Silicaat SiO3


DenDaFF

Well-known member
Lid geworden
12 november 2018
Berichten
222
Leeftijd
41
Hallo,

Ik heb net een nieuwe bak opgestart. Na het meten van de waterwaardes hier zie ik wel dat ik met een GROOT overschot aan silicaat zit.
Druppeltest kan niet donkerder kleuren denk ik. Vermoed dat het gewoon uit het leidingwater komt.

Doe ik hier iets mee aangezien dit algengroei kan bevorderen? Of gewoon een tijdje aanzien.
Ik weet dat je het zou kunnen wegfilteren.

Alvast bedankt voor jullie advies!
 
Of het uit het leiding water komt kun je meten of even kijken naar het kwaltijdsrapport van je waterbedrijf
 
Het zal geen oorzaak voor algengroei zijn maar in het geval van bruinalg zal deze het als bouwstof gebruiken.
 
bedankt voor de reacties al.
heb de druppeltest ook op het leidingwater gedaan en positief.

@jessicapilon lees ik dan goed in je antwoord dat ik niet persé de silicaat moet wegfilteren maar gewoon focussen op een goede waterkwaliteit en hopen dat de alg niet komt?
 
Over welke algen spreken we dan? Silicaten worden door bruinalgen gebruikt voor hun skelet.
 
@jessicapilon : voorlopig nog geen algen in men bak, oef. (Is wel nog maar enkele dagen opgestart.
Dat was men vraag: moet ik actief iets ondernemen om silicaat weg te filteren om (bruin)algen te vermijden ?
wat zijn jullie ervaringen hiermee?
 
Ik zou alles eerst lekker laten indraaien en zorgen voor voldoende voeding voor de planten.
 
Gerbruik je grondwater? of? wie is je water leverancier.

Overschot aan silicaten zou kunnen.

Waar meet jij dat mee?
 
Oorzaak gevonden silicaat.. Maar wat nu? | - Aquaforum (forum)

https://www.aquaforum.nl › Forums › WELZIJN › Algen

  1. In cache
17 okt. 2015 - Nu kwam ze met het advies om silicaat verwijderaar te gebruiken en om de 3 maanden te .... Silicaten zitten in elk water, ook in kraanwater.
Te hoge SiO2 (silicaat) mogelijk oorzaak algen? | - Aquaforum (forum)

https://www.aquaforum.nl › Forums › WELZIJN › Algen

  1. In cache
17 aug. 2017 - Goedemiddag, Vandaag heb ik het water uit de kraan gemeten en kwam er achter dat de SiO2 waarde absurd hoog is! Ik heb de JBL druppel .
 
Hoeveel waarde geeft de test aan? Ben even nieuwschgierig.
 
Hallo,

Ik gebruik deze test: https://www.sera.de/nl/product/zoetwateraquarium/sera-silicaat-test-sio3/
Kleuring is ook op het water dat uit de kraan komt.

Ik gebruik enkel leidingwater.
Voorlopig nog geen algen, bak staat bijna een week. Ik laat em rustig verderdraaien en hoop dat het goed komt.
To be continued...
Ook zonder veel silicaat kun je last krijgen van diatomen. Waarom de ene keer wel en de andere keer niet durf ik je niet te zeggen. Ik heb het niet gehad in een net opstartende bak en toen ik de bak opnieuw opstartte zat de bak vol met diatomen, dikke plakkaten op de de bladeren, ook op die van de Javavaren, waar het niet vanaf te wrijven was door de structuur van het blad. Uiteindelijk kwam het in schilfers er vanaf. Schilfers omdat het een ontzettende dikke laag was.
 
@jessicapilon de test is stukken donkerder dan het maximum die ik op het bijgevoegde papiertje met de kleuren kan meten. Hoog dus :/

@NicoleE voorlopig zijn de planten nog ok. Denk dat men javavaren sporen begint te vormen (als het geen algen zijn...)
ZPiOHXnHWdyY--LOCv761YP1O6P3MtO-okyCTEAxJT-OZGYAt20NEfTuoOtoNODs7_uv9FFDJWjYTc-xMYy-i96QbEItdCvxwV1rl2cVMgKOa_XFQ3prYPYHFAe8OpNaDsJcWcEaHup_t23jmmTqMeK4rPR643I3AI7z8HinCvbZBLl4W77Z57BMTn8S_9Wi6JlX5DlPNH55rYw9jyPXuoiNNvBHEVklWbJBU0S8aAygCfETvzToO7Zd5wGmZCr47LzM0GM3O10yK8EaTIKg-4NKw-PRVAywvneE1sUv9pKRVqqrdVz9XXZzETC3c6Cb3lffC7wBf5eXO8ef_o32a64tL7_Jlv_OfKakfMELCQB88nC7oOL9iGKe5zryS8eV08Urtv0fgA3xqk2sbwIoGFYVD6WsPRr6KoohjESpPKqnBzRwjZojl1DBg4gnnspKvVuJK0MN8i64Fi_2Zc_pgs5JnwgX_xjk8N_9Oancr-fJ_7_zGp0gPRrqerSodK8EYRh3zFKsDj6VOykJ5-eFF53nVoW5-mvT1BRUDAaMv459A00s-cUhFnPuv6iD3fLZBTw7yPNMVpnX5goMOB4klShwRjpUK6zAe0HlGALz4nad_A0_YtqjZvSqwINzaqMa0zTZZKcqtUIW_N6znnBEOW2XJw=w653-h869-no


grts
 
Inderdaad sporen :)
 
Ik zou het eerst lekker laten indraaien en zorgen voor voldoende voeding.
 
Hi,
vandaag nog eens druppeltest gedaan op po4 en sio3.
Omdat ik het niet kon laten ook het leidingwater nogmaals getest.

Conclusie: PO4 en SIO3 van aquarium ligt stukken hoger dan leidingwater. Dacht in mijn vorige post dat dit gelijk liep, maar dus niet het geval.

Vb:
PO4 bak: 1 a 2 mg/l of hoger (had geen gedest. water om correcter te meten).
PO4 leidingwater: 0 a 0,25 mg/l

SiO3 bak: ver boven te meten waarde. Zeer donkere kleur
SiO3 leidingwater: 0,5 a 1 mg/l.

Vooral de silicaat is mij een raadsel... kan deze zich op een andere manier vormen in het aquarium?

Thx voor jullie mening.
 
Wat voor bodembedekking gebruik je?
 
@NicoleE bodem is enkel zand (jbl sansibar white) zonder voedingsbodem.
Negeer trouwens het verschil in silicaat tussen aquarium en leidingwater, net de test opnieuw gedaan omdat ik het niet snapte en zit ook in leidingwater. Zal ergens fout geteld hebben met de druppels :)

De PO4 blijft wel een groot verschil. Is dit normaal mss bij een indraaiende bak? Bak staat 1,5 week nu. 2x eheim 350 filter er op. Geen vis.
Heb wel een paar dagen een oud stuk kienhout in de bak gehad, dat (te laat gezien :() onderaan zacht/rottend was. Misschien dat dat de oorzaak is. Hout is er al wel enkele dagen uit nu.
 

Terug
Bovenaan