Shin Mao 85 liter zeewateraquarium en Reefer 170 Deluxe (Jessicapilon)


jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
119,695
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
Na enige tijd hebben we de bak deze week opgestart en vandaag kon ik eindelijk het levend steen gaan ophalen. Dat zit er dus in en nu moet de bak eerst even goed indraaien bij een zoutgehalte van 1024. De bak is nu nog niet helder met al het vuil dat van de stenen kwam en er zitten met de nieuwe afschuimer nog vrij veel kleine luchtbelletjes in het water.
Onderstaand zal ik met regelmaat wat foto s posten.

photo(1).jpg
 
De eerste foto s:

steen1.jpg


steen 3.jpg
 
Dat ziet er al goed uit! Hoe lang duurt die opstart? Ben benieuwd naar verdere vorderingen!
 
Nou we laten hem eerst rond de 4 weken indraaien en af en toe de waterwaarden meten. Veel hangt ook af van de kwaliteit van de stenen die erin zijn geplaatst vandaag. Deze zijn apart besteld want die in de lfs op voorraad waren dat was meer basic steen met heel erg weinig tot geen leven.
 
Heb je al enig idee voor een vissenbestand?:D
 
Nou deze bak is meer Jessica haar ding en ze heeft dr oog laten vallen op een herenmietkreeft en een garnaal. Daarbij 2 Gobies voor de bodem. Het oog is gevallen op de Greenbanded Gobie. Verder moeten we de komende tijd ons nog oriënteren op wat er verder in gaat komen maar wel gaan we starten met makkelijke koralen.
Gelukkig hebben we een lfs die ons hierbij goed adviseerd indien dit nodig is en enkele leden van het AF zitten hier in de buurt met ook zeewater:).

Ik ben al blij dat ik de afschuimer goed heb geïnstalleerd en dat alles nu goed draait. Ik ben geen handige Japie dus ik zag er best wel tegenop maar alles is gelukkig heel gebleven en zoals ik al zei draaiende:D:D.
 
Leuk! Dat wordt vast echt een aanwinst voor de woonkamer (als hij daar natuurlijk komt te staan) :D:D
 
Deze staat in de woonkamer naast de tv. Er heeft een bak moeten plaats maken voor deze bak.
 
Het begin is gemaakt, ik ben benieuwd naar het resultaat over een maandje of 2.
 
Is dit aquarium met een open kap Jessica?
 
Ja de kap is open maar er komt een plexiglazen plaat die ik op maat laat maken erop met hoekstukjes van Dennerle
 
Mooi John en een goede opstart toegewenst!
 
Het begin is gemaakt, ik ben benieuwd naar het resultaat over een maandje of 2.

Ben ik met je eens Ton want na 4 weken komen vaak de eerste algen lees ik en we doen het ook rustig aan en hebben geen haast. Ik niet tenminste:D:D;)
 
Weet iemand wat dit is.
Lijkt wel een pistache dop van zo'n noot

schelp.jpg
 
Heel gaaf! Ben benieuwd naar de vorderingen!
 
Bak is al helderder al zie ik nog veel belletjes van de afschuimer.

shin mao 17 2 17 001.JPG


shin mao 17 2 17 003.JPG
 
Komt er nog wat op de bodem te liggen of blijft deze leeg?
 
Daar komt een dunne laag zand maar dat doe je pas na enkele weken ivm algen op de bodem. Heb hier marinesand van ATI liggen al.
 
En als de plek groot genoeg is een anemoon.
 
En als de plek groot genoeg is een anemoon.
Ik zou zelf de entacmaea quadricolor aanraden, het zijn de makkelijkse anemonen en ze zijn vooral leuk als je een anemoonvis heb. Tegelijk raad ik ze niet aan (dit geldt viir alle anemonen), ze zijn giftig en als ze dood gaan kunnen ze dus alles in je bak dood maken. Daar komt nog bij dat ze door je hele bak kunnen "lopen" en als ze per ongeluk een koraal raken met hun tentakels kunnen die dood gaan.
 
Ok dat is wel lastig ja. Dan blijft het toch bij alleen koralen.:)
 
Hij is zo n dikke centimeter groot schat ik:)
 
Een jonge mossel misschien ;) Als het goed is moet je als de schelp oopenstaat wel de bewoner kunnen zien zo niet is hij dood ;)
 
Er is duidelijk niks te zien tussen de 2 klepjes dus is iig een dooie! ;)
 
Er zit niks in de schelp heb ik net gezien.
 
Spannend zo de opstart van een zoutwater aquarium! Heel wat anders dan zoetwater maar zeker zo leuk. Ik volg dit topic!
 
Ik vraag me af of dit normaal is na 3 dagen levend steen erin al Groenalg.
Vooral op de bovenste steen maar de andere stenen beginnen ook al.
WP_20170219_13_25_01_Pro.jpg
 
Dat gaat dan wel hard zit je in de algenfase al. Is normaal weet alleen niet of dat je al nitriet piek hebt gehad.
 
Als het aquarium met water en steen staat kan de eiwitafschuimer aangezet worden, samen met alle pompen. Het aquarium draait vanaf nu. De verlichting kan ook al ingesteld worden, maar sommigen aquaristen houden de verlichting liever uit om algengroei zoveel mogelijk te voorkomen. Met de verlichting aan zal er algengroei gaan optreden, hetgeen normaal is in deze beginfase. Nitriet en nitraat zal zich opstapelen omdat er veel vuil uit het levend steen komt. De algen gebruiken deze stoffen als voedingsbron en zullen het uiteindelijk bijna helemaal opgebruiken. Als er nagenoeg geen nitraat meer aanwezig is, sterven deze algen af en is de algenfase voorbij.

Zo ff van het net af geplukt voor je
 
Nou deze bak is meer Jessica haar ding en ze heeft dr oog laten vallen op een herenmietkreeft en een garnaal. Daarbij 2 Gobies voor de bodem. Het oog is gevallen op de Greenbanded Gobie. Verder moeten we de komende tijd ons nog oriënteren op wat er verder in gaat komen maar wel gaan we starten met makkelijke koralen.
Gelukkig hebben we een lfs die ons hierbij goed adviseerd indien dit nodig is en enkele leden van het AF zitten hier in de buurt met ook zeewater:).

Ik ben al blij dat ik de afschuimer goed heb geïnstalleerd en dat alles nu goed draait. Ik ben geen handige Japie dus ik zag er best wel tegenop maar alles is gelukkig heel gebleven en zoals ik al zei draaiende:D:D.
Die Groenband goby's zijn echt super cute! :D
 

Terug
Bovenaan