Wat is er nieuw

silicaat ellende

Knees

Well-known member
Lid geworden
3 juni 2020
Leeftijd
58
Goedemorgen
Sinds de opstart heb ik al last van bruinalg, heb m’n waardes op orde elke week een halve bak waterwissel co2 goed etc etc.
Nu heb ik gisteren een sera silicaat test gekocht en blijkt ons kraanwater 2,5 mg silicaat te bevatten, er hangt nu ook een zakje in met sera marin silicate.
Mocht dit niet helpen zou een u-v C lamp dan helpen, osmose water zie ik niet zo zitten?

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    177.9 KB · Weergaven: 65
Een Si van 2,5 is niet erg hoor en bruinalg voedt zich hiermee maar is in mijn beleving geen oorzaak van bruinalg. Ik denk dat je bak nog maar kort draait en dat de bacteriecultuur nog niet goed op orde is.

bruinalg/diatomen kan niet groeien zonder silicaat. maar dat betekend niet de silicaat automatisch leidt tot bruine algen.
het is een typische opstartalg, vaak 1 van de eerste die in een nieuwe bak tevoorschijn komt.

silicaten is met osmose ook niet (volledig) uit je water te halen, een DI filter pakt het beter, maar 1 van de eerste ionen die het weer doorlaat is silicaat. speciale silicaatharsen trekken o.a. ook fosfaten uit je water. Waardoor planten slecht groeien en algen meer ruimte krijgen.

Het is sowieso gelul om welke alg dan ook te verbinden aan 1 specifieke stof of concentratie daarvan.

2,5mg/l aan SiO2 ? Dat is niks , superweinig .
Hier komt uit de kraan het 10 dubbele . Putwater dat ik gebruik misschien wel 20 tot 40x .
Je probleem moet je dus niet in deze waarde gaan zoeken. Het is trouwens een element wat je zeker nodig hebt om je bak gezond te houden .

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan