede bacterien maar het klopt dat dit wel aan een datum is gebonden. Ook de temp speelt een rol zover ik weet maar niet alles flesjes met bacterien zijn slecht te noemen.
 
Lang verhaal kort: jouw aquariumwinkel is er heel blij mee dat je ze sponsort door steeds nitrivec te kopen. Maar het is van de fabrikant uit een marketingtruc, een product dat weinig tot niets toe te voegen heeft aan de hobby. Een bak die stabiel draait regelt die stofjes allemaal prima zelf. In de natuur lopen er ook geen kaboutertjes rond met kruiwagentjes nitrivec om de boel op orde te houden. 😉
 
Alvast bedankt voor jullie reactie's,

Wat ik hier lees is zoals op de rest van het internet tegenstanders en voorstanders. Maar even straight to the point.

Als wij dit product niet in ons aquarium doen en onze amonium/amoniak blijven stabiel is dit product voor ons niet nuttig ( want de bacteriën die erin zitten/ zouden zitten dienen om amonium/amoniak omtezetten naar nitraat)

En als wij merk dat onze amonium/amoniak waarden beginnen te stijgen hebben wij een tekort aan bacteriën en is het product wel nuttig voor ons.

Correct wat ik hier zeg ?
 
Je bak kan 100% zonder. Als je nou heel erg op dat product geleund hebt en je stopt er ineens mee, kan het zijn (in theorie) dat je waardes in het begin iets oplopen. Maar daar merk je waarschijnlijk niets van aangezien er altijd wel "buffer" aanwezig is.

Oftewel: je kunt vertrouwen op je filters. En voor de stabielste filtering: zolang de waterstroming goed is, er zo min mogelijk aan komen. 🙂
 
Als er al bacterien inzitten denk ik eerder dat het heterotrofe zijn en die heb je snel en genoeg in je bak dus ik vindt het zoals al is gezegd zonde van het geld.
Fabrikanten zijn vaak goed om dingen op de verpakking te zetten maar wat er van waar is dat is nog maar de vraag.
 
Dat ben ik niet met je eens want ik gebruik al jaren Microbelift Special blend en deze en die van Dr Tim dacht ik bevatten wel degelijk de goede bacterien maar het klopt dat dit wel aan een datum is gebonden. Ook de temp speelt een rol zover ik weet maar niet alles flesjes met bacterien zijn slecht te noemen.
Ik had er idd bij moeten zetten... die jaren goed blijft en gewoon in een rek staat.
Bepaalde ampullen die beperkt en gekoeld houdbaar zijn, zijn wel van bruikbare kwaliteit.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan