Wat is er nieuw

'' Shimmies'' bij black molly

• Onderwerp starter Onderwerp starter Adam River
  • Startdatum Startdatum
A

Adam River

Guest
Beste forumleden,

Onlangs heeft ��n van mijn black molly's de shimmies ontwikkeld, een aandoening waarbij de vis op een statische plek heen en weer wiegelt.

Nu heb ik op internet al het een en ander hierover gevonden en het ligt zeer waarschijnlijk aan mijn waterwaarden, voornamelijk het gebrek aan hard water, calcium, magnesium en andere mineralen. probleem is echter dat ik geen testkit in huis heb en dat de meeste lfs zijn gesloten vandaag.

Naast het feit dat ik dus niet weet wat de waarden van het water zijn is het probleem dat ik veel tegenstrijdige informatie tegenkomen over deze levendbarende 'ziekte'. Ik heb al zout toegevoegd en een sepia/cuttlebone die ik heb gevonden op het strand, degene uit de winkel worden soms behandeld met bleek.

kortom; ik weet dus niet wat precies de bron van deze aandoening is en wat ik eraan dien te doen.

aquariumwaarden: 60 liter, 5- tot 7tal black molly's, 10 tot 15 guppy's, een 10-tal vuurgarnalen, 10 tot 20 poelslakken. verdere waterwaarden weet ik door het ontbreken van een testkit helaas niet.

bedankt voor je reactie, had deze vorm van 'shimmies' nog niet gevonden, maar dit is inderdaad wat anders, een goede Nederlandse benaming heb ik echter nog niet gevonden.

Het kenmerkt zich door het heen en weer wiegen/wiebelen van de vis op een statische plek, vooraf vertoonde de black molly het welbekende 'schuren'tegen de bodem en andere voorwerpen. echter deden de andere vissen dit ook en die vertonen het heen en weer wiegelen niet, het wiegelen lijkt een beetje op een vorm van parkinson bij de vis. het vervelende is dat ik verschillende oorzaken vindt evenals verschillende methoden om het op te lossen.

Dat schuren kan door iets van een parasiet oid komen of vervuiling in de bak.
Heb je al een deel water ververst?

Schuren de andere vissen ook nog en doen ze dat veel?? Dat kan ook duiden op een aandoening namelijk.
Ik ben niet zo thuis in ziekten verder, dus over de Molly durf ik niks te zeggen tot mn spijt.
Er zijn vast wel leden die je verder kunnen helpen.

Seabait zei:
Dat schuren kan door iets van een parasiet oid komen of vervuiling in de bak.
Heb je al een deel water ververst?

Kijk, John is met net even voor zie ik 😉

Meerdere vissen vertoonden het schuren inderdaad, echter na het verversen van het water, het opvoeren van de temperatuur (26c graden) en het toevoegen van wat zout stopten de vissen met het schuren. Ik vermoed zelf ook een parasiet of het hebben van te zacht water met te weinig mineralen of in het ergste geval een combinatie hiervan.

een aantal links waar ik informatie vond met betrekking tot de aandoening:
http://www.aquarium-pond-answers.com/20 ... riums.html
http://www.fishlore.com/fishforum/molly ... mmies.html
http://www.tropicalfishkeeping.com/live ... on-104048/
http://www.fishchannel.com/fish-health/ ... mmies.aspx
http://www.fishforums.net/index.php?/to ... -shimmies/

De links tonen aan dat er nogal onenigheid bestaat over de waterwaarden waarin een black molly moet leven, de een zegt dat de black molly zeker brak water nodig heeft, de ander zegt dat dit weer niet de bedoeling is. onenigheid bestaat ook over de aandoening, ik zal iig water morgen bij de lfs laten testen en meteen van die speciale schelpen aanschaffen:
http://www.americanaquariumproducts.com ... Shell.html

(dit is geen reclame oid, dit is puur bedoeld om te vragen of dit de juiste manier is om deze aandoening te overkomen)

Wat veel hobbyisten niet begrijpen over mollies en hun natuurlijke habitat is dat, hoewel het zout is erg handig voor de preventie van ziekten, het is de andere ingredi�nten in Marine Salt die echt een verschil maken in Molly gezondheid te maken, en dat is calcium, magnesium en de vele andere major / sporenelementen samen met elektrolyten er in.

Wat al Molly habitats gemeen hebben, is de hardheid / hoge mineraalwater, geen zout!

Mollies in Aquariums; Molly Disease, Shimmies

Basics, Overview; Molly Disease (aka Livebearer Disease, Shimmies); Summary ... Poecilia sphenops, which is one of the ancestors of the popular black mollies ...
www.aquarium-pond-answers.com/2007/.../ ... riums.html -

Met Translate op google, kan je de tekst vertalen.

MOLLY ZIEKTE (Livebearer Ziekte / Shimmies)

Met deze "ziekte", The Molly Vissen op een plaats blijven en wiebelen, rock, wag en / of "Shimmy" (vandaar de term "Shimmies").

Molly Ziekte is technisch niet een ziekte helemaal niet, eerder een aandoening / syndroom veroorzaakt door een slechte waterkwaliteit; elektrolyten in het bijzonder.
Echter secundaire infecties kan deze aandoening of parasitaire protozoa infecties kunnen ook na te bootsen of zelfs aanwezig, samen met Shimmies / Molly ziekte te begeleiden.

De behandeling is over het algemeen gemakkelijk ervan uitgaande dat de aandoening is niet te gevorderd.

Het verbeteren van water chemie als per de "Aquarium Chemistry" artikel eerder in dit artikel wordt verwezen is de eerste stap en een must read voor meer volledige informatie over dit belangrijke onderwerp!
Hoewel zout is niet essentieel voor de meeste Mollies ondanks beweringen van het tegendeel, de toevoeging van 1 eetlepel per 5 liter tot 1 theelepel per liter Aquarium Zout helpt in het algemeen in Molly Disease aanvankelijk (soms 2 theelepels per liter nodig is, ervan uitgaande dat de andere tank mates kunnen tolereren dit, waarvan Guppies prima moeten doen met dit niveau van zout).

Verdere Referentie: Het gebruik van zout, natriumchloride in aquaria

Aanpakken positieve minerale ionen en buffering is de volgende stap, vooral voor de lange termijn en preventie.
AAP Wonder Shells zijn waarschijnlijk de eenvoudigste oplossing om de positieve minerale ion uitgave (kationen / elektrolyten), maar er zijn andere manieren ook.

Het gebruik van buffers is de volgende stap, maar buffering is niet essentieel als het mineraal kation probleem voor Molly Disease corrigeren van deze "Molly Disease (Shimmies).
Seachem's Malawi Buffer kan KH problemen te corrigeren en zelfs helpen met GH en korte termijn positieve minerale ion problemen.

Tenslotte soms behandeling nuttig of zelfs noodzakelijk.

Een eenvoudige start zou Kopersulfaat als gevonden in Copper Safe.
Medicinale Wonder Shells bevatten ook enkele koper, alsmede andere ingredi�nten nuttig voor Velvet en andere gerelateerde ziekten Shimmies / Molly Disease.
Deze medicinale mineraal zijn waarschijnlijk de beste behandeling voor alle ziekten Molly (evenals de toevoeging van zout en buffers), aangezien de medicinale Wonder Shell corrigeert meeste minerale elektrolyten problemen PLUS behandelt veel gerelateerde ziekte problemen om deze aandoening.

Triple Sulfa kan ook nuttig zijn in de tank voor de genezing van de vis epidermis die soms beschadigd tijdens bepaalde gevallen van de ziekte Molly zijn.

Nog een behandeling die kan helpen is een medicinale Fish Bath.
Deze 30 minuten durende procedure gebruik te maken van zout (ik stel voor 2 theelepels per liter of zelfs iets meer voor Molly Disease), samen met Methyleenblauw, en eventueel een antibioticum (ik zou Triple Sulfa stel met dubbele tank dosis).
Dit bad moet tweemaal per dag worden uitgevoerd gedurende 30 minuten de tank water worden gebruikt voor het bad dan weggegooid na elk bad. Meestal 4-7 dagen is voldoende.

Weet niet of het ook goed is,hoor.

dank voor uw reactie, ik wist inderdaad dat het toevoegen van zout niet het enigste was en dat ik nog andere mineralen diende toe te voegen zoals calcium, magnesium etc. ik woon in Alkmaar, dus het water komt uit de duinen en is erg zacht naar mijn weten.

ik zal inderdaad beginnen met de 'magic shells' ik hou het forum op de hoogte!

Ik heb er ook weinig verstand van maar gebruik hier GH+ mineral voor de garnalen en daar zit ook van alles in dus. Misschien dat zoiets kan helpen??
Daar zitten behoorlijk veel stoffen in namelijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan