Silcootjes 170x60x70 bakkie


Silcootje

Well-known member
Lid geworden
10 januari 2011
Berichten
209
Locatie
Flevoland
Website
www.aquaforum.nl
Goedendag,

Veel van jullie kennen mij al wel van mijn andere fotoalbum Silcootje's Aquarium opbouw 200x70x70

Nu ben ik verhuist en kan ik mijn 2mtr bak niet meer echt lekker kwijt.

Dus opzoek gegaan naar een iets kleinere bak
Deze is het dus geworden:
364829silcootje_0_82_img_0113.jpg


Er zal ook van deze bak een foto/opbouw logbestand bij gehouden gaan worden. Zal wel traag gaan, aangezien ik ook nog mijn huisje op moet knappen en met mijn werk zit. Daarom dus alles op zijn tijd :p
 
Oude 2mtr bak word te koop gezet.

Krijg ik weer iets ruimte in de garage om met mijn "nieuwe" te beginnen.

Indien iemand interesse heeft of iemand anders weet die een grote bak wil hebben. Laat het mij a.u.b. even weten.


Bak is geheel kaal gemaakt, daar ik de oude spullen zoveel als mogelijk wil her gebruiken.
Over bepaalde dingen valt natuurlijk over te praten.

Dat was het voorlopig weer hier even.
 
Nou ben een beetje aan het ori�nteren voor geschikt hout om het Aquarium mee af te werken.

Graag wil ik onder de bak een plank hout van 18mm plakken.
Dit alleen voor de stevigheid en het makkelijk vervoeren + de omlijsting er makkelijker op te maken.

Nu lees ik hier veel van de zelfbouw hout Aquariums dat deze gemaakt worden van okoum� hout!
Dit is toch een multiplex plaat die door en door gelijmd is????
Nu ben ik in de bouwmarkt geweest, deze zeggen juist dat het bij warmte krom kan trekken als het verkeerd behandeld word, wat de juiste behandeling dan wel is wist de medewerker juist weer niet.
Vandaar mijn vraag of dit krom trekken klopt, en wat dan eventueel de juiste behandeling is.

Ik zelf zit voor het frame te denken om een open kast te maken van multiplex die aan de voorkant open is waar dan deurtjes in komen.
Hierdoor heb ik dan goede toegang voor het bioloog.
Dit geheel word dan voorzien van eiken planken in dezelfde stijl als de omlijsting tegen het glas.

Verlichting ben ik nog niet helemaal over uit. Denk dat ik LED doe maar toch nog T5 erbij.

Achterwand zal ik ook weer zelf gaan maken.
 
Okoum� plaat is multiplex met een watervaste lijm gemaakt en een betere kwaliteit topfineer. Kromtrekken zal meevallen met een kleine 1000 kilo er op. Je zou hem kunnen behandelen voor vocht. Vocht laat hem kromtrekken of werken iig.
 
Okee, Ik kan dus zonder zorgen deze plaat aanschaffen voor �100,= of is dat te duur voor deze plaat?

Multiplex garant exterieur FSC (18 mm x 250 x 122 cm)
Supergarant KOMO B/BB, door en door Okoum�, verlijming WBP (exterieur).


Wat betekend de B/BB en de WBP verlijming?
 
Heeft geloof ik met garantie voor buiten te maken. Zijn idd dure platen. Durf niet te zeggen wat ze bij ons kosten. Is het een uniprime plaat ? Dan zit er al een witte of grijze grondcoating op.
 
Staat garant exterieur ook voor. Op die platen drukken ze hele lappen tekst haha. In de 4cm platen zit zelfs een soort chippen in. Gaat steeds verder
 
Deze plaat is zonder grondcoating. is ook niet te krijgen met grondcoating.

Okouplex gegrond WBP exterieur (18 mm x 244 x 122 cm) is qua afmeting weer kleiner maar zijn dus wel met grondcoating te krijgen, kosten dan �105,=

Multiplex Populier PEFC (18 mm) (250 x 122 cm) is ook weer een grotere afmeting maar ook weer iets goedkoper, kosten �85,=
Geschikt voor interieur-, jacht en caravanbouw maar ook uitermate geschikt voor beplakken met HPL.

Toch weer een keuze die ik moet maken en al die afkortingen pfffffff :c


Zag trouwens net op de site waar ik keek van het hout ook een BB/BB voorbij komen, blijkt een kwaliteit van dekfineer te zijn :D
 
Ja, uiteindelijk zie je "als het goed is" niet meer van die platen terug.
Maar wil wel een goeie plaat hebben.
Dit ook temeer omdat ik er een bioloog onder heb en ik het leidingwerk er tegen aan wil schroeven.
Plaat onder de glazenbak is meer dat deze stevig is en niet gaat doorbuigen, zit ook nog eens een naad in het midden van de glazenbak, die vang ik daarmee "hopelijk" meteen mee op tegen doorzakken of buigen.

Zit er zelf nog over te denken om er eer strip overheen te kitten.

Ook te trekstrippen boven wil ik los halen en recht zetten i.p.v. schuin, vindt ik zo raar staan en lijkt mij lastig iets doen in de bak als deze schuin blijft zitten.

Ben ook aan het rondneuzen op het web voor blanke meubellak.
Ik heb hier nog een klein beetje staan wat van mijn vader is geweest destijds. Is een lak wat uit twee componenten bestaat.
 
B/bb heeft te maken met de visuele kwaliteit van het houtfineer langs de buitenkant van de plaat.

A is het beste B is iets minder maar voor deze toepassing geen probleem.
Een plaat heeft ook steeds een voorkant (iets mooier) en een achterkant (iets ninder mooi)
Daarom krijg je twee waarden. Het eerste is de voorkant B het tweede is de achterkant. BB

En laat je je niet opnaaien door een medewerker van een aquariumwinkel. Het eenigste waar ze goed is zijn is lullen en zakken vullen.

Behandel je plaat met houtolie dat zorgt er voor dat water geen invloed meer heeft. Blijven behandelen tot de plaat niets meer opneemt dus verzadigd is. Vernis gaat breken en is dan niet meer water afstotend.

Jb Malawi
 
Kunnen we tegenwoordig met al onze techniek nog kleine krasjes die op het glas zitten wegwerken?
En dan bedoel ik natuurlijk zelf doen op de goedkoopste manier :D
 
Zo na een poos stil te hebben gelegen i.v.m. andere projecten aan het huis pakken we de draad weer op.

Gaan het aquarium zover opknappen dat we deze kunnen vullen.

Even kijken hoe ik in het nieuwe gebeuren op de site foto's kunnen toevoegen, blijkbaar werkt de oude uploader niet met deze nieuwe site????
 
l3cOhC3ZwkygpNqh3DrAutAAldYJWRRJ.jpeg


Aquarium weer tevoorschijn gehaald/gezocht in de garage.
Houten plaat op de onderkant gekit.
daarna met de bovenvrees gelijk gemaakt met de zijkant.

Nu verder kijken wat we tegen het glas gaan maken om tegen de onderkant een sierlijst te maken en aan de bovenkant voor de omlijsting voor de lichtkap.
 

Terug
Bovenaan