Wat is er nieuw

Sera soil heating set

  • Onderwerp starter Onderwerp starter OVL
  • Startdatum Startdatum
O

OVL

Guest
Hallo,

heeft iemand ervaring met de Sera stil healing set? Het is met sonde en controller

Het is niet te duur voor wat je krijgt, maar ik heb nooit bodemverwarming gehad, dus ik ken het product niet!
 
Mijn verwarmingskabel was stuk a een paar jaar.
Laat dit net het lastigste zijn om te vervangen...

Mijn advies?
Koop een goeie kabel van dupla of dennerle op 24 volt.
De kwaliteit van deze verwarmingen is al beproeft.
Koop hem niet te zwaar, het is de bedoeling dat hij zo weinig mogelijk uit staat.

Thermostaat? Heb je eigenlijk niet zo hard nodig.

Laat hem bv 20min per uur in en uit schakelen met en klokje.
Sowieso zal de staafverwarming moeten bij verwarmen.

Een bodemverwarming vervangt geen staafverwarming. 🙂
 
HEATING CABLES- DON�T BOTHER!

Experiments have been carried out with under-gravel heating cables by us and others as it has been claimed that they benefit plant growth by causing the convection of water and nutrients from the substrate. We have found that the use of these cables has had no significant benefit and none of our in-store displays feature under-gravel heating. We do not advocate their use.

Tropica adviseert om geen bodemverwarming te gebruiken. Zelf heb ik er ook een liggen en ben ik aan het twijfelen om hem in te gaan zetten, maar ik neig er naar om het toch niet te gaan doen..
 
ok, thanks voor de info,
ben ga kijken naar artikel van Tropica, dit is raar want ik hoorde tot nu toe alleen positieve reacties over bodemverwarming
(zonder van merken te spreken)
 
Tropica verkoopt zelf geen bodemverwarming, vandaar🙂

Zelf had ik vroeger bodemverwarming, was daar heel tevreden mee.
Die is een tijd terug stuk gegaan.
Qua plantengroi merk ik daar idd geen verschil in

Waar ik wel een verschil in merk is de vervuiling van de bodem.
Waar ik die vroeger nooit moest onderhouden moet ik nu af en toe eens met zo'n klok de bodem doorwoelen omdat alles wat minder vanzelf op teert.

Maw, het heeft weinig impact op de plantengroei, wel op het biologisch evenwicht in de bodem.
Wat wel invloed heeft op de plantengroei als je die niet op een andere manier gaat onderhouden.

Bodemverwarming is een extraatje zoals dat doseerpompen dat zijn. Maar zeker geen noodzaak.
 
Tropica hun conclusie zal wel kloppen. Je planten gaan niet sneller groeien en er niet beter uitzien. Maar Tropica heeft geen lange termijn studie uitgevoerd. Tropica is ook alleen maar bezig met het welzijn van de planten, de rest is hun ding niet.

Bij Tropica heb ik ook wel een beetje te veel het gevoel 'Wij van WC-Eend, bevelen WC-Eend aan'. Ze verkopen geen bodemverwarming, dus da's een 'no for us', een beetje verder prijzen ze wel additieven aan. Die verkopen ze wel en da's dus een 'yes for us'

Er zijn andere studies die aantonen dat het op termijn wel lonend is. Je planten leven langer, je moet je grind minder reinigen en je grind gaat ook een stuk langer mee.

Ik dacht dat bv. Bigsmoke al 10 jaar hetzelfde grind gebruikt. En hij heeft een bodemverwarming.

Door de convectie vervang je het zuurstofarme water in het grind voortdurend door zuurstofrijker water. Wat dan weer goed is voor je bacteri�n in het grind. Je grind zal nog beter als biologische filter dienen.

Ik heb de mijne zo'n maandje in gebruik en ben eigenlijk wel tevreden. De bodem ligt er altijd kraaknet bij, net alsof de poetsvrouw altijd net is langs geweest. Het vuil wordt deels uit het grind 'geperst', anderzijds verteert het door de warmte sneller.

Ik gebruik wel een controller, eentje die wat meer kan dan de gewenste temperatuur aanhouden. Ik kan het 's nachts automatisch laten afkoelen en in de zomer (op hete dagen) wanneer de kamertemperatuur op zich de bak kan verwarmen, dan zal ie toch af en toe even aanspringen om de convectie te garanderen. Ook kan deze controller afzonderlijk een staafverwarming of externe verwarming aansturen.

Zonder controller kan ook, gebruik dan een timer en speel er een beetje mee hoe lang ie moet aanstaan per uur. Nu kan je die 24/7 laten branden, maar in de zomer ga je die toch af en toe moeten uitzetten.

Ik ben enorm tevreden en daarom ga ik het ook in een andere bak leggen.

Ik zou er wel geen van Sera kopen. Niet omdat het een slecht product zou zijn, het zal wel doen wat het moet. Wel omdat het geen universeel materiaal is. De verwarmingskabel van Dennerle is dat wel en kan je bijgevolg op elke universele controller aansluiten.

Maar er zijn nog leuke merken hoor. Neem wel ��n op 12v of 24v. Hier en daar zijn er nog die er eentje aanbieden op 220v. Dat wil je niet in je bak hebben.

Over dat eventueel stuk gaan: ja, kan gebeuren. Maar in principe is het onverwoestbaar. Er zijn diverse mensen die hun kabel al 20 jaar en langer in gebruik hebben.
 
IK heb geen bodemverwarming.

Heb ik niet nodig ook, is hier altijd 23 graden.
Heb wel bodemafzuiging op lucht.
Krijg je dit ook. schone bodem. water gaat het bioloog in ,komt er weer schoon uit.

Door de convectie vervang je het zuurstofarme water in het grind voortdurend door zuurstofrijker water. Wat dan weer goed is voor je bacteri�n in het grind. Je grind zal nog beter als biologische filter dienen.
 
Bertus zei:
IK heb geen bodemverwarming.

Heb ik niet nodig ook, is hier altijd 23 graden.
Heb wel bodemafzuiging op lucht.
Krijg je dit ook. schone bodem. water gaat het bioloog in ,komt er weer schoon uit.

Door de convectie vervang je het zuurstofarme water in het grind voortdurend door zuurstofrijker water. Wat dan weer goed is voor je bacteri�n in het grind. Je grind zal nog beter als biologische filter dienen.

Blaas je dan niet gewoon het vuil weg dat OP het grind ligt?

En zo'n bioloog is toch ook niet goedkoop, neemt toch wel wat plek in die niet iedereen heeft, maakt soms herrie en is toch niet onderhoudsvrij?

Dat ding kan toch ook gaan lekken? Lees ik toch wel eens vaak.
 
Je blaast niet, is vacuum.
Net als een sponsfilter zonder sponzen, komt er van boven uit.

Bioloog zit in de bak, aan de rechterkant, zelf gemaakt.
 
w6pDYtJR_tcqYeU0IB_avKbXr7lORZJh.jpeg

In de hoek staat de opvoer ,in linker vak ook zon pijp.
gaat daar ook heen.
 
Bertus zei:
N0l06CDCJSegljhr5rl2lbJfzhXLnywb.jpeg

In de hoek staat de opvoer ,in linker vak ook zon pijp.
gaat daar ook heen.

Ziet er wel interessant uit, maar dit neemt dus plek in en je moet al heel handig zijn om dit te maken. Dat zou ik wellicht niet kunnen.

Wat kost zoiets wanneer je het kant en klaar zou kopen?

Haal jij hiermee ook vuil uit het grind of alleen het vuil wat erop ligt?
 
Dit zit onder het grint. met grof doek omkleed.
iUr-US2kV2tcRJS_aTZB6ubrEf3Bw7Re.jpeg

Simpel, pijp erop. kost niets.
 
Dus jij duwt er langs de ene kant water in en dat komt er langs de gaatjes terug uit? Of begrijp ik het verkeerd?
 
Nee, lucht gaat omhoog, neemt water mee omhoog. dan op zij.

Bij een sponsfilter is dat ook, lucht gaat er onder in, dan omhoog, en neemt water mee.
Dus ook vuil
https://youtu.be/7gD3h_xb2f8
 
Maar dan heb je dus een luchtpompje nodig, die bijna evenveel kost als een bodemverwarmingskabel.

En dan zit je nog met de kost van een bioloog en de plek die het inneemt.

Ik begrijp ook dat je beperkt zit met het te bestrijken oppervlakte. Je systeem heeft 2 buizen, een beetje in de buurt van het grind zal je dan wel het ��n en ander wegvoeren, wat verderop al niet meer.

Bij een bodemverwarming, mits ie goed is ge�nstalleerd bestrijk je een veel groter oppervlakte.

Ik vind het wel interessant wat je hebt, maar ik zie toch ook wel belangrijke verschillen. En voor de goedkoop moet je het ook al niet doen.
 
Wat nou? pompje 5 watt.
Heb een 6 x luchtpomp op 24 watt,over 4 bakken.

En jij met je kabel? Denk dat jij 3-4 x duurder uit bent.



En beperkte oppervlakte???
Ik begrijp ook dat je beperkt zit met het te bestrijken oppervlakte. Je systeem heeft 2 buizen, een beetje in de buurt van het grind zal je dan wel het ��n en ander wegvoeren, wat verderop al niet meer.

Hoeft maat de helft van de bak ,he.
voorin is het 1-2 cm dik.
 
Pompje kost toch ook zo'n 20 a 30 euro?

Die kabel heb je al voor zo'n 30 a 40 euro.

Je hebt 2 buizen, tot hoe ver duwt ie de lucht omhoog - en dan heb ik het over de breedte, niet de diepte van het grind? Gaat toch nooit over h��l de oppervlakte zijn van je grind?

En komen na verloop van tijd die buizen niet bloot te liggen?
 
5 euro kost zo,n pompje. heb een la vol.

Die kabel heb je al voor zo'n 30 a 40 euro.. ja, en het verbruik =?hoeveel watt?

Je hebt 2 buizen, tot hoe ver duwt ie de lucht omhoog - en dan heb ik het over de breedte, niet de diepte van het grind? Gaat toch nooit over h��l de oppervlakte zijn van je grind?

Zover dat het lucht onderin gaat,,,gaat het ook weer omhoog,he.
Volgens mij snap jij het principe niet.He?


Wat nu gebeurt ,dat de planten als een gek groeien, zuigt de voedingsstoffen de bodem in.

En komen na verloop van tijd die buizen niet bloot te liggen? Nee, niet met grint erop.
 
Ja, tweedehands zeker? Kan je dan ook een tweedehands bodemkabel tov zetten.

Verbruik van zo'n kabel? Dat hangt er vanaf hoe groot je aquarium is en dus hoe lang je kabel moet zijn. Dat start ook vanaf 5W.

In een grote bak, zal jij wellicht ook een zwaarder pompje moeten gebruiken, toch?

Ik snap het wel, maar we begrijpen elkaar niet.

Ga het anders proberen uitleggen. De lucht komt door de gaatjes van je buizen, tot hoever reikt die kracht? Het grind zal wel voor weerstand zorgen, waardoor het toch niet alle hoekjes en kantjes kan bereiken?
 
En dan heb ik dit nog gemist:

Bertus zei:
Dit zit onder het grint. met grof doek omkleed.

Die uitstroom zal echt wel niet heel je bak kunnen bestrijken dus.

Ik zeg niet dat je 'uitvinding' geen waarde heeft, maar het is toch iets helemaal anders als een bodemverwarming.
 
Thanks voor de updates, interessante discussie!

vraagje, wanneer je werkt met een bodemverwarming, waar plaats je de temperatuur sonde dan?
In het grind, erboven?
 
OVL zei:
Thanks voor de updates, interessante discussie!

vraagje, wanneer je werkt met een bodemverwarming, waar plaats je de temperatuur sonde dan?
In het grind, erboven?

Er boven.
 
Coulibaly zei:
En dan heb ik dit nog gemist:

Bertus zei:
Dit zit onder het grint. met grof doek omkleed.

Die uitstroom zal echt wel niet heel je bak kunnen bestrijken dus.

Ik zeg niet dat je 'uitvinding' geen waarde heeft, maar het is toch iets helemaal anders als een bodemverwarming.

Dat snapt een kind nog wel.

Het verschil is,dat ik de bodem schoon zuig,!!!!!! en bij jou het omhoog gaat.

Het wordt niet geblazen, wordt eruit gezogen. !!
Daarom heet het ook bodemafzuiging.



En <nee, hij bestrijkt niet de hele bodem.
Wel de halve bodem ,omdat er voorin niets in zit.

.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan