sera LED Daylight Sunrise

attobytes

Well-known member
Lid geworden
3 augustus 2008
Berichten
429
Locatie
Zoersel, België
Hallo,

Ik zou de T5 lampen in mijn Rio 300 willen vervangen door LED lampen.

Indien ik deze klik lampen neem, dien ik dan ook de volledige armatuur te vervangen?
 
Volgns mij ben je er adapters voor nodig om ze in de originele houder te gebruiken?
http://www.aquarium-winkel.nl/houderada ... -4080.html

En als je dan ff verser leest, ben je ook nog voeding ed nodig. Spanning van led's is anders dan de normale T5.

Quote tekst;

De montage van de LED X-change Tubes kan via de bestaande fittingen van de tot op heden gebruikte TL-buizen met een adapter voor T8 of T5 worden uitgevoerd. De fittingen worden hiervoor stroomloos gemaakt en dienen alleen nog als houder. De voeding verloopt via een laagspanningskabel (lengte 1,5M) en een voorschakelapparaat van 20V. Verschillende LED tubes kunnen via de Sera LED Tripe Cable en een voorschakelapparaat worden vereenigd. Natuurlijk is er ook een individuele bevestiging van de waterdichte LED X-Change Tubes mogelijk.
 
Letterlijk staat daar dat de voeding "loop via...". Dat is niet meteen hetzelfde als dat je die nog moet bijkopen. Tenminste, zo lees ik het.

Overigens heeft het altijd mijn voorkeur om af te gaan op de info van de fabrikant zelf en niet wat een webwinkel daarvan toevallig wel of niet overneemt.
Zie bijvoorbeeld maar eens waarom, slechts een deel van de info wordt overgenomen door de gelinkte webwinkel.

De webwinkel:
De Sera LED houder/adapter T5 maakt een eenvoudige montage van de Sera LED X-change Tubes in reeds bestaande tl-lampfittingen mogelijk.

Sera:
De sera LED Adapter maakt de eenvoudige montage van de sera LED X-Change Tubes in reeds bestaande T5- of T8-lampfittingen mogelijk.

Vaak vari�ren de lengtes gering van de tl-buizen van aanbieder tot aanbieder. Daardoor kunnen bij de starre verbindingen problemen tijdens de inbouw optreden. Daarom heeft sera de sera LED Adapter ontwikkeld. De buizen worden niet star met het adapter verbonden maar ingestoken. Zo kan de positie nog verschoven en de totale lengte verkort of verlengd worden. Deze spelingen maken een eenvoudige en flexibele montage van de LED-buizen in de aquariumafdekking mogelijk.
Klinkt alsof ze mogelijk niet per s� nodig zijn, er "kunnen" (niet "zullen") namelijk problemen optreden.


De info van Sera zelf staat alhier: https://www.sera.de/nl/news/news/articl ... ehren.html
De beschrijvingen van de accessoires aldaar doen me trouwens ook denken dat het mogelijk om toevoegingen gaat en niet om noodzakelijkheden. Dat is volgens mij ook het hele idee van een "accessoire".

~ Ivo
 
Terug
Bovenaan