Siamese Flying Fox solitair of scholenvis


E

EvE

Guest
Ik heb een 6 tal siamese algen eters crossocheilus oblongus gehaald bij de LFS en dat blijken toch niet allemaal dezelfden te zijn. Na enig zoekwerk lijk ik nu 4 SAE's en 2 een stuk oudere Flying fox epalzeorhynchos kalopterus te hebben meegekregen.

Op zich geen probleem en om eerlijk te zijn vind ik de Kalopterus zelfs nog mooier! Ik heb er wel wat over gelezen her en der maar ben er nu nog niet uit of het een solitaire vis danwel scholenvis is? Lijkt me haast niet anders dan dat het in het wild in scholen leeft, maar bij de LFS zie ik ze vaak alleen zitten.

Ik overweeg er meer aan te schaffen, maar wil weten of het een scholenvis is of niet, weet iemand het of heeft er ervaring mee?

1200px-Crossocheilus_oblongus_Bleeker.jpg
1200px-Epalzeorhynchos_kalopterus_Bleeker.jpg
 
Zelf geen ervaring met ze maar hoor en lees meestal dat naar mate ze ouder worden enorm agressief naar soortgenoten worden en zelfs naar vissen die op ze lijken dus lijkt me geen goede combinatie om er meerdere te houden iig.
 
Ik heb er twee en ze zijn al wat ouder, de grote is volgens mij minimaal een jaar of twee en de kleine bijna een jaar gok ik. De torpedobarbelen schrokken zich het apezuur, gingen als torpedo's door de bak. Ook de siamese algen eters keken wat vreemd op, maar ook die worden met rust gelaten.

Ik hoop eerlijk gezegd toch dat het een scholenvis is, want ik zou er wel meer willen hebben. Zijn echt bijdehante donders, de grote zoekt telkens goede verstopplekken om stiekem om het hoekje te kunnen kijken, zo sluw als een vos!!!!
 
Net verschillende bronnen gelezen en is dus absoluut geen scholenvis maar in uitzonderlijke gevallen komt het voor dat meerdere exemplaren elkaar met rust laten in een aquarium.
Ze kunnen 15 jaar oud worden dus het gedrag van je vissen nu is geen garantie voor de aankomende jaren natuurlijk.

Hoe is je bak precies ingericht en heb je veel stroming? is ook van invloed op hun gedrag lees ik.
 
Ik heb een 660 liter bak, heb er 3 pompen en een stromingspomp extra inzitten, veel variatie, stenen, hout, zand, planten en gebroken zichtlijnen.

En ik heb ook e.e.a gelezen, maar twijfel hevig aan het feit dat dit een solitaire vis zou zijn. De meesten houden ze alleen of soms per twee en zoals met zoveel scholenvissen is dat gewoon geen school en gedragen ze zich dan behoorlijk anders. Ik heb al diverse scholen gemaakt in mijn bak en zie vrijwel altijd de dieren flink veranderen.

Momenteel is het van de bijna 200 vissen in mijn bak de mooiste vis (maar dat is uiteraard persoonlijk) en ook qua karakter erg boeiend. Zwemt als een echte baas rond, maar is vooralsnog super sociaal, valt niets lastig en de kleine Flying Fox mag ook erlangs zonder enig probleem!

Had dan ook gehoopt er nog een paar bij te kunne kopen, vond wel een persoon op het web die er 4 had en dat ging heel goed schijnt!
 
Net een topic van je bak gezien en alle vissen,echt bizar!
Smaken en meningen verschillen natuurlijk maar vind het zelf dramatisch om eerlijk te zijn en hoop dat je echt een keer serieus aan de slag gaat om de vissen zoveel mogelijk een juiste huisvesting te geven want daar zijn we voor het overgrote deel van de leden mee bezig hier op het forum.

Ik denk dat ik kan lullen als brugman hier maar heb jij je zinnen al gezet op meerdere exemplaren ;)
 
John, ik ging 2 maanden terug op zoek naar een grotere bak voor de guppen van mijn zoon en kwam thuis met een volledig gevuld aquarium met daarin diverse vissen. Vervolgens later nog een ander aquarium voor niet veel geld erbij gekocht vooral om alle accessoires er omheen zoals een extra pomp, temperatuur via waterslang etc etc...En in dat aquarium zaten alleen al meer dan 70 vissen, niet allemaal mijn keus!!!

Heb daarom al afscheid genomen van een verdwaalde Malawi, mijn eigen 11 Sumatranen weggedaan en ben nu aan het kijken hoe verder te gaan. Diverse vissen vind ik niet mooi of spannend en ga ik ook langzaam zien te verhuizen. Heb de Malawi en Sumatranen bij de eerste de beste winkel ingeleverd, werd simpel van de reacties op marktplaats!

De bak had ik ook graag anders en netter ingericht, maar ik moest snel handelen ivm een optelsom van ellende. Eerst een of andere schimmel in de bak gehad en vervolgens stip erachter aan. En een bak van 180cm die mijn neefje op de grond liet stuiteren....moest ik even een andere grote bak op korte termijn regelen.

Daarentegen denk ik dat veel vissen er al flink op vooruit zijn gegaan. Ik heb vrijwel overal schooltjes van gemaakt en aan het gedrag te zien lijken allen zich prettiger te voelen!

Ik lees me helemaal suf over aquaria en vissen en er is veel te leren! En heb ook al wel de indruk dat het net als met het nieuws is, niet alles wat je leest gelijk voor waar aannemen!

En dan is het ook een beetje persoonlijk, ik heb zelf een grens gelegd bij vissen groter dan 15-20 cm, zijn mijns inziens niet geschikt voor enig aquarium (misschien in een groot bassin in een dierentuin). Toch zie ik best vaak roodstaartmeervallen en onlangs zelfs een meter lange Gar in een LFS in een bak van 1 meter zitten en dat vind ik dus pas echt dramatisch!
 
Ik was nog van plan om het eerste gedeelte van mijn bericht te wissen maar kon tegen die tijd al niet meer,kan heel anders overkomen dan bedoeld en was niet de bedoeling om heel negatief te zijn maar gelukkig reageer je heel begripvol en snap na jouw verhaal ook meer de achtergrond! :thumbs:

Heb het laats al eens eerder aangegeven op het forum maar situaties bij winkels moeten/kunnen niet als voorbeeld genomen worden want dat zijn gewoon tijdelijke situaties.
Ook worden ze vaak opgescheept met monsters van vissen die de vorige eigenaar niet meer kan huisvesten bv.
 
Geen punt, kan me een reactie zoals die van jou wel voorstellen! Het is een erg bonte verzameling bij elkaar.

Ik was ook op zoek naar een nieuwe hobby en ben nu vooral bezig met leren. Maar dat is ook juist zo leuk en eerste doel was vissen in leven houden. Ben door de schimmel en stip behoorlijk geschrokken en hoop dat niet nog eens te ervaren.
 
Ik keek vandaag nog eens goed naar mijn zogenaamde Siamese Algeneters en kom er nu achter dat ik zelfs 3 verschillende soorten vissen heb nu!

http://www.thekrib.com/Fish/Algae-Eaters/

Ik ging op pad om 6 echte Siamese Algeneters oftewel Crossocheilus siamensis te kopen en vind het toch wel beetje bizar weer hoe het dan allemaal weer loopt.

Bij de LFS kocht ik er 6 en had al in de winkel het idee dat ze niet hetzelfde waren. Thuis kwam ik tot de ontdekking dat ik ook 2x de Epalzeorhynchus kalopterus oftwel Flying Fox mee had gekregen. Duidelijk herkenbaar aan het bruin en de gouden streep, schitterende vissen en al snel besloten die dan maar toch te houden.

Maar ik wilde een schooltje Siamese Algeneters en toog daarom wederom naar een andere LFS om daar nog eens 2 Siamese Algeneters te kopen. Omdat ze eenmaal in de bak niet echt erg op kondern schieten met de andere 4 nog maar eens goed gekeken en ook hier duidelijk kunnen zien dat de eerste 4 eigenlijk Epalzeorhynchus sp. or Garra taeniata oftwel valse siamese algen eters zijn....

Woehoe.... alle drie de vissen lijken wel veel op elkaar maar ze zijn wezenlijk anders en gedragen zich ook echt anders.
 
hallo ik heb een school van 6 volwassen epalzeorhynchos kalopterus. ze zwemmen rustig door mijn bak alleen tijdens het eten willen ze elkaar wel eens wegjagen,ze laten alle andere vissen met rust .
zijn inderdaad mooie vissen .ze gaan de hele dag hun eigen weg en zijn heel rustig.
sorry voor de slechte foto.

DSC01600.JPG
 
Laatst bewerkt:
Das wel een straffe zaak dat ze zelf nog niet eens weten dat ze 3 verschillende soorten mee geven,das ook de kennis gekregen bij een pakje boter zeker.:stom:
 
Heb je die 6 allang en samen gekocht?

En betreffende kennis is het vaak erg triest gesteld bij de meeste winkels. Heb er de afgelopen en wel minstens 30 bezocht en vaak veel jong personeel.Een heel énkel keer kom je iemand met enige kennis van zaken tegen.

Maar daardoor zit ik wel al een paar keer flink te goochelen, wilde iets minder soorten in mijn bak en heb er nu weer 2 bij!!!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik raad het aan als solitair. Als groepje moet toch wel beschikken over een bijzonder grote bak. 120x50x50 is echter wel het minimale voor één exemplaar. Hebben nogal wat pit.Verder een prachtige vis die met stukken hout, schuilplekken, en een passend visbestand, een uitstekende toevoeging is.
 

Terug
Bovenaan