''Shimmer effect" verlichting

G

GuitarDion

Guest
Hallo,

Ik wil als avondverlichting een soort van ''shimmer effect'' licht cre�ren. Ik heb gelezen dat je dit met een led bulb of spot kan krijgen. Ik denk dat ik het beste een led spot kan gebruiken omdat ik die onder mijn kap kan bevestigen. Maar hoe sluit ik dat aan? Hebben mensen hier er al ervaring mee? En hoeveel watt zou ik nodig hebben?

Hier een filmpje voor de mensen die niet weten wat ik bedoel.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=cRHerto8kX0[/video]
 
het effect krijg je door beweging van het oppervlakte en een (sterke) spot beetje schuin op t water werkt dan t beste is mijn ervaring.
Het heeft niet direct met de lichtbron te maken (het lukt met Halo, Par en LED) maar met TL etc lukt t denk ik niet.
Kijk maar in t filmpje tegen het einde.
Maar het is idd wel heel mooi, heb t zelf ook bewust gedaan.
 
Hey Dion...

Zelf gebruik ik deze: http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... merkID=189 en dan de blauwe...deze plak je net boven het wateropvlak..en dan een beetje schuin naar beneden gericht...zorg er wel voor dat je uitstroom van de pomp richting het lampje staat...dan creeer je dat mooie effect ;)



Groet
 
Aquariaan1967 zei:
Hey Dion...

Zelf gebruik ik deze: http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... merkID=189 en dan de blauwe...deze plak je net boven het wateropvlak..en dan een beetje schuin naar beneden gericht...zorg er wel voor dat je uitstroom van de pomp richting het lampje staat...dan creeer je dat mooie effect ;)



Groet

Oh dat is wel handig. Is 1 zo'n lampje genoeg denk je? Ik weet niet welke kleur ik wil want ik denk dat die blauwe echt een zee gevoel geeft. Kun je misschien een filmpje voor me maken met het effect?
 
Niels heeft het al keurig uitgelegd.

Hoe gecentreerder het licht, hoe meer shimmer effect.
Hier een filmpje waar toch wat meer licht boven de bak hangt, maar je ook het effect hebt. Ik gok dat dat hier komt doordat de lichtbron wat verder boven de bak hangt dan 'normaal':

[video]http://www.youtube.com/watch?v=rSA-x6OUAeg&list=UUjAHOr1I6Q_W41rWzX9BEeg[/video]

~ Ivo
 
N.Oldenzeel zei:
het effect krijg je door beweging van het oppervlakte en een (sterke) spot beetje schuin op t water werkt dan t beste is mijn ervaring.
Het heeft niet direct met de lichtbron te maken (het lukt met Halo, Par en LED) maar met TL etc lukt t denk ik niet.
Kijk maar in t filmpje tegen het einde.
Maar het is idd wel heel mooi, heb t zelf ook bewust gedaan.

Ik heb net wat zitten spelen, als ik het zaklampje van m'n iPhone aanzet en boven het water houd, krijg ik ook dat effect. Ik moet nu alleen nog een geschikte lamp zoeken. Ik denk die lamp die aquariaan voorstelde wel goed is. Zal hem binnenkort even bestellen, alleen staat er een wachttijd van 1 week bij Veldhuis.
 
Het is meer te gebruiken voor avond licht? ik heb zelf een bak van 80 cm lang bij 50 cm hoog...lampje zit tegen het glas geplakt..aan de voorkant...net boven het water...dat geeft op de bodem hele leuke effecten (dat wilde je toch?) Ik heb 1 lampje...maar wie weet geeft 2 wel teveel licht..ik heb geen flauw idee...wil in mijn 1 meter bak..er nog een lampje bij doen..aan de andere kant...zal eens kijken of het TE filmen valt vanavond :)
 
Smaken verschillen natuurlijk maar vind het zelf een irritant effect moet ik zeggen,oogt heel onrustig.
 
Mascha&Ivo zei:
Niels heeft het al keurig uitgelegd.

Hoe gecentreerder het licht, hoe meer shimmer effect.
Hier een filmpje waar toch wat meer licht boven de bak hangt, maar je ook het effect hebt. Ik gok dat dat hier komt doordat de lichtbron wat verder boven de bak hangt dan 'normaal':

[video]http://www.youtube.com/watch?v=rSA-x6OUAeg&list=UUjAHOr1I6Q_W41rWzX9BEeg[/video]

~ Ivo

Dat denk ik ook. Plus het is led verlichting denk ik. Met TL krijg je het haast niet omdat het meer verspreid.
 
Aquariaan1967 zei:
Het is meer te gebruiken voor avond licht? ik heb zelf een bak van 80 cm lang bij 50 cm hoog...lampje zit tegen het glas geplakt..aan de voorkant...net boven het water...dat geeft op de bodem hele leuke effecten (dat wilde je toch?) Ik heb 1 lampje...maar wie weet geeft 2 wel teveel licht..ik heb geen flauw idee...wil in mijn 1 meter bak..er nog een lampje bij doen..aan de andere kant...zal eens kijken of het TE filmen valt vanavond :)

Het is inderdaad voor avondlicht. Ik heb een 1,20M lang aquarium dus misschien zal ik er wel 1 aan beide kanten nodig hebben. Zit te denken aan wit en blauw.

Aquariaan1967 zei:
Dit soort lampjes zijn bijna overal wel te koop hoor Dion..alleen misschien een ander merk..maar dat maakt voor het effect niks uit :D

http://www.aquaplantsonline.nl/p/4070:c ... ing-blauw/

Die site zag ik net ook! Ik ga hem daar bestellen. Bedankt!
 
Als je de ruimte hebt, kun je ook eens kijken naar led breedstralers. Dat zijn eigenlijk buitenlampen, maar die kun je wel over de hele lengte van je bak laten schijnen, en dan krijg je heel mooi die schittering:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=TX08gzlmrk4[/video]
(deze persoon heeft er ook breedstralers boven)

Ze geven wel erg veel licht, dus voor enkel avond verlichting heb je aan 1 wel voldoende. Ik heb ze zelf ongeveer 30 cm boven het wateroppervlak hangen en dan wordt de bak wel wat minder fel verlicht (schittering blijf je houden):
[video]https://www.youtube.com/watch?v=ukRpelZbImM&list=UUDfMyamyMPohSk1JpmKN2yg[/video]
(ik heb weinig stroming, dus ook bijna geen schittering)

Persoonlijk vind ik deze verlichting mooier omdat het wit licht is, maar dat is puur smaak. Een nadeel is wel dat ze vrij duur zijn (ik heb ze voor 40 euro per stuk gekocht).
 
Aangezien ze vaak blauw als avond licht kiezen..zou ik voor 2 blauwe gaan...maar dat is mijn keuze :)
 
Rene B zei:
Als je de ruimte hebt, kun je ook eens kijken naar led breedstralers. Dat zijn eigenlijk buitenlampen, maar die kun je wel over de hele lengte van je bak laten schijnen, en dan krijg je heel mooi die schittering:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=TX08gzlmrk4[/video]
(deze persoon heeft er ook breedstralers boven)

Ze geven wel erg veel licht, dus voor enkel avond verlichting heb je aan 1 wel voldoende. Ik heb ze zelf ongeveer 30 cm boven het wateroppervlak hangen en dan wordt de bak wel wat minder fel verlicht (schittering blijf je houden):
[video]https://www.youtube.com/watch?v=ukRpelZbImM&list=UUDfMyamyMPohSk1JpmKN2yg[/video]
(ik heb weinig stroming, dus ook bijna geen schittering)

Persoonlijk vind ik deze verlichting mooier omdat het wit licht is, maar dat is puur smaak. Een nadeel is wel dat ze vrij duur zijn (ik heb ze voor 40 euro per stuk gekocht).

Heel mooi inderdaad. Het Nadeel is dat ik een kap boven mijn bak heb. Ik kan die eventueel ook wel weghalen met de TL lampen maar dan heb ik een open bak. Hoe heb jij die breedstraler boven je bak gehangen? Beugels in de muur?
 
Dat blauwe is toch meer voor de avond en de maan simulatie, minder licht dus minder shimmer zou ik zeggen, of een grot idee zoals ik heb onder de waterval.

Het mooiste effect krijg je als je een soort zonnestraal simuleert, dus een spot, beetje schuin .
Dan heb je op 1 plaats het shimmer effect en de rest van de bak niet of nauwelijks.
Seabait heeft wel een punt, het kan onrustig zijn als het teveel is.
Maar uiteraard kan je dit ook regelen met de hoeveelheid water beweging, snelle/veel beweging is veel shimmer of trage/minder beweging is minder shimmereffect.

Net wat je leuk vindt, de vissen maakt t niets uit.

@Rene B
mooi bak en mooi effect, complimenten.
 
N.Oldenzeel zei:
Dat blauwe is toch meer voor de avond en de maan simulatie, minder licht dus minder shimmer zou ik zeggen, of een grot idee zoals ik heb onder de waterval.

Het mooiste effect krijg je als je een soort zonnestraal simuleert, dus een spot, beetje schuin .
Dan heb je op 1 plaats het shimmer effect en de rest van de bak niet of nauwelijks.
Seabait heeft wel een punt, het kan onrustig zijn als het teveel is.
Maar uiteraard kan je dit ook regelen met de hoeveelheid water beweging, snelle/veel beweging is veel shimmer of trage/minder beweging is minder shimmereffect.

Net wat je leuk vindt, de vissen maakt t niets uit.

@Rene B
mooi bak en mooi effect, complimenten.

Precies. Ik heb twee hydor h2show led's besteld. Blauw en wit. Ik ga ze schuin het water laten in schijnen. Hopelijk krijg ik hiermee ook dat zonnestraal effect. ze worden vandaag verzonden dus ben benieuwd.
 
Aquariaan1967 zei:
Aangezien ze vaak blauw als avond licht kiezen..zou ik voor 2 blauwe gaan...maar dat is mijn keuze :)

Ja ik ga even spelen met het blauw en wit licht. Hoe lang houd jij je avond/nacht licht aan?
 
Met tl verlichting is dat effect ook wel te krijgen weet ik uit ervaring trouwens,een pvc buis met niet al te grote gaten over de lamp en voldoende beweging van het wateroppervlak is al genoeg.
 
GuitarDion zei:
Heel mooi inderdaad. Het Nadeel is dat ik een kap boven mijn bak heb. Ik kan die eventueel ook wel weghalen met de TL lampen maar dan heb ik een open bak. Hoe heb jij die breedstraler boven je bak gehangen? Beugels in de muur?
Ik heb er een compleet nieuwe kap voor gemaakt :p Ik heb zo'n 50 cm ruimte tussen de kap en de oppervlakte, dus ik heb ze gewoon aan de kap vastgemaakt. Je zou eventueel een frame kunnen maken en op de bak zetten, ze daar aan vastmaken en dat frame dan een beetje wegwerken door middel van planten o.i.d.
Of je maakt, net als ik heb gedaan, de zijkanten, achterkant en voorkant dicht, zodat je gewoon een compleet nieuwe kap hebt.

Zo heb ik het gedaan:
Buitenkant (voorste klep kan apart van de bovenste open):
3Fpi3AHyaOt2toozPnjiqMM_V46OMUcN.jpeg


3Fpi3AHyaOt2toozPnjiqMM_V46OMUcN.jpeg


3Fpi3AHyaOt2toozPnjiqMM_V46OMUcN.jpeg


3Fpi3AHyaOt2toozPnjiqMM_V46OMUcN.jpeg


3Fpi3AHyaOt2toozPnjiqMM_V46OMUcN.jpeg


3Fpi3AHyaOt2toozPnjiqMM_V46OMUcN.jpeg
 
Rene B zei:
GuitarDion zei:
Heel mooi inderdaad. Het Nadeel is dat ik een kap boven mijn bak heb. Ik kan die eventueel ook wel weghalen met de TL lampen maar dan heb ik een open bak. Hoe heb jij die breedstraler boven je bak gehangen? Beugels in de muur?
Ik heb er een compleet nieuwe kap voor gemaakt :p Ik heb zo'n 50 cm ruimte tussen de kap en de oppervlakte, dus ik heb ze gewoon aan de kap vastgemaakt. Je zou eventueel een frame kunnen maken en op de bak zetten, ze daar aan vastmaken en dat frame dan een beetje wegwerken door middel van planten o.i.d.
Of je maakt, net als ik heb gedaan, de zijkanten, achterkant en voorkant dicht, zodat je gewoon een compleet nieuwe kap hebt.

Zo heb ik het gedaan:
Buitenkant (voorste klep kan apart van de bovenste open):
tfR7DX42r9rj1qoiW0Go_hv1hoV-M2CX.jpeg


tfR7DX42r9rj1qoiW0Go_hv1hoV-M2CX.jpeg


tfR7DX42r9rj1qoiW0Go_hv1hoV-M2CX.jpeg


tfR7DX42r9rj1qoiW0Go_hv1hoV-M2CX.jpeg


tfR7DX42r9rj1qoiW0Go_hv1hoV-M2CX.jpeg


tfR7DX42r9rj1qoiW0Go_hv1hoV-M2CX.jpeg

Dat heb je zeker mooi gemaakt zo. Dit is een ideetje die ik bewaar voor in de toekomst misschien.
 
Vandaag de twee hydor h2show leds binnen gekregen. Heb ze ff in m'n aquarium aan de zeikant geplakt, maar de twee leveren echt heel weinig licht op. Ook haast geen schittering. Als ik het lampje van m'n iPhone op dezelfde plaats houd, heb ik veel meer schittering. Vanavond ff proberen wanneer het licht van buiten ook donker is.
 
minder (spot) licht en of minder oppervlakte beweging = minder shimmer.
 
Ik zit te denken om de TMC grobeam 600 onder m'n lampenkap te plaatsen. Hierdoor moet wel 1 TL weg denk ik. Achterin heb ik een witte tl en voorin een blauwe. Welke zou ik het beste weg kunnen halen want de TMC komt vooraan. Hebben meer mensen ervaring met deze ledstrip?
 
GuitarDion zei:
Mascha&Ivo zei:
Niels heeft het al keurig uitgelegd.

Hoe gecentreerder het licht, hoe meer shimmer effect.
Hier een filmpje waar toch wat meer licht boven de bak hangt, maar je ook het effect hebt. Ik gok dat dat hier komt doordat de lichtbron wat verder boven de bak hangt dan 'normaal':

[video]http://www.youtube.com/watch?v=rSA-x6OUAeg&list=UUjAHOr1I6Q_W41rWzX9BEeg[/video]

~ Ivo

Dat denk ik ook. Plus het is led verlichting denk ik. Met TL krijg je het haast niet omdat het meer verspreid.
Toch even hierop terugkomen.

Vanavond stond de kap van de Rekord even open - dus de TL (!!) verder van het water af - en dat 'shimmerde' als een gek.
Met andere woorden, onbedoeld kwam ik erachter dat mijn eerdere vermoeden klopt als een bus.
En ik denk dat een TL van verder weg inderdaad ook te vergelijken is met een meer gecentreerde lichtbron dichterbij. Het lijkt erom te gaan dat vanuit het aquarium gezien het van belang is dat het licht uit een gecentreerde bron komt (of dat nu wordt bereikt door een kleinere lamp, of door meer afstand).

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
GuitarDion zei:
Mascha&Ivo zei:
Niels heeft het al keurig uitgelegd.

Hoe gecentreerder het licht, hoe meer shimmer effect.
Hier een filmpje waar toch wat meer licht boven de bak hangt, maar je ook het effect hebt. Ik gok dat dat hier komt doordat de lichtbron wat verder boven de bak hangt dan 'normaal':

[video]http://www.youtube.com/watch?v=rSA-x6OUAeg&list=UUjAHOr1I6Q_W41rWzX9BEeg[/video]

~ Ivo

Dat denk ik ook. Plus het is led verlichting denk ik. Met TL krijg je het haast niet omdat het meer verspreid.
Toch even hierop terugkomen.

Vanavond stond de kap van de Rekord even open - dus de TL (!!) verder van het water af - en dat 'shimmerde' als een gek.
Met andere woorden, onbedoeld kwam ik erachter dat mijn eerdere vermoeden klopt als een bus.
En ik denk dat een TL van verder weg inderdaad ook te vergelijken is met een meer gecentreerde lichtbron dichterbij. Het lijkt erom te gaan dat vanuit het aquarium gezien het van belang is dat het licht uit een gecentreerde bron komt (of dat nu wordt bereikt door een kleinere lamp, of door meer afstand).

~ Ivo

Nou je het zegt Ivo, het klopt inderdaad. Ik heb een beetje zitten spelen met de uitstroom van m'n filter en krijg in de linker hoek ook een beetje shimmer van de TL's. Maar het is wel echt minimaal. Het is dus wel mogelijk. Zoals jij zegt dat ze verder weg geplaatst moeten worden.

Ik ga denk ik voor die led strip die ik hierboven noemde. Zou ik de blauwe Sera plant color TL daarvoor weg kunnen halen?
 
Terug
Bovenaan