Wat is er nieuw

Sera PO4 onduidelijk

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Lyasco
  • Startdatum Startdatum
L

Lyasco

Guest
Hoi,

Ik werk al een flinke tijd met een testkoffer van Sera. Waarbij alle metingen altijd goed gaan behalve de fosfaattest.

Wanneer ik de test doe met 10ml aquariumwater dan wordt het donkerblauw wat volgens Sera betekend dat het geteste water 2.0 of meer mg/l fosfaat bevat.

Ik doe de test dan opnieuw maar deze keer met 5ml aquariumwater en 5ml gedestilleerd water. Ook hier eindig ik met een donkerblauwe kleur. Dit betekend dat het geteste water 4.0 of meer mg/l fosfaat bevat.

Dus we doen het nog maar een keer maar dan met 2ml aquariumwater en 8ml gedestilleerd water. Nu eindig ik met een lichtblauwe kleur die overeenkomt met 1.25 mg/l.

Hartstikke leuk deze tests alleen hoeveel mg/l fosfaat zit er nu in mijn aquarium, want bij de 100% aquariumwater test zie ik dus alleen maar dat het sowieso (meer dan) 2.0 mg/l is :S

imag1370.jpg
 
Ververs je gewoon je water, 30 % . is het minder.

De meting op 2.0 kan best kloppen, tenzij er geen vis in zit.
 
Bertus zei:
Ververs je gewoon je water, 30 % . is het minder.

De meting op 2.0 kan best kloppen, tenzij er geen vis in zit.
Deze meting is gedaan in een nieuw opgestart aquarium dus er zouden naar mijn idee nu ook nog geen extreme waarden naar voren moeten komen.

En over het aantal mg/l, hoe bereken je met deze uitkomsten nu precies de hoeveelheid want 2.0 kan toch eigenlijk niet aangezien het al meer dan 4.0 zou moeten zijn volgens de uitkomst van de 50% gedestilleerd water test.
 
Als jij 50 % gedisteleerd gebruikt. moet je niet vermenigvuldigen ,maar delen. is dan 1.
 
Bij 5ml aquariumwater en 5ml gedestilleerd water moet je de 2e regel aanhouden (zie foto van kleurkaart) en daar staat dat als het donkerblauw is dat het 4 mg/l is (neem aan dat dit al omgerekend is naar 100% aquariumwater). Volgens de handleiding moet je het dan met 2ml aquariumwater en 8ml gedestilleerd water doen en dan op de 3e regel kijken. Bij de 3e regel kom ik uiteindelijk uit op 1.25 mg/l maar dat betekent dan dat bij 20% aquariumwater er dus al een waarde van 1.25 mg/l gemeten wordt.

Ik heb dan uiteindelijk dus 3 uitslagen:
2 mg/l of meer
4 mg/l of meer
1.25 mg/l

Waar ik (misschien is het dom 😀 ) niet meer uit kan halen wat nu de echte waarde is.
 
Is de test nog wel binnen de houdbaarheidsdatum?? Nu lees je wel vaker dat de po4 van dit merk vaak veel teveel aangeeft hoor.
 
Ik heb de set al een tijdje maar op de koffer staat dat hij goed is tot maart 2016, is de houdbaarheidsdatum ook echt iets wat ik aan moet houden of kun je er best wat langer mee doen?

Ga dadelijk denk ik maar even langs de winkel om een losse PO4-test te kopen van een ander merk.
 
Dan zou het nog goed moeten werken maar zoals je wel vaker leest is de po4 van Sera niet de betrouwbaarste.
 
Welk merk heeft wel een goede PO4-test, die ook duidelijk af te lezen is?
 
Jbl schijnt ook goed te zijn.
 
Iemand ook ervaring met de Colombo Po4-test?
 
JBL vind ik de beste. Ik heb ook de koffer van Wesdijk en dat is dezelfde als Colombo en die werkt makkelijk verder.
 
jessicapilon zei:
JBL vind ik de beste. Ik heb ook de koffer van Wesdijk en dat is dezelfde als Colombo en die werkt makkelijk verder.
Die koffer is op zich wel iets om over na te denken ook niet te overdreven duur, alleen de Fe en de Cu tests missen maar dat is volgens mij niet echt een ramp toch?

Het is alleen zo dat ik nog voldoende tests uit zou kunnen voeren met mijn Sera testkoffer, kan ik deze gewoon opgebruiken dus ook na de houdbaarheidsdatum of zijn alle tests dan niet meer nauwkeurig genoeg en kan ik beter nieuwe tests aanschaffen?
 
Ik ben heel tevreden over de JBL koffer, heel compleet en (volgens velen) betrouwbaar!
 
Ik zit ook naar een testkoffer te kijken.
JBL lijkt alleen duurder (als Colombo/Wesdijk) en minder compleet; geen PO4 test?
Is hij de meerprijs waard volgens jullie?
 
Coos zei:
Ik zit ook naar een testkoffer te kijken.
JBL lijkt alleen duurder (als Colombo/Wesdijk) en minder compleet; geen PO4 test?
Is hij de meerprijs waard volgens jullie?
Ik vraag mij ook wel af of die meerprijs echt terug te zien is in de nauwkeurigheid en het gebruiksgemak van de tests. Mijn voorkeur gaat op dit moment dan ook uit naar de Colombo-set.

Terugkomend op een eerdere vraag:
Met mijn Sera-koffer zou ik nog best een tijd kunnen doen alleen is hij eigenlijk nog maar goed tot maart 2016, kan ik deze gewoon opgebruiken dus ook na de houdbaarheidsdatum of zijn alle tests dan niet meer nauwkeurig genoeg en kan ik beter meteen nieuwe tests aanschaffen?
 
Ja, waarom niet.

Tenzij je ineens andere waarden gaat meten.

Dan zou ik gewoon weer dezelfde koffer nemen, die ben je gewend.


Ik heb de Sera ook, en heb tot nog toe altijd goed me kunnen werken.
 
Durf ik je niet te zeggen. Goede kans dat het wel gewoon goed gaat lijkt mij, maar niemand die dat kan garanderen...
Als je zeker wilt zijn kun je nieuwe tests aanschaffen en daarmee je sera tests (af en toe) controleren...
 
Nieuwe tests zijn haast even duur als een koffer.
Koop je toch een koffer?
 
Ik denk dat ik nog even met mijn huidige koffer doe en dan over paar maandjes nieuwe koffer van Westdijk/Colombo koop. Die is stukje goedkoper dan mijn huidige koffer dus mocht het tegenvallen, wat ik niet verwacht, dan ben ik niet absurd veel geld kwijt.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: buiten lekker afgekoeld met 20 graden en amper neerslag gehad
      • Wow
      Waarderingen: Kosmopoliet
      Terug
      Bovenaan