Wat is er nieuw

Silicaat = bruinalg?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Stefanbxl
  • Startdatum Startdatum
S

Stefanbxl

Guest
Mijn aquarium werkt nu iets meer dan 3 weken en ik krijg een beetje last van bruinalg. Naar ik lees is dat op zich niets abnormaal en zou het moeten overgaan. Ik raak echter niet wijs uit mijn water waarden. Ik gebruik RO Di water, waar geen detecteerbare silicaat meer in zit. Ik voeg daar remineral + van dennerle aan toe. In mijn aquarium meet ik 2 voor silicaat met de jbl test. Als bodem heb ik zwArt kwartsgrind en ik heb ook wel wat rotsen. Zorgen die voor al die silicaat? Zal dat vanzelf beteren of moet ik de silicaat met een filter medium verwijderen?
Mijn andere waarden zijn:
Ph 7.6 Ook die is dus hoger dan die van het water dat Ik er in doe
Kh 10
Kh 8
Fosfaat: 0
Mijn cyclus is nog niet voltooid: ammonia is niet meer te meten, maar ik meet wel nog zowel nitriet als nitraat (laag)
Mijn plan was tijdelijk te filteren over phosguard om de silicaat uit het water te krijgen en dan planten voeding met fosfaat te geven om fosfaat op niveau te brengen. Wat denken jullie hiervan? Alle suggesties zijn welkom

Heb gewoon wat geduld zodat alles goed in balans kan komen en meestal is dat met een week of 4 wel op orde. Wat silicaat in het water kan helemaal geen kwaad en dat is ook niet de oorzaak van bruinalgen. Bruinalgen krijg je wel van nog teveel organische belasting. Wat wel waar is dat is dat bruinalg silicaten gebruiken. Ik gebruik ook osmose en daar is de uS vaak rond de 1 en dat is deels silicaat want dat is erg lastig eruit te halen (zelfs met een DI filter erbij).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan