Wat is er nieuw

Sieryu stenen en mineralen

• Onderwerp starter Onderwerp starter schildpad
  • Startdatum Startdatum
S

schildpad

Guest
Is het niet mogelijk ze te houden als je speling voorziet in uw water qua hardheid? De kh gaat stijgen, dat weet ik. Maar is er niets aan te doen? Ik ben zo uitgekeken op dragonstenen en kan Seiryu stenen krijgen in een mooie collectie aan een schappelijke prijs.

Je kan natuurlijk gaan werken met Kh minus.

Is het niet mogelijk ze te houden als je speling voorziet in uw water qua hardheid? De kh gaat stijgen, dat weet ik. Maar is er niets aan te doen? Ik ben zo uitgekeken op dragonstenen en kan Seiryu stenen krijgen in een mooie collectie aan een schappelijke prijs.

Icm osmosewater gebruik ik al twee jaar seiryu stenen in mijn scape.
Ik voeg enkel Salty shrimp GH+ toe.
De stenen zorgen voor de Kh.
Wekelijks 50% wissel voorkomt te grote schommelingen.

Ik heb ook Seiryu stenen gehad, enkel wel in een nano met co2.

Ik had daarnaast een kleine hoeveelheid soil en ververste wekelijks met osmose en gh+ toch ging de kh redelijk de hoogte in.

Je kan natuurlijk gaan werken met Kh minus.

Maar kan je dat eindeloos blijven toevoegen? Week na week na week?

Icm osmosewater gebruik ik al twee jaar seiryu stenen in mijn scape.
Ik voeg enkel Salty shrimp GH+ toe.
De stenen zorgen voor de Kh.
Wekelijks 50% wissel voorkomt te grote schommelingen.

Wekelijks 50%? En dat veroorzaakt geen nitrietpiek? Ik doe maar wekelijks een derde uit iedere bak. En op zich wordt dat al veel waterverbruik voor de bak die ik op ogen heb. Ik overweeg dan over te schakelen naar versteend hout.

Ik heb ook Seiryu stenen gehad, enkel wel in een nano met co2.

Ik had daarnaast een kleine hoeveelheid soil en ververste wekelijks met osmose en gh+ toch ging de kh redelijk de hoogte in.

Ja dat is mijn angst. Als het te controleren is zou ik ze meteen nemen. Nu toch grote twijfel.

Wekelijks 50%? En dat veroorzaakt geen nitrietpiek?

Hoezo een nitrietpiek? Door te verversen?
Nee hoor, ik doe soms waterwissels van 80% zonder enige gevolgen op de bacteriecultuur.
De (nuttige) bacteriën in het water zijn verwaarloosbaar.
Die zitten vooral in je filter en in het bodemmateriaal.
Sommige gevoelige vissen of garnalen kunnen slecht tegen de grote wissels omdat dit te grote schommelingen kan geven op vlak van waterwaardes maar veel water tegelijk verversen veroorzaakt nooit nitriet.

Als het te controleren is

Het effect van de seiryu hangt enerzijds inderdaad sterk af van de hoeveelheid steen ten opzichte van de waterkolom maar de ene steen geeft meer kalk af dan de andere.
Je kan ze altijd eens testen met azijn bvb, dan kan je obv de mate van bruisen ietwat inschatten. Bij sommige stenen zie je "kalklijnen" zitten (die zijn niet ideaal 😀) dus er zit wel verschil tussen de individuele stenen.
En soms wordt dit verschil ook veroorzaakt door de plaats van herkomst... De ene berg is de andere niet... 😉

Ik heb Seiryu in een bak van 140liter netto, met co2 en soil. Niet super veel maar nu ook geen mini hoeveelheid.

Ik heb het ooit wel eens gemeten maar ik durf niet zo onmiddellijk meer zeggen hoeveel de Kh exact schommelt maar zoals te verwachten (zeker met co2) was er wel sprake van oplopende Kh.
Maar door consequent wekelijks te verversen met osmose (+ Gh+) vallen de schommelingen wel mee.

Ja dat is mijn angst. Als het te controleren is zou ik ze meteen nemen. Nu toch grote twijfel.

Op zich was het best te doen, enkel vroegen de taiwan bee garnalen die ik op het oog had een kh van 0-1 daarvoor was de kh dus toch echt wel te hoog. Uiteindelijk heb ik dan voor vuurtjes gekozen.
En natuurlijk zoals Willem hierboven aanhaalde, het volume van het aquarium kan ook al een groot verschil maken. Ik had toch enkele kilo's in een bakje van ongeveer 37L.

Thanks people, met die info kon ik verder. Aangezien het toch wat liters worden lijkt een regelmatige verversing van meer dan 25% osmosewater wat kostelijk. We delen hier een watermeter met buren waar de nodige discussies bij gepaard gaan.

Ik heb dan toch maar een joekel van een drakensteen gekocht als eyecatcher. Er lag nog een groter stuk naast, ik hoop dat ze daar begin april nog ligt.
Wel problematisch drakenstenen op juiste kleur te selecteren, ze zijn allemaal zo verschillend.

Hoe dan ook komen daar maar 15 garnalen in, red wines. Dus het is best mogelijk dat ik maar 2 wekelijks een derde moet aflaten of minder, dat ga ik in the moment uitmeten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan