Sera led

M

maikel 4603

Guest
Hallo

Iemand ervaring met de sera led verlichting?

Of het een redelijke kwaliteit is?

Zag dat je die heel makkelijk passend kunt maken in de lichtkap van de Rio 180.

Groeten maikel
 
Kort maar krachtig beantwoord :thumbs: ;).
 
Sera led ben ik heel tevreden over. Ik heb op mijn 2 meterbak 9 lampen, 3 dimmers en 3x3A adapters.

Neem voor een zoetwaterbak GEEN blauwe variant. Tenzij je een speciale algenbak maakt voor algeneters.

Wil je de huidige lampen vervangen moet je meen ik de 66CM versie hebben, maar ik raad je aan dat niet te doen

Voor een RIO180 neem je de 82cm variant. De huidige TL dragers klik je er uit, de armpjes zaag je er af. Dan houd je 2 gaten over waar de draden doorheen liepen. Doe daar een tie wrap (of 2) doorheen en klik hem veer vast in het armatuur. Hieraan kun je de LED lampen vastmaken. De oude stekker knip je gewoon weg.

Neem dus de Plantcolor sunrise en de daylight sunrise.



EDIT: Ik zie dat er tegenwoordig een witte variant is van de lamp...... Echter gezien het wattage denk ik dat Daylight sunrise voor jouw beter geschikt is.

Zelf heb ik 6x daylight en 3x plantcolor
 
Sera gebruikt SMD5050 leds met 70 lumen per watt.
Dus bijna zo krachtig als een tl met reflector als je licht per watt vergelijkt.
 
JurgenD zei:
Sera gebruikt SMD5050 leds met 70 lumen per watt.
Dus bijna zo krachtig als een tl met reflector als je licht per watt vergelijkt.

Geld dat ook voor de Daylight Sunrise? Ik kan er niets over terugvinden, waar heb je die info vandaan? Dan kan ik mijn installatie ook eens doorrekenen. Ik heb 165watt boven de bak hangen.
 
Dat het smd5050 kan je zelf vaststellen met het oog.
De lumen per watt kan je berekenen op hun site.
de 1120mm versie geeft 1252 lumen met 21watt
Dus 60 lumen per watt.
Ter vergelijking: Een TL(T5 en T8) geven afhankelijk van het formaat en lengte zo'n 85-95 lumen per watt.
Een TL met een goeie reflector zal zo'n 90% van zijn licht benutten.

Echter moet je bij T8 nog 11 watt verbruik per vsa rekenen. Met een evsa(T5) is dat slechts 1 watt.
Vergelijkbaar met het verlies van de voeding van leds.

Geef dit enkel maar mee om een idee te geven wat je kan verwachten van zo'n ledbalk.
Maar minder licht is niet altijd slechter.
De meeste mensen die van T5 komen gaan betere resultaten halen met led vanwege het gematigde licht.

Dus bespaar je wel degelijk, al moet je inboeten in hoeveelheid licht.
 
een smd 5050 chip ziet er zo uit:
jJrej3cfn-ZlB_7B-8GXKOOy1e5jgPv5.jpeg
 
Iedereen ontzettend bedankt voor de reacties !!

Ik twijfelde erover maar ben nu over de streep :)

Ik wil een tanganyika bak gaan beginnen dus weet niet of zo.n plantcolor nut heeft aangezien er geen planten in komen,en een beetje alg is geen probleem denk ik.

Ik zat zelf te denken aan de blauw witte lamp. Weet zo niet welke naam die had.

Zou dat een juiste keuze zijn en dan 1 blauwe witte en 1 alleen witte lamp?
 
Met tanganyika moet je iid richting koel wit. Denk maar 8000-10000k
 
En waarom de 82 versie ipv 66. En waarom niet de 90...cm of is die te lang voor de Rio?

Gr maikel
 
Jurgen bedankt !
 
maikel 4603 zei:
En waarom de 82 versie ipv 66. En waarom niet de 90...cm of is die te lang voor de Rio?

Gr maikel

Ik ben uitgegaan van de Vision180 die ik zelf had (nu te koop) daar moet 82cm in. De volgende stap is te groot want dat is 96,5CM geen 90, die bestaat niet.
 
JurgenD zei:
Dat het smd5050 kan je zelf vaststellen met het oog.
De lumen per watt kan je berekenen op hun site.
de 1120mm versie geeft 1252 lumen met 21watt
Dus 60 lumen per watt.
Ter vergelijking: Een TL(T5 en T8) geven afhankelijk van het formaat en lengte zo'n 85-95 lumen per watt.
Een TL met een goeie reflector zal zo'n 90% van zijn licht benutten.

Echter moet je bij T8 nog 11 watt verbruik per vsa rekenen. Met een evsa(T5) is dat slechts 1 watt.
Vergelijkbaar met het verlies van de voeding van leds.

Geef dit enkel maar mee om een idee te geven wat je kan verwachten van zo'n ledbalk.
Maar minder licht is niet altijd slechter.
De meeste mensen die van T5 komen gaan betere resultaten halen met led vanwege het gematigde licht.

Dus bespaar je wel degelijk, al moet je inboeten in hoeveelheid licht.

Het verschil is alleen wel dat het spectrum van licht dat led geeft heel precies afgesteld kan worden aan de behoefte van de plant. Lumen gaat uit van zichtbaar licht, waardoor een plantcolor lamp eigenlijk direct buiten de boot zou vallen qua lumen, maar voor de planten wel degelijk een aanvulling is. Blijft altijd een moeilijke discussie zonder de exacte parameters te hebben. Wel weet ik dat ik 165 watt led boven mijn bak heb hangen terwijl dit met TL in de standaardopstelling rond de 500was. Toch doen de planten het fantastisch. Ook in mijn vorige bak waar ik van 2x TL naar 2x LED ben gegaan deden de planten het super.

Wel is het zo dat er 1 harde voorwaarde is, het water moet kraakhelder zijn! toen mijn water ook maar iets een bruine tint had kwam er niet genoeg licht bij de planten. Toen dat weg was gingen de planten ook bezerk.

Of dat effect met TL minder is of gelijk weet ik niet zeker, maar dit viel me wel op.
 
Het spectrum van zichtbaar licht en het spectrum voor plantengroei sluit heel nauw bij elkaar aan hoor. :)
Zichtbaar licht is ongeveer 450nm-650nm
Groeilicht zit op 400-700nm

Wat het pieken van led betreft heb je gelijk.
Je kan in principe met led een heel precieze lichtcombinatie maken.
Alleen doet geen enkele ledbouwer dat.
Ze gebruiken 5000-6000 en 8000k leds die pieken in de groen-gele zone.
Ze compenseren wat met rood en blauwe leds.

Echte groeileds moeten uit een verhouding van 7-8 rode, 2-4 blauwe en 2-4 witte/groene leds bestaan.
Liefst onderling nog verschillende tinten rood/blauw/groen om een optimale spreiding te hebben van het groeilicht.

Planten gebruiken hoofdzakelijk rood en daarna blauw.
Maar niet enkel die kleuren. Ze gebruiken het volledige spectrum.

Maar het klopt idd dat planten het vaak beter doen met wat minder licht.
Dan daalt de vraag naar voeding en is het evenwicht wat beter uitgebalanceerd.
Al is te weinig ook niet zo goed. :)
 
Voeding is en blijft heel belangrijk, daarom voed ik de planten nu ook dagelijks in plaats van wekelijks. Op dit moment is de balans heel goed en baardalg komt na verwijdering ook niet meer terug zoals het er nu voor staat.

Ik heb alleen nog 2 stukken hout die er nog in moeten. Deze geven nog enorm veel kleur af dus die staat nu buiten in een bak water. Ik vraag me af wat deze met de balans gaan doen.

Ik heb voor de zekerheid nog een 500ml extra Purigen gekocht die er tegelijkertijd ingaat met het hout. Dan heb ik in totaal 1 liter purigen op de bak. Daarmee hoop ik het onder controle te houden.
 
JurgenD zei:
Het spectrum van zichtbaar licht en het spectrum voor plantengroei sluit heel nauw bij elkaar aan hoor. :)
Zichtbaar licht is ongeveer 450nm-650nm
Groeilicht zit op 400-700nm

Wat het pieken van led betreft heb je gelijk.
Je kan in principe met led een heel precieze lichtcombinatie maken.
Alleen doet geen enkele ledbouwer dat.
Ze gebruiken 5000-6000 en 8000k leds die pieken in de groen-gele zone.
Ze compenseren wat met rood en blauwe leds.

Echte groeileds moeten uit een verhouding van 7-8 rode, 2-4 blauwe en 2-4 witte/groene leds bestaan.
Liefst onderling nog verschillende tinten rood/blauw/groen om een optimale spreiding te hebben van het groeilicht.

Planten gebruiken hoofdzakelijk rood en daarna blauw.
Maar niet enkel die kleuren. Ze gebruiken het volledige spectrum.

Maar het klopt idd dat planten het vaak beter doen met wat minder licht.
Dan daalt de vraag naar voeding en is het evenwicht wat beter uitgebalanceerd.
Al is te weinig ook niet zo goed. :)

Over het algemeen wordt het spectrum van het zichtbare licht gerekend van 380 Nm (violet) tot 780 Nm rood.
Ook nog tot het spectrum worden gerekend, maar niet meer zichtbaar voor het menselijk oog; aan de violetkant, Ultraviolet, R�ntgen- en Gammastraling. Aan de rode kant, Infrarood, Microgolven, Lange golven.

Dit als aanvulling.

Groet,
Ben.
 
Oke duidelijk van die 82 cm :)

En bedankt voor al die uitleg..weer wat wijzer geworden.

Gr maikel
 
Hallo daar ben ik weer..

Heb ondertussen de sera led set gekocht en ge�nstalleerd alleen moet zeggen dat de led z'n werk goed doet ,maar wat een bende is die dimmer zeg..

Je moet op het oog bepalen wat de sterkte van de lamp is,dus je kan niet zien of de lamp op bijvoorbeeld 50 of 80% brand.

Ook had ik weer de pech dat de functie zonsopgang en ondergang het niet deden..
Omgeruild in de winkel en daar de nieuwe dimmer getest en ook die werkte niet helaas.
Contact met sera gehad en die snapte er ook niets van..

Nu mijn geld terug gehad en een andere controller gehaald die dus wel werkt !
Natuurlijk niet van sera :)
 
Zon op en zon onder moet je wel aanzetten in de instellingen, volgens mij is dat F1 of F2 bij het instellen van de klok.
Als je dat niet doet gaat hij gewoon in 1x aan. Omruilen had waarschijnlijk niet gehoeven. Staat ook gewoon in de handleiding.

Als dat het niet was heb ik niets gezegd uiteraard, maar 2x een defecte vind ik wel vreemd. Ik heb er 3 en die doen het gewoon. 1tje is wel omgeruild bij de installatie, die gaf een hoogfrequent pieptoontje maar werkte wel.
 
Ja klopt f1 is zonsondergang en opgang en f2 gewoon aan en uit alleen werkte dat bij mij dus niet..

Hoorde deze week van de store dat het achteraf om een productie fout in die lijn was.
Wel netjes dat ze het even lieten weten :)

Nu regel ik het met de kitelight controller en moet zeggen ,dat ding doet z'n werk goed !
 
Terug
Bovenaan