Wat is er nieuw

siervijver : wel of geen filter ?

Topicstarter
E

erwin2

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2005
leuk man draaie hier ook aleen op planten en regen water en een lucht pompje heb aleen een roof vis er in zitten water is schoon genoeg om er uit te drinken

Bedankt , wel een gewaagde uitspraak om er van te drinken :)
Helder wil nog niet zeggen drinkbaar .

Wat betreft het vijveren op regenwater , dat kan goed gaan , ik heb ook lang een regenwateropvangvijver 18 kuub gehad voor 10 jaar ofzo , maar sinds vorig jaar hard water beginnen pompen en geen regenwater er meer in . Bevalt mijn koi die er al lang rondtoert (dat is een zwak exemplaarke) en de rest (zonnebaarzen , giebels , voorntjes, planten) een stuk beter . Ook betere zuurstofhuishouding (vijver is onbelucht)
Over een maandje of 2 hopelijk die school van kleintjes loslaten daar .
Moet er wel nog een net over .... en nog een trickle toren bouwen . Anders ga ik problemen krijgen .

gpatton

Well-known member
Lid geworden
28 december 2018
Leeftijd
30
:p ja het is 40 ppm low nutriens dus gaa er van uit dat bacterie etc niet echt de kans krijgen drink nou al maande uit me vijver tog gaat goed. wat doet zoon trickle toren dan heb het wellis eerder gezien maar niet in combinatie met planten

Topicstarter
E

erwin2

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2005
De trickle toren (bij mij is het tussen trickle en bakki) zorgt voor gasuitwisseling en zuurstofverzadiging .
Zuurstofgehaltes in een volle plantenvijver kunnen anders serieus kelderen , dat voorkom je op deze manier .
Ik heb ook een flinke luchtpomp , maar dat is maar kattepis tov de trickle toren .

Topicstarter
E

erwin2

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2005
Ik heb de kleine karpertjes vorig weekend maar naar binnen gehaald (in een serre-kas) .
Scheelt veel in temperatuur , er waren wat serieus koude nachten buiten en de trickle koelde het water teveel af .
Van de week een filmpje van gemaakt . Meeste zijn spiegelkarpers geworden met zwarte bovenkant .
De oranje zijn een paar supermooi langs de flanken (grote schubben)

quistero

Well-known member
Lid geworden
28 september 2016
Ik heb de kleine karpertjes vorig weekend maar naar binnen gehaald (in een serre-kas) .
Scheelt veel in temperatuur , er waren wat serieus koude nachten buiten en de trickle koelde het water teveel af .
Van de week een filmpje van gemaakt . Meeste zijn spiegelkarpers geworden met zwarte bovenkant .
De oranje zijn een paar supermooi langs de flanken (grote schubben)

Filmpje staat op privé denk ik.

Topicstarter
E

erwin2

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2005
Hierbij update van de vijver voor dit jaar , foto's zijn wel een maand oud .
Inmiddels al paar kruiwagens eruit gesnoeid .

Bijlagen

• vijver28-6-2020.jpg
    vijver28-6-2020.jpg
    524.5 KB · Weergaven: 56
  • vijver28-6-2020-2.jpg
    vijver28-6-2020-2.jpg
    518.7 KB · Weergaven: 53
  • vijver2020-1.jpg
    vijver2020-1.jpg
    402.5 KB · Weergaven: 58
  • vijver2020-2.jpg
    vijver2020-2.jpg
    478 KB · Weergaven: 54
  • vijver2020-3.jpg
    vijver2020-3.jpg
    285.3 KB · Weergaven: 56
  • vijver2020-4.jpg
    vijver2020-4.jpg
    319.4 KB · Weergaven: 54

NicoleE

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
27 juli 2013
Magisch mooi zeg!

Topicstarter
E

erwin2

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2005
Bedankt NicolE .

Ik heb de kleine karpertjes in het aquarium ook eens gefilmd .

Topicstarter
E

erwin2

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2005
Vandaag , nu 1 week na de flinke vorst heb ik eens 3 vijvers gemeten qua temperatuur en zuurstofgehalte .
En zoals verwacht grote verschillen . Alle vijvers staan stil , geen pompen e.d.

1 : de koivijver , dik pak ijs , niet geheel helder ijs maar mat , maar geen sneeuw erop , diep 140cm , zware bezetting , matig vuil op de bodem
Zuurstofgehalte 6,7mg/l bij 3.1 graden op 50cm diep .

2 : de filtervijver naast de koivijver , diep 85cm , dik pak ijs , een een laag sneeuw van 5cm , VEEL vuil op de bodem .
Zuurstofgehalte 0,7mg/l !

3. Andere vijver 18 kuub , diep 90cm best wat vis , maar minder dan de koivijver
Deze heeft uit zijn eigen bijna alle dagen een wak gehouden overdag van 50x50cm
Hier ook dik pak ijs erop , ook witmat ijs met een stuk helder ijs , matig vuil op de bodem (<10cm)
Zuurstofgehalte 9,2mg/l , temperatuur 1,7 a 2 graden op 50cm

Oja , ik heb enkel een gat 32mm geboord voor de meting voor het laten zakken van de sonde , dus geen invloed van bv. een wak .

Honeybadger

Well-known member
Lid geworden
11 mei 2016
Wat tof om te zien dit! maar wat had die reiger nou te pakken?

:DD

Of was het een ernstige vraag? :br:
In dat geval hierbij een (auditief geïnspireerd) gokje* mijnentwege:

"Nunzonnenbaars"

(*: 0:16 en geluid aan)

Honeybadger

Well-known member
Lid geworden
11 mei 2016
Veel bezoek dit jaar 😊

:oo

Wat wij als kijkers niet beseffen is dat deze arme moedereend amper 2 minuten eerder haar 12 piepjonge kuikentjes nietsvermoedend voor het eerst te water liet...
:'(:'(

NicoleE

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
27 juli 2013
Wat een paradijsje heb je daar (ook voor de reiger....)

Topicstarter
E

erwin2

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2005
Wat een paradijsje heb je daar (ook voor de reiger....)

Bedankt NicoleE , binnenkort zal de reiger hopelijk evenveel bij de buurman staan , die is een mooie vijver aan het aanleggen .
En ik gun de reiger op zich wel wat vissen , al mijn vis is eigenlijk kweek van hier , denk in het begin 5 of 6 goedkope koi's heb gekocht .
Maand terug had ik zelf nog 45 grote zonnebaarzen (tussen 15-20cm) eruit geschept , had ik achteraf gezien wel aan hem kunnen overlaten .

Ronaldp

Well-known member
Lid geworden
6 december 2019
Leeftijd
54
Zonnebaarsen zijn net konijnen.
Daarom heb ik er ook maar 1 van in mij vijvertje.

Mvg ronald

NicoleE

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
27 juli 2013
Wat lief, en dat moedertje zo trots :)

Topicstarter
E

erwin2

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2005
Wat lief, en dat moedertje zo trots :)
Leuk he , en ze zijn totaal niet schuw . En inmiddels kunnen ze al zwemmen .
Hoop wel dat deze (of een paar) straks kunnen uitvliegen , dat kan de moeder niet denk ik . Ik vermoed dat iemand deze geknipt heeft 😢
Iemand die daar kennis over heeft , in het filmpje zie je een keer wat details van de veren .

NicoleE

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
27 juli 2013
Leuk he , en ze zijn totaal niet schuw . En inmiddels kunnen ze al zwemmen .
Hoop wel dat deze (of een paar) straks kunnen uitvliegen , dat kan de moeder niet denk ik . Ik vermoed dat iemand deze geknipt heeft 😢
Iemand die daar kennis over heeft , in het filmpje zie je een keer wat details van de veren .
Ik kan het zo niet zien. Leewieken mag niet meer, kortwieken wel. Bij vogels die gekortwiekt zijn groeien met de rui de pennen weer terug.
Wel erg vreemd om een eend te kort/leewieken.

Topicstarter
E

erwin2

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2005
Ik kan het zo niet zien. Leewieken mag niet meer, kortwieken wel. Bij vogels die gekortwiekt zijn groeien met de rui de pennen weer terug.
Wel erg vreemd om een eend te kort/leewieken.
Ik weet het ook niet , maar ik heb haar nog niet zien vliegen , vandaar mijn gedachte , voor de rest doet ie het goed .
Ik vond de veren nogal in een rechte lijn te staan (leek me niet natuurlijk)

Topicstarter
E

erwin2

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2005

Olympus

Well-known member
Lid geworden
25 juli 2011
Die vleugels zijn er niet normaal uit nee, dus je zou gelijk kunnen hebben. zie ik nou ook dat de vogel geringd is (linkerpoot bovenin)? Of lijkt dat maar zo. Dus wellicht een ontsnapt exemplaar? Wel vreemd want het is gewoon een Wilde eend, volgens mij worden die helemaal niet of amper gehouden hier in NL

NicoleE

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
27 juli 2013
Inderdaad, rechts lijkt heel wat te missen :-(

Topicstarter
E

erwin2

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2005
Eendjes nog steeds voltallig , en wat zijn ze leuk , eten al mee uit het bord . Komen gewoon bij mij eten , ook alleen of met 2 .
En nu gaat de moeder op stap met de kleintjes ipv van andersom .
En wat leggen ze afstanden af op een dag , ik moet ze elk half uur herlokaliseren .
Van de koivijver naar
de andere kant van ons perceel naar de andere vijvers , dan in weiland van de buren , ik heb er werk mee hoor , maar o zo leuk .
Die leggen kilometers af op een dag , ik vind dat nogal wat voor 2 dagen uit het nest .

Topicstarter
E

erwin2

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2005
Hier een update van de vijver zelf .
Eendjes nog voltallig en eten al mee uit het bord .
Ze komen het gewoon aan de achterdeur vragen als het bord leeg is 😊

Bijlagen

• IMG_1219.JPG
    IMG_1219.JPG
    9.1 MB · Weergaven: 20
Topicstarter
E

erwin2

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2005
Mooie is dat ondanks het koude voorjaar de natuur zichzelf toch inhaalt , qua plantengroei lig ik niet veel achter op de vorige jaren .
Ik merk het ook in de moestuin .

michelle1

Well-known member
Lid geworden
31 december 2015
Die eend vliegt echt niet meer ook al zou ze het nog kunnen. Die leeft bij jou in het paradijs met een butler (y)

Topicstarter
E

erwin2

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2005
Die eend vliegt echt niet meer ook al zou ze het nog kunnen. Die leeft bij jou in het paradijs met een butler (y)
Ja dat klopt wel , ik denk dat ik ze vandaag wel een keer 10-12 gevoerd heb .
Ik wil ze nog wat dagen vast houden rond de vijver , niet zo ver weg als eerdere dagen (akker met mais op 50 meter is net gespoten tegen onkruid 😢)
Als ze dan net daar lopen .... of eten ...
Lijkt wel te werken , ik heb ze niet ver moeten gaan zoeken vandaag . Morgen weer hetzelfde ritme .

Topicstarter
E

erwin2

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2005
Vandaag weer wat anders , paaiende karpers .
Ik heb wat bossen planten met wat eitjes overgezet in een van de kweekvijvers .
Ben benieuwd . Deze vijvertjes had ik paar weken terug al geent voor klein grut .
Eerst maar eens zien of ze uitkomen 😊 Stuk of 50 tot 100 zou toch wel weer leuk zijn voor van de zomer om op te kweken .

gpatton

Well-known member
Lid geworden
28 december 2018
Leeftijd
30
da zou mooi zijn genoeg vijvers jij:)

Topicstarter
E

erwin2

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2005
da zou mooi zijn genoeg vijvers jij:)
Paar vijvertjes niet echt meer bezig , en die zien er niet uit (omdat hier geen voer ingaat , dood water zeg maar, wel best wat vis in die zelf hun maaltje moeten zoeken)

Deze vind ik zelf ook een hele mooie , dit is die 18 kuub (voorheen wel eens iets van gepost) , geheel ingegroeid in de elst , bomen staan IN de vijver)
Maar die snoei ik elk jaar geheel terug vooraleer al het blad valt door luizen , kan ik weinig aan doen , staat rondom best veel elst)
Tot gisteren een steur in opgevangen voor de buren (85cm) (houd je hem effe bij ? " dat effe is een dik jaar geworden😊 , hier zit ook aardig wat vis .

Bijlagen

• IMG_1241.JPG
    IMG_1241.JPG
    7.6 MB · Weergaven: 9
  • IMG_1243.JPG
    IMG_1243.JPG
    7.2 MB · Weergaven: 9
  • IMG_1244.JPG
    IMG_1244.JPG
    7.7 MB · Weergaven: 8
  • IMG_1245.JPG
    IMG_1245.JPG
    7.7 MB · Weergaven: 8
  • IMG_1248.JPG
    IMG_1248.JPG
    7.6 MB · Weergaven: 9

gpatton

Well-known member
Lid geworden
28 december 2018
Leeftijd
30
Paar vijvertjes niet echt meer bezig , en die zien er niet uit (omdat hier geen voer ingaat , dood water zeg maar, wel best wat vis in die zelf hun maaltje moeten zoeken)

Deze vind ik zelf ook een hele mooie , dit is die 18 kuub (voorheen wel eens iets van gepost) , geheel ingegroeid in de elst , bomen staan IN de vijver)
Maar die snoei ik elk jaar geheel terug vooraleer al het blad valt door luizen , kan ik weinig aan doen , staat rondom best veel elst)
Tot gisteren een steur in opgevangen voor de buren (85cm) (houd je hem effe bij ? " dat effe is een dik jaar geworden😊 , hier zit ook aardig wat vis .
me oom is een heel kooivijver aan het opvangen 1jaar al hahahaha verbouwing duurd wat lang dan gepland van vrienden:p

Topicstarter
E

erwin2

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2005
Vanmorgen 1 eentje minder 😢 gisterenavond tot heel laat op uitstap geweest en vanmorgen waren er nog 4 .
Hoop dat ze nu beseffen dat het hier nog niet zo slecht is 😊

Eerste eitjes van de koi zijn al uitgekomen (3 dagen)

Bovenaan