Siamese algeneter verdedigt ''zijn'' territorium


D

Den2354

Guest
Ik heb een Juwel Rio 125 Led met hierin het volgende bestand:
- Harem colisa chuna (honinggourami's)
-
5 Hyphessobrycon flammeus (rode rio)
- 7 Otocinclus vittatus (dwerg algeneter)
- 5 Corydora's panda
- 1 Crossocheilus oblongus (siamese algeneter)
- Neocaridina heteropoda (vuurgarnalen)

Alleen nu heb ik het volgende ''probleem'' mijn siamese algeneter verdedigt ''zijn'' territorium hierdoor jaagt die mijn panda's op. De panda's zijn recent toegevoegd, moeten ze nog even aan elkaar wennen of komt hier geen verandering in? Of kan ik toch beter opzoek gaan naar een nieuwe huisje voor mijn Siamese algeneter?
 
https://www.aquainfo.nl/artikel/crossocheilus-oblongus-siamese-algeneter/

De bak is te klein en als ze groter worden worden ze agressief soms dus ik zou een ander thuis zoeken.
Ze kunnen agressief worden maar dat is eigenlijk alleen naar elkaar toe, ander vissen geven meestal geen problemen. En zelfs dat is niet altijd zo. Hieronder zie je de twee die ik had...



Pas wel op met bijvoorbeeld een Maanvis of een Colisa laila, ze plakken zich zo vast op zo'n vis.
 
Ze kunnen agressief worden maar dat is eigenlijk alleen naar elkaar toe, ander vissen geven meestal geen problemen. En zelfs dat is niet altijd zo. Hieronder zie je de twee die ik had...



Pas wel op met bijvoorbeeld een Maanvis of een Colisa laila, ze plakken zich zo vast op zo'n vis.


Weet jij zeker dat je het over de Crossocheilus oblongus (siamensis) hebt?

Want.

1 De Crossocheilus oblongus heeft GEEN zuigmond!

2 De C. o. heeft een zwarte streep tot IN de staart.

3 De C. o. heeft 2 baarddraden.

Ik heb zelf een groep van 5 ingezet. Nu nog 3 over. Ze zijn heel erg vriendelijk en hebben onderling een duidelijke rangorde.
Ze laten andere vissen met rust. Maar kunnen wel andere vissen laten schrikken door hun snelheid.

Je moet ze absoluut niet ALLEEN houden.
 
In de info uit mn link staat juist iets anders:

, maar zijn ze wat ouder dan worden ze zeer territoriaal en agressief tegen soortgenoten. Houdt ze zeker niet samen met Maanvissen of Gourami´s, want dan zuigen ze zich vast op de slijmhuid van deze vissen. Het zijn bodembewoners en kunnen het beste solitair gehouden worden.
 
In de info uit mn link staat juist iets anders:

, maar zijn ze wat ouder dan worden ze zeer territoriaal en agressief tegen soortgenoten. Houdt ze zeker niet samen met Maanvissen of Gourami´s, want dan zuigen ze zich vast op de slijmhuid van deze vissen. Het zijn bodembewoners en kunnen het beste solitair gehouden worden.

Ja, die aquainfo site klopt niet. Hebben ze gewoon geknipt en geplakt.

Hoe kan een vis zonder zuigmond nou aan een vis vast zuigen???

Koekoek.
 
Ja, die aquainfo site klopt niet. Hebben ze gewoon geknipt en geplakt.

Hoe kan een vis zonder zuigmond nou aan een vis vast zuigen???

Koekoek.

Wauw....je hebt een zin gevonden op de AquaInfo website die mogelijk niet klopt...."die aquainfo site" klopt niet is dan wel een hele bewering. Hoezo "hebben ze gewoon geknipt en geplakt"? Waar baseer je dat op? Wat stel je voor als tekst voor verbetering van het artikel?
 
Wauw....je hebt een zin gevonden op de AquaInfo website die mogelijk niet klopt...."die aquainfo site" klopt niet is dan wel een hele bewering. Hoezo "hebben ze gewoon geknipt en geplakt"? Waar baseer je dat op? Wat stel je voor als tekst voor verbetering van het artikel?

Ik bedoelde niet te zeggen dat de hele site fout is. Maar alleen dat betreffende stuk over de siamese algeneter.
Chrossocheilus siamensis, Epalzeorhynchus siamensis, Chrossocheilus oblongus.

Ik vind het wel leuk dat het hier juist staat.

https://www.aquainfo.nl/artikel/crossocheilus-oblongus-siamese-algeneter/

En hieronder wordt er zelfs gewaarschuwd voor de ‘verkeerde’ soort. Maar gaat het artikel zelf de fout in. Met hun waarschuwing over de zuigmond.

https://www.aquainfo.nl/artikel/crossocheilus-siamensis-siamese-algeneter/

Hier een mooi filmpje over de siamensis. Geen zuigmond maar lippen.




En hier zeer goede correcte info.

http://www.aquascapinglab.com/en/2017/04/28/siamensis-crossochelius-siamensis-scheda-tecnica/

Stuk over de zuigmond weg halen. En wel vermelden dat deze vis een groepsdier is. Zeker met 5 stuks beginnen. En minimaal 200 liter bak.

Het zijn echt hele leuke dieren. Met een onderlinge hiërarchie, die duidelijk zichtbaar is. De grootste en rondste is echt het baasje. Maar ze delen wel alles met elkaar. Maar wel in de juiste volgorde.

Ze vallen andere vissen niet lastig. Alleen indirect soms. Omdat ze nogal snel weg kunnen schieten. En daar schrikken sommige vissen van.
 
@biljoenblik Ah...thanks....ik zal beide artikelen nog eens tegen het licht houden en voorzien van een update, daar neem ik jouw opmerkingen uiteraard in mee. Je feedback over de artikelen heb ik al wat aangepakt. We kijken of dat nog beter kan of dat we het voorlopig zo laten. Als je meer punten vindt dan hoor ik het graag.
 

Terug
Bovenaan