Siamese algeneter?

N

Napoli

Guest
Hallo,

Mijn vraag luid, welke vis is dit precies?

Dankjewel.
 

Bijlagen

  • F7D472EC-F20B-4384-A832-F6474903203F.jpeg
    F7D472EC-F20B-4384-A832-F6474903203F.jpeg
    181.4 KB · Weergaven: 109
Gyrinocheilus aymonieri, vaak verkocht onder de naam Siamese algeneter. Wordt in het aquarium zo'n 15 cm lang en wordt agressief naar soortgenoten toe als hij ouder wordt. Heeft een zuignap, en staat er om bekend dat hij de slijmhuid van andere vissen, zoals Maanvissen, Gourami's en Goudvissen afschraapt. Heeft een zeer ruime bak (150 breed) nodig. Ik weet er een die al 10 jaar samenleeft met 3 Goudvissen, maar hij is solitair, de andere vissen zijn snel en de bak is 2 meter lang.

 
Ik dacht dat deze soort beter te houden was dan de Siamese maar als ik het zo lees dan is dit ook geen lieverdje.
 
Deze vis kan zelfs groter worden dan de siamese algeneter: 20, soms wel 25+ cm.

Heeft inderdaad een grote bak nodig, voldoende eten (dan lager risico op slijmhuid knabbelen) en is sowieso niet met alle bewoners een even geslaagde combinatie. Kan vrij dominant worden.

De "echte" siamese algeneter staat voor zover ik weet niet om agressie bekend. Bij mij gedragen ze zich naar haast alles onderdanig, ook kleinere vissen.
 
Het blijft verwarrend met die naam. Een andere soort waarmee hij vaak wordt verward is de Crossocheilus oblongis, ook een soort die een grote bak nodig heeft, maar wel in groepen kan leven. Bijgaand een draadje over algeneters.

 
Ja, de LFS.... het wordt hoog tijd dat de verkopers eens echt verstand gaan krijgen van wat ze verkopen. Hoewel... ze moeten natuurlijk zo veel mogelijk verkopen :(
 
Terug
Bovenaan