Wekelijks 50%? En dat veroorzaakt geen nitrietpiek?
Hoezo een nitrietpiek? Door te verversen?
Nee hoor, ik doe soms waterwissels van 80% zonder enige gevolgen op de bacteriecultuur.
De (nuttige) bacteriën in het water zijn verwaarloosbaar.
Die zitten vooral in je filter en in het bodemmateriaal.
Sommige gevoelige vissen of garnalen kunnen slecht tegen de grote wissels omdat dit te grote schommelingen kan geven op vlak van waterwaardes maar veel water tegelijk verversen veroorzaakt nooit nitriet.
Als het te controleren is
Het effect van de seiryu hangt enerzijds inderdaad sterk af van de hoeveelheid steen ten opzichte van de waterkolom maar de ene steen geeft meer kalk af dan de andere.
Je kan ze altijd eens testen met azijn bvb, dan kan je obv de mate van bruisen ietwat inschatten. Bij sommige stenen zie je "kalklijnen" zitten (die zijn niet ideaal
😀) dus er zit wel verschil tussen de individuele stenen.
En soms wordt dit verschil ook veroorzaakt door de plaats van herkomst... De ene berg is de andere niet...
😉
Ik heb Seiryu in een bak van 140liter netto, met co2 en soil. Niet super veel maar nu ook geen mini hoeveelheid.
Ik heb het ooit wel eens gemeten maar ik durf niet zo onmiddellijk meer zeggen hoeveel de Kh exact schommelt maar zoals te verwachten (zeker met co2) was er wel sprake van oplopende Kh.
Maar door consequent wekelijks te verversen met osmose (+ Gh+) vallen de schommelingen wel mee.