Wat is er nieuw

siamese platy

• Onderwerp starter Onderwerp starter reemenshyl
  • Startdatum Startdatum
R

reemenshyl

Guest
Hallo allemaal

1 van onze jongere platy's is bevallen
Omdat ze nog klein is waren het er niet zo heel veel.
Een stuk of 30.
Ineens zagen we er een siamese tweelingvis tussen zitten.
Het lijkt of de 1 zn rug aan de ander zn buik is vergroeit.
De mannen en vrouwen in de bak zijn 100% geen familie van elkaar
Ik denk dat we het zo wel uit zn lijden moeten verlossen. heeft iemand dit wel eens meegemaakt? Ik vind het bizar.

Dit komt vaker voor. Vaak sterven ze meteen na de geboorte maar soms blijven ze in leven. Dit is niet zielig maar zeer bijzonder! Ik zou ze zeker niet dood maken.

Wat betreft je bewering dat je Platy's geen familie van elkaar zijn, dat klopt ws niet. PLaty's worden al bijna 100 jaar in gevangenschap gehouden en gekweekt, en er wordt zelden wildvang in gekruist. Je kan gerust stellen dat alle platy's (Xiphophorus maculatus) in gevangenschap ongeacht de kweekvorm, verwant aan elkaar zijn. En dat is helemaal niet erg want de meeste vissoorten kunnen heel goed tegen inteelt. Sterker nog 95% van alle kweekvis voor aquaria is inteelt. Zonder inteelt kun je ook geen kweekvormen cre�ren.

Bedankt voor je reactie!

Ik bedoel met geen familie dat er geen mannetjes en vrouwtjes uit een vorige kweek uit hetzelfd nestje bij elkaar zitten maar dat ik de mannen van verschillende winkels/mensen heb opgehaald. Dat ze ergens verwant zijn begrijp ik.
Maargoed de vis(zijn er eigenlijk 2, heeft vier oogjes 2 staartjes etc.) zwemt meer dan de rest van de jongen lijkt wel
Heb niet het idee dat het heel slecht gaat dus laat ze gewoon bij de rest zitten en zie wel hoe het gaat. morgen maar eens een foto van proberen te maken....

Ik ben benieuwds of ze volwassen worden. Dat heb ik bij Platy's en Guppen nog niet eerder gezien.

Dalmati�r Platy's hebben de neiging dat als je niet goed selecteert in de ouder dieren je steeds meer zwart in de nakomelingen krijgt.En dan is de kans op melanomen (Huidkanker) ook groter. Denk daar dus om.

De twee onderstaande dieren zijn prima om mee te kweken. De eerste heeft voor het mooie al te grote vlekken (2 van deze zou ik niet met elkaar laten paren) waardoor het 2e dier een mooie partner zou zijn.
platy_20dalmatier_20nieuw_202.jpg

nQlWkdVdhkJM2wChUOdiF66MLFtSkTj4.jpeg

Ongeschikt kweekdier
1382_0.jpg

We hebben een Xiphohorus maculatus oranje gekruist met Xiphophorus maculatus dalmati�r(met veel enl wit weinig vlekjes)
Hebben ook nest van xiphohorus macalutas red met dezelfde dalmatier.
Worden wel mooi en ziet er gezond uit.
K weet niet precies hoe een foto te uploaden, moet ik eventjes uitzoeken haha

Wat betreft mijn eerste zin van mijn eerder bericht: Ik ben benieuwd of ze volwassen worden. Dat heb ik bij Platy's en Guppen nog niet eerder gezien.

Daar doelde ik op siamese tweelingen van deze soorten.

Bijzonder, ik zou zeker kijken of hij (of ze?) het kan (kunnen) halen! Dan heb je een unieke vis! Ik denk dat hij/ze/whatever vanzelf wel dood gaat als er echt sprake is van lijden. Ik had ooit eens een gup met 2 staarten maar deze ging uit zichzelf dood na een paar dagen. Jammer want ik vond het wel gaaf.

Ben benieuwd naar de foto.

Op zich wat Botia stelt klopt als het gaat om het fenomeen siamese tweeling. Dit gebeurd idd echt vaker.
IK heb het van tijd tot tijd hier ook wel maar ik moet eerlijk zeggen dat ze bij mij gewoon groot worden. Althans, in dit opzicht dat ��n van de twee doorgroeit en die andere enkel als een soort van uitstulpsel aan de buik hangt (die versie als siamees komt het vaakst voor). Doorgaans hebben ze er geen last van tijdens hun leven.

stanovic zei:
Op zich wat Botia stelt klopt als het gaat om het fenomeen siamese tweeling. Dit gebeurd idd echt vaker.
IK heb het van tijd tot tijd hier ook wel maar ik moet eerlijk zeggen dat ze bij mij gewoon groot worden. Althans, in dit opzicht dat ��n van de twee doorgroeit en die andere enkel als een soort van uitstulpsel aan de buik hangt (die versie als siamees komt het vaakst voor). Doorgaans hebben ze er geen last van tijdens hun leven.
Zo'n Gupheb ik ook gehad. gered uit een winkel die hem wilde doden omdat ze dachten dat hij een tumor had. Ik heb hem nog heel lang gehad.

Op deze foto zie je dit fenomeen ook.
bt1S652NKQaDEcOJoeivplDiDdNo3pQO.jpeg

Al is het dier op de foto niet helemaal gezond.

Naa een hele tijd offline geweest te zijn.. een kleine update.. de siamese platy heeft het niet gered. Werd een week of 3. Helaas.

Heb de rest op 4 vrouwtjes na verkocht aan de lfs hiero.

reemenshyl zei:
Naa een hele tijd offline geweest te zijn.. een kleine update.. de siamese platy heeft het niet gered. Werd een week of 3. Helaas.

Heb de rest op 4 vrouwtjes na verkocht aan de lfs hiero.

Oh, dat is spijtig ;(
Zo'n foto heb ik wel nog nooit niet gezien of heb er nog nooit van gehoord

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan