Wat is er nieuw

Sera po4 test onbetrouwbaar?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Rogerke45
  • Startdatum Startdatum
R

Rogerke45

Guest
Heb nu 3 maanden een Sera po4 meetsetje maar deze blijkt zeer onbetrouwbaar.

Een 1ste meting van het aquariumwater zou 4mg po4 opleveren terwijl ik osmosewater gebruik, bij een 2de meting meet ik helemaal geen po4 en de 3de meting komt op 2mg po4 uit.

Vervolgens meet ik mijn osmosewater op po4. De 1ste meeting geeft me 0mg po4, de 2de meeting geeft 2mg po4 en een 3de meting komt zelfs tot ver boven 5mg po4.

Bij gewoon kraanwater hetzelfde verhaal, 3 metingen en 3 verschillende uitkomsten.

Wat is hier aan de hand?

Mijn meetsetje is pas nieuw en niet verlopen qua datum en ik gebruik de set volgens de aanwijzingen. Bij mijn vorige JBL po4 meetsetje nooit deze problemen/verschillen gezien.
 
Ik heb dit probleem al vaker voorbij zien komen van het merk Sera.
Of het ook om de Po4 test ging weet ik zo uit mijn hoofd niet.
 
Spoel je de cuvettes met met aquariumwater, kraanwater en respectievelijk osmose water? Just in case...

Ik heb zelf de Sera koffer, nog niet zo heel lang maar ik krijg nooit echt uiteenlopende waarden (van week tot week). Ik vind wel de blauwtinten erg lastig af te lezen. De metingen van je osmosewater liegen er niet om, die liepen extreem uiteen zeg. Het verschil tussen 0 en 5 moet toch echt duidelijk zichtbaar zijn. Bizar.

Ik volg dit draadje even.
 
Spoel je de cuvettes met met aquariumwater, kraanwater en respectievelijk osmose water? Just in case...

Ik heb zelf de Sera koffer, nog niet zo heel lang maar ik krijg nooit echt uiteenlopende waarden (van week tot week). Ik vind wel de blauwtinten erg lastig af te lezen. De metingen van je osmosewater liegen er niet om, die liepen extreem uiteen zeg. Het verschil tussen 0 en 5 moet toch echt duidelijk zichtbaar zijn. Bizar.

Ik volg dit draadje even.

Jahoor, tussen elke meting de cuvette met osmose uitgespoeld en met keukenrolpapier gedroogd. Ben hier heel nauwkeurig in geweest.
 
Ik heb die van tetra, en die lijkt naar mijn mening ook goed te werken , nog nooit uiteenlopend waarden gehad en afhangend hoeveel voeding ik toevoeg stijgt het ook logischerwijs mee .
 
Jahoor, tussen elke meting de cuvette met osmose uitgespoeld en met keukenrolpapier gedroogd. Ben hier heel nauwkeurig in geweest.
Waarom droog je ze uit? Als je spoelt met osmose water en je gaat daarna osmose water meten hoef je toch niet uit te drogen? Gewoon aan de lucht laten drogen lijkt me. Zou het uitdrogen een vervuiling kunnen geven waardoor je onterecht PO4 kunt meten? Geen idee hoor, maar ik droog nooit uit. Gewoon het water eruit schudden en 'afslaan' zoals je met een ouderwetse thermometer doet. Zo nauwkeurig kun je mijns inziens nooit met een spuit 10 ml afmeten en dan maakt iets restwater (geen druppels!) in de cuvette toch niet uit?

Ik heb niet de waarheid in pacht hoor maar dit is enkel mijn redenatie.
 
Jahoor, tussen elke meting de cuvette met osmose uitgespoeld en met keukenrolpapier gedroogd. Ben hier heel nauwkeurig in geweest.
3 keer spoelen met leidingwater, 3 keer spoelen met demi/osmosewater, 3 keer spoelen aquariumwater. Dan vullen en meten. Afdrogen niet nodig, alleen maar kans op vervuiling.
 
Dat probleem is al heel vaak aan de orde geweest inderdaad.
 
3 keer spoelen met leidingwater, 3 keer spoelen met demi/osmosewater, 3 keer spoelen aquariumwater. Dan vullen en meten. Afdrogen niet nodig, alleen maar kans op vervuiling.

Lijkt me niet dat keukenrolpapier zoveel po4 kan afgeven en dat de gemeten waarden dan ook nog eens zover uit elkaar liggen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik geef alleen maar aan wat bij mij tijdens de analisten opleiding tijdens praktijk erin gestampt is.
 
3 keer spoelen met leidingwater, 3 keer spoelen met demi/osmosewater, 3 keer spoelen aquariumwater. Dan vullen en meten. Afdrogen niet nodig, alleen maar kans op vervuiling.


Oeps, dat doe ik ook nooit. Ik spoel maar 1x voor met aquawater:stars:.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaar dat ik er ook niet zo heel moeilijk hier om doe en het haast nooit meet. Een hele kleine afwijking is waarschijnlijk inderdaad niet te constateren en heeft vaak geen of weinig invloed. Foutief aflezen van de test zal vaak een grotere afwijking laten zien denk ik.
 
Ik volg de EI methode en wil graag op een po4 van 2mg uitkomen, als een test zoveel afwijkt en waarden van 0mg en 5mg aangeeft terwijl dit niet zo is maak ik me toch wel zorgen. Ook al volg ik de Ei methode, meten doe ik toch zo nu en dan om te kijken of ik nog goed zit.
 
Ik neem aan dat je wekelijks 20/2 toevoegt toch? Meten is dan eigenlijk niet nodig bij de EI zolang je geen fouten maakt met het aanmaken. Je kan anders de nieuwe stockoplossing testen op een emmer met 10 liter water.
Neemt niet weg dat de afwijking wel heel groot is.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan