1. Een bezoek aan onderstaande sponsors houdt deze deze snelle server in stand. Dank voor uw support!

shiners

Discussie in 'Overige koudwaterbewoners' gestart door rasborarood, 5 jul 2010.

Aangepast zoeken
View Users: View Users
  1. goof

goof

Lid geworden:
    14 jun 2015
    Wie heeft er een goeie tip om op een handige manier het bakje met grind waarin de shiners hun eitjes hebben afgezet uit de vijver te halen en in een aparte bak te zetten

2. goof

goof

Lid geworden:
    14 jun 2015
    Nog een vraag: kan het kloppen dat de shiners al 2 dagen aan het paaien zijn ?
    Kan dat altijd zo lang duren ?

3. MauriceB

MauriceB

Lid geworden:
    26 mei 2013
    ik gebruik een plastic bakje daar gaat dan op de kop zo'n mandje in wat je in een potfilter gebruikt om je filtermateriaal in te doen.
    daar bovenop leg ik dan de kiezels.

kan de kiezels er dan afpakken en mandje eruit en de eitjes blijven in de plastic bak.
    ik ga er vanuit dat ze bij mij nu ook aan het afzetten zijn dan kan ik je een foto laten zien .
    die staat trouwens ook in mijn eigen topic.

ik wil zelf nog graag een grotere afzetbak maar daar kom ik nog niet uit

4. MauriceB

MauriceB

Lid geworden:
    26 mei 2013
    oja ik haal het elke keer aan het einde van de dag weg anders staan de eitjes te lang zonder stroming.
    ze gaan hierna vaak nog wel door met afzetten maar meeste is dan al gebeurd.

5. goof

goof

Lid geworden:
    14 jun 2015
    Beste Maurice,

ik begrijp het nog niet helemaal,
    ik gebruik nu een bakje van de Chinees met kiezels. Daar paaien ze in ( ze waren zondag en maandag de hele dag bezig ) het bakje met kiezel en al heb ik er uit gehaald heel voorzichtig met het dekseltje van Chinese bakje er op. Maar bij het zetten in de andere bak zonder vissen moest ik het dekseltje er natuurlijk afhalen en stroomt het water wel alle kanten op. Gaat er dan geen afgezette eitjes verloren ? Of maakt dat niet uit en komen de eitjes toch wel uit ook al zitten ze niet meer in het bakje ?

6. Cédric Vleminckx

Cédric Vleminckx

Lid geworden:
    18 dec 2015
    Is die bak ingedraaid? En heeft het dezelfde waterwaarden als het water van je vijver?

7. MauriceB

MauriceB

Lid geworden:
    26 mei 2013
    Gebruik water uit de vijver maar zo ook laatste maal veel schimmel.
    Wellicht doe ik ergens iets niet goed zaten ook oudervissen bij in het gedeelte van de eitjes dus dat kan ook meespelen.

8. MauriceB

MauriceB

Lid geworden:
    26 mei 2013
    wil nog even vermelden dat ik in de vijver ook standaard een grindbed heb met heel weinig stroming dat is hun 2 keuze en ook daar word afgezet want ook in de vijver zwemmen er gewoon jonge vissen , ouderdieren kijken er niet naar om .
    dus als je geen andere vissen erbij hebt kan je best jonge vissen overhouden.

inmiddels weer een paar sprietjes in een apart bakje zwemmen

9. MauriceB

MauriceB

Lid geworden:
    26 mei 2013
    jonge shiners buiten laten deze winter of in de schuur in een aquarium

10. peter46

peter46

Lid geworden:
    8 okt 2013
    Hallo,hier ben ik weer ,zit nu ook op het nieuwe forum,na mij succesvolle kweek met notxropis chrosomus,heb ik nu ook chrosomus erythrogaster en notropis lutresis kunnen kopen ,de visjes zitten nu allemaal in mijn buitenaquarium,Ik hoop dat ze de winter goed doorkomen ,omdat de laatste visjes import zijn en ik niet zeker ben van hun min. temp.heb ik er wel een vorst beveiliging in gezet door middel van 2 verwarmings elementen van in totaal 600 watt ,van de notropis chrosomus wat het afgelopen jaar geen probleem toen ze op 5 graden zaten,maar nu komt de vewarming in als de temp. onder de 7,5 graad komt,mijn bak is goed geïsoleerd dus dat niet zoveel voorkomen verwacht ik,het is de bedoeling dat ik omstreeks febr.met de chrosomus erytrogaster ga kweken,haal ze dan naar binnen in een aquarium ,maar ik zal dan wel op het forum laten weten hoe het gaat.

IMG_0235.jpg

IMG_0233.jpg

IMG_0073.jpg

IMG_0069.jpg

11. peter46

peter46

Lid geworden:
    8 okt 2013
    Wat fijn dat ik nu ook wat fotoos kan laten zien aan andere liefhebbers,lukte mij op het oude forum niet

IMG_0087.jpg

IMG_1654.jpg

IMG_1657.jpg

12. MauriceB

MauriceB

Lid geworden:
    26 mei 2013
    Zo daar zijn we weer alles heeft de winter overleefd zelfs het jonge spul.

Heb inmiddels behoorlijk wat jonge notropis chromosus en erythogaster zwemmen

Nog steeds geen succes met een goede afzetbak te vinden

13. MauriceB

MauriceB

Lid geworden:
    26 mei 2013
    Leuk trouwens peter schijfbaarsjes.
    Ben nog wel benieuwd hoeveel macropodus occelatus ik nog heb , 1 man gevangen met schoonmaak van de plantenbakken prachtig op kleur.

14. MauriceB

MauriceB

Lid geworden:
    26 mei 2013
    De oplossing, afzetbakje gaat in de vijver steentjes bovenop de eitje vallen naar beneden . Hele bakje eruit en klein luchtpompje erin .
    20170314_153342.jpg

Aangepast zoeken