Wat is er nieuw

Sera testkit

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Tikki
  • Startdatum Startdatum
Ik heb die niet maar weet wel dat de po4 test van Sera behoorlijk af kan wijken. Ik heb die van Wesdijk en dat is onder de eigen naam maar komt van Colombo dacht ik. Die verkopen er ook vrij goedkope navulreagens bij.
 
Ik zie dat daar 3 flesjes voor NH3 inzitten, ook testpoeders? Heb je voor die NH3 test dan 3 verschillende reagens nodig? En voor sommige bepalingen een poeder?

En is NH3 dan hetzelfde/beter dan NH4 bepalen?
 
Ja ik heb er ook 3 voor de Nh3 en voor de fosfaat en nitraat gebruik je ook een poeder. dat is ook zo bij andere merken zover ik weet hoor.
 
Ik heb ook een Sera koffer, maar ik vind meerdere waarden sterk afwijken vooral de PO4, zelfs na 50% verversing geeft hij erg hoge waarden aan.
Ik blijf dus meten met de Tetra koffer, deze bevat het zelfde maar is naar mijn mening betrouwbaarder.
 
Ja daar staat de po4 test wel bekend om van Sera. Ik gebruik die ook niet meer.
Zelf ben ik wel tevreden over de koffer van Wesdijk (lees Colombo).
 
jessicapilon zei:
Ja daar staat de po4 test wel bekend om van Sera. Ik gebruik die ook niet meer.
Zelf ben ik wel tevreden over de koffer van Wesdijk (lees Colombo).

Ik heb ook de Colombo-koffer. Prima setje. Alleen jammer dat de Ph-test niet lager dan 6 gaat.
 
Die lijkt inderdaad exact op die colombo set. Die flesjes van Wesdijk zijn ook dezelfde als die van colombo.

Dank voor de reacties in elk geval!
 
De westdijk koffer is van Colombo 😉
Maar ik denk dat je nu een keuze kunt maken.
 
Ik kom net bij een kennis weg die gister testen heeft gekocht van Sera. Ik met mn koffer en hij met de test dus gelijk de po4 getest en wat blijkt??
Geen verschil eigenlijk tussen de koffer van Wesdijk en de Sera test. Wellicht zijn de nieuwe Po4 testen beter nu van Sera. Ik weet het ook niet. Maar echt hoger was de po4 test van Sera dus zeker niet.
 
Nou heb ik geen grote bak (nog niet). Dus ik maak me over het algemeen niet heel veel zorgen over PO4, met goed groeiende planten, lichtomstandigheden enz maak ik over het algemeen weinig alg mee.
 
Po4 meet de totale vervuiling waar een deel door de planten wordt opgenomen, verder is het veelal de vervuiling van de vissen, des te kleiner de bak (liters) des te meer "last" je kan hebben van vervuiling, dus juist bij een kleinere bak is het waardevol om dit periodiek te meten zeker als je l-nummers erin hebt.
 
Tikki zei:
Nou heb ik geen grote bak (nog niet). Dus ik maak me over het algemeen niet heel veel zorgen over PO4, met goed groeiende planten, lichtomstandigheden enz maak ik over het algemeen weinig alg mee.

Wat voor bak heb je dan??
Ik heb ook enkele 60cm bakjes en in de regel hoef je daar niks toe te voegen behalve wat plantenvoeding zolang je niet te lang verlicht.
 
Ik heb een 60cm bak. Ik voeg inderdada zo nu en dan wat voeding en CO2 toe. Voor de rest niet veel.

Ik heb die colombo testkit overigens genomen. Leuk ding, werkt goed. Nog wel een aantal vragen waarvan ik benieuwd ben hoe jullie dit zien;

In de test zit alleen wel NH3 meting, en niet NH4 meting. Maakt dit in jullie ogen uit als je wil kijken naar het verloop van je stikstofcyclus?
Of je NH3 of NH4 hebt hangt volgens mij nogal af van je pH. Bij lage pH heb je volgens mij veel NH4 en dat zal je dan niet meten met je NH3 test toch?

Als ik dit ga meten met die testset is de NH3 nul.
Maar NO2 is wel 0-0.5 en nitraat is tussen 10 en 25.

Kan ik hieruit concluderen dat;
1. er al genoeg bacterieen zijn om het NH3 (en NH4??) om te zetten naar NO2? En dat de capaciteit voldoende is (NH3 is immers nul)
2. er al wel omzetting van NO2 naar NO3 plaatsvind, maar dat deze capaciteit nog niet toereikend is (je meet immers nog NO2)
 
Hoe voeg je co2 toe dan of bedoel je carbo?? Zelf gebruik ik die Nh test nooit moet ik zeggen.
Je no2 moet wel echt 0 zijn als de bak goed is ingedraaid.
Er zijn gelet op de no2 al bacterien aanwezig die hun werk doen. Echter nog niet voldoende want dan zou je no2 wel 0 zijn als de bacterien het allemaal kunnen omzetten. In een ingedraaide bak met voldoende bacterien moet daarom die no2 dan ook 0 zijn.
 
Ik bedoel inderdaad carbo.
maar dan is het nog even afwachten tot die bacterieen aangegroeid zijn. Zou jij steeds water verversen om dit NO2 weg te halen? Het lijkt immers niet heel veel en die becaterieen hebben toch ook NO2 nodig om te kunnen groeien.
 
Ik heb de colombo test lab die is identiek aan het eigen merk van Wesdijk.
De colombo was toen ergens in de aanbieding voor 30 euro.
Ik gebruik de hervullingen van Wesdijk en die zijn 100% identiek.
Bij de LFS gebruikt men de Sera testkoffer.
 
Ik zou de natuur rustig zijn werk laten doen hoor en dan komt dat wel goed met de waarden en je bacteriecultuur.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan