Shubinkins van buiten naar binnen


H

HaMu

Guest
Als nieuweling op dit interessante Forum zou ik graag willen profiteren van de aanwezige kennis.

In onze 5 jaar oude vijver zwommen Shubinkins.
Helaas is er een probleem met de vijver en moesten de vissen met spoed naar binnen.
Ze zwemmen nu in een in de haast gekocht tweedehands aquarium waarin verse sterke planten, een filter en een zuurstofpomp zitten. De vissen maken een levendige indruk en eten graag.

Maar nu dubben we over de bodembedekking, veel zoeken op Google heeft ons nog niet veel wijzer gemaakt.
Wordt het ronde kiezel, rivierzand, filterzand...?
Wie kan ons verder helpen zodat onze vissen aangenaam kunnen overwinteren tot de nieuwe vijver klaar is om ze weer los te laten?

Bij voorbaat dank! :)
 
Ik zou er geen bodem in doen, is toch maar tijdelijk.

Maar waarom maak je niet nu alvast een nieuwe vijver zodat ze zsm weer naar buiten kunnen?
Het gat zit er al, wat er nu inzit eruithalen, mogelijk wat bijvormen en nieuw zijl erin? Of is er al geen zijl meer te krijgen?
 
Dank je voor je reactie.

Mijn man is langzaam maar zeker herstellende van een zwaar hartprobleem en ik heb net een auto ongelukje gehad en loop in ieder geval tot 9 december op krukken.

De vijver meet een doorsnede van 3 meter en is 190 cm diep, net even iets te veel op dit moment. Soms moet er voor iedereen, inclusief de vissen, even naar een noodoplossing worden gezocht :)
 
Voor de vissen zal het vrij weinig uitmaken. Aslhet even kanzou ik ze wel op eenkoele plek stallen en niet te veelvoeren (geen id hoe groot die bak is en je vissen zijn natuurlijk)
 
Dank je voor het advies.

Misschien denken wij te menselijk en willen we het te gezellig maken, zelfs voor een korte tijd :)
 
Ik zou er toch een bodem in doen vanwege de nuttige bacteri�n die zich daarin ontwikkelen om de waterkwaliteit in orde te houden. Filterzand is het meest geschikt omdat het niet makkelijk dicht slibt.
 
Dank allemaal voor het meedenken en de adviezen :)

We denken inderdaad serieus over het filterzand.

Prachtig Forum trouwens, met heel veel kennis en enthousiaste mensen!
 
Het is alweer een poos geleden dat ik hier voor het laatst iets gepost heb.

De vissen hebben hun verblijf binnen, in gezelschap van 3 Appelslakken, succesvol overleefd en zijn vandaag teruggegaan naar de totaal vernieuwde vijver die natuurlijk alle kans heeft gehad om 'in te draaien'.

Het was geweldig om te zien hoe rustig de vijver verkend werd en hoe ze genoten van alle ruimte.

Het grote tijdelijke aquarium gaat toch van eigenaar veranderen en voor de Appelslakken hebben we een Aqua40 gekocht waar ze over 5 weken gezelschap krijgen van garnaaltjes.
Naar dat hoort in een ander onderdeel van dit forum thuis!
 
Leuk dat je er nog even op terugkomt! Goed om te horen dat alles goed gegaan is.
 
Dat klopt.

Ik zou geen goudvissen meer verplaatsen als de watertemperatuur onder 12 graden komt.
 

Terug
Bovenaan