Silicaat


G

Guppy101

Guest
Hallo

Opnieuw een topic, maar ik zit weer met een vraag :D.

Mijn kraanwater is rotslecht. Hard alkalish en een heel erg hoge silicaat gehalte, wat voor een heel hoop stof en bruinalg zorgt op mijn planten. Het silicaat gehalte is boven de 6. Mijn laatste wissel heb ik gedaan met 10l kraanwater en 10l regenwater. Dan had ik nog steeds een silicaatgehalte van 3,0.

De jbl silicatex filter medium in mijn filter geplaatst en nu zit mijn silicaat op 0,4. Meeting na 4 dagen draaien.

Hoe kan ik die nog lager krijgen?

Er wordt gezegd dat als het silicaatgehalte te hoog is in kraanwater dat je best niet wekelijks ververst. Omdat er bij elk nieuwe verversing een lading nieuwe silicaten terug in het aquarium beland.

Maar ik werk volgens de EL en die raden dus aan om wekelijks 50% water te wisselen.

Dus tja :S. Wat moet ik nu doen? Moet ik nu nog wekelijks verversen of meer tijd tussen laten en hoe kan ik nog verder mijn silicaatgehalte doen zakken?

Groetjes
 
De planten onder stof

IMG_4247.JPG
IMG_4248.JPG
IMG_4249.JPG
IMG_4250.JPG
IMG_4251.JPG
IMG_4252.JPG
 
Het silicaat gehalte is boven de 6. Mijn laatste wissel heb ik gedaan met 10l kraanwater en 10l regenwater. Dan had ik nog steeds een silicaatgehalte van 3,0.

De jbl silicatex filter medium in mijn filter geplaatst en nu zit mijn silicaat op 0,4.

Je bedoelt mg/l?
Dan is je silicaatgehalte eigenlijk niet zo gigantisch hoog denk ik. 3mg per liter lijkt me niet perse problematisch dus 0,4mg/l is verwaarloosbaar volgens mij.


Maar ik werk volgens de EL en die raden dus aan om wekelijks 50% water te wisselen.

Dus tja :S. Wat moet ik nu doen? Moet ik nu nog wekelijks verversen of meer tijd tussen laten en hoe kan ik nog verder mijn silicaatgehalte doen zakken?

Ik heb ook veel silicaat in het kraanwater en ververs in een paar bakken met 70% osmose en 30% kraanwater om dit te verminderen, ik vermoed dat het gehalte in dit water nog steeds hoger is dan 0,4mg/l, en ik merk geen negatieve gevolgen.
Een (stabiele) bak kan volgens mij dus prima draaien met een beetje silicaat in het water, het wordt zelfs deels opgebruikt als ik me niet vergis.

Ik dacht eens gelezen te hebben dat een 'basis'-osmose toestel het vrij moeilijk heeft met silicaat maar toch ongeveer 85% van het silicaat verwijdert (ben dat niet 100% zeker).
Ik heb de silicaatwaarde van mijn osmosewater nog niet gecontroleerd eigenlijk (zal dat morgen eens doen) maar ongetwijfeld zit er nog wel iets in.
Als je echt naar nul wilt gaan in je osmosewater kan je nog een extra silicaatfilter plaatsen op een osmosetoestel maar ik vraag me af in hoeverre dat echt nodig is in jouw geval eigenlijk.
Of volledig regenwater/osmosewater gebruiken bij verversing en de mineralen op waarde brengen met GH+ en/of KH+ kan ook natuurlijk.

Ik zelf zou wel wekelijks blijven verversen, desnoods verhouding 30% kraanwater + 70% osmose/regenwater/demi water (Delhaize: 80cent/5 liter en geen silicaat ;)).
Als je minder water wilt verversen kan je ook je dosering plantenvoeding aanpassen en wekelijks maar 25% verversen ("E.I.-light" dus ahw, sommige mensen doen dit op die manier maar zelf geen ervaring mee).

Na aanpassingen moet je meestal een paar weekjes geduld hebben vooraleer je de eventuele effecten op lange termijn goed kan beoordelen.
Als je te snel na elkaar veranderingen doet wordt het moeilijk om te bepalen wat wel en wat niet heeft geholpen dus probeer niet elke week iets te veranderen.

Je bak draait nog niet zo lang en je voegde onlangs de eerste bewoners toe. Had je daarvoor ook al die bruinalgen of is het begonnen/toegenomen na de toevoeging van de vissen? Een verstoring van een 'prille' balans kan soms zorgen voor wat tijdelijke bruinalg.

Ik zou nog even proberen af te wachten en voorlopig niet teveel fixeren op het silicaat als mogelijke boosdoener, misschien is het een tijdelijke opstoot die vanzelf verdwijnt. Ondertussen kan je zoveel mogelijk stof/bruinalg afhevelen tijdens het verversen.
Een paar Japonica garnalen kunnen ook wel helpen bij bruinalgen dus misschien is dat een optie?

Op de foto's lijkt het (deels) op stof/vuil dat op de plantjes ligt.
Heb je een goede circulatie doorheen de bak, gaat eventueel zweefvuil richting aanzuig filter en filtert je filter goed genoeg? Ligt het ook op de bodem of enkel op de planten?
 
Dan is je silicaatgehalte eigenlijk niet zo gigantisch hoog denk ik. 3mg per liter lijkt me niet perse problematisch dus 0,4mg/l is verwaarloosbaar volgens mij.

Dat is ook mijn mening. Hoelang draait je bakje nu want vaak zie je dit in het begin en ja dan wordt het silicaat gebruikt als bouwstof voor het skelet van de diatomen.
Dit is eerder het zogenaamde opstartprobleem lijkt me zo toe.
 
Ik moet zeggen dat ik die calculator maar ingewikkeld vindt hoor maar dat kan aan mij liggen. Ik voeg de aanbevolen 20/2 wekelijks toe en bereken simpel aan de hand van het aantal grammen en milliliters wat op de zakjes poeder staat de hoeveelheid stockoplosing. Globaal zit je dan op 20 ml nitraat en 40ml fosfaat per 100 liter.
 
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/background-information/estimative-index

Deze vindt ik dan nog wat makkelijker om te berekenen maar dan zit je weer te klooien met grammen steeds.
Och valt wel mee John kwestie van goed afwegen :deal:
met het weegschaaltje wat wat ze er bij verkopen is simpel te doen :D

TS kan eens kijken of de stof geen andere oorzaak heeft vb veel voeren of bodem.
filter inhoud eens bekijken is deze in staat om het stof op te nemen of laat deze het vrolijk door.
mischien eens ander filter materiaal overwegen of purigen proberen.
skimmer wil ook vaak een oplossing zijn voor stof problemen.
 
Laatst bewerkt:
Dat is zo Jaap maar ja dan sta je wekelijks met je weegschaaltje te klooien en ik vindt het zelf makkelijker om een stockoplossing klaar te hebben voor een bepaald aantal weken.
Zelf gebruik ik 83 en 8 gram poeder op 500ml water en dan kan ik 20ml toevoegen per 100 liter en zo kan ik weken vooruit door 1x het af te wegen;).
 
nee hoor john sta ook niet wekelijks te wegen maak altijd liter flessen aan volgens schema
en dat verbruik ik niet in een week :D
mijn schema voor de 250
- Voeg 864ml lauw tot warm (osmose-)water in een container met een minimum inhoud van 1000ml.
- Voeg 139,4 gram kaliumnitraat (KNO3) toe
- Voeg 10,88 gram kaliumfosfaat (KH2PO4) toe
- Voeg 63,52 gram kaliumsulfaat (K2SO4) toe
- Schud de fles nadat je de ingredienten hebt toegevoegd nog ongeveer 1 minuut zodat alle poeders oplossen.
- Voeg hierna nog 96ml lauw tot warm (osmose-)water toe zodat je totale oplossing qua volume uitkomt op 960ml. Deze
hoeveelheid maakt het doseren makkelijker dan 1000ml.
 
Laatst bewerkt:
Ok, ja zo heeft iedereen zn eigen methode wel weer Jaap en ik doe het zoals op de zakjes staat zonder de kaliumsulfaat.
 
Ik moet zeggen dat ik die calculator maar ingewikkeld vindt hoor maar dat kan aan mij liggen. Ik voeg de aanbevolen 20/2 wekelijks toe en bereken simpel aan de hand van het aantal grammen en milliliters wat op de zakjes poeder staat de hoeveelheid stockoplosing. Globaal zit je dan op 20 ml nitraat en 40ml fosfaat per 100 liter.
Die ingewikkelde calculator laat je heel snel zien wat de gevolgen zijn van het oplossen van aantal gram in hoeveelheid stockoplossing bij een bepaalde dosering. Op deze manier ben je heel flexibel met het maken van je stockoplossing. Zeker als je gebruikt maakt van dagelijks doseren in combinatie met doseerpomp. Naast EI ook te gebruiken bij ander waterversings beleid.
 
Ik denk dat het bij de EI ook niet op iets meer of minder aankomt met de nitraat en fosfaat omdat je toch redelijk overdoseert. Ik doseer het wekelijks direct na de verversing en de sporen voeg ik in 2x toe.
 
Hallo

Ik denk niet dat het aan mijn filter ligt. Deze heeft een instroom van van 500l per uur. En ik heb een 54l bak. Het is een eheim experience 150. Ik moet er wel bij zeggen dat er 1 sluiting op het deksel minder goed sluit. Deze is stuk.al heb ik geen lekkage weet ik niet wat voor effect het heeft op de doorstroming. Dat kapot stuk in kwestie heb ik een nieuw besteld. Deze zou ik moeten hebben binnen 14 dagen. Ik werk met een spraybar die over de volledige lengte sproeit en aan dezelfde kant staat de uitlaat gemonteerd. Er staan wel veel planten voor de uitlaat. Geen idee of dit zou hinderen.

Het stof zat er al van in het begin en de bruinalg vanaf week 2. Iedere week veeg ik het weg en hevel ik de bruinalg weg. Sommige planten doe ik er zelfs uit om grondig te spoelen, maar binnen de 3 dagen is het er alweer.

De silicat ex zit er nu maar een 5 tal dagen in. Dus meschien gewoon zo voort doen en wat afwachten. In mijn geval waterswissels wekelijks 50%, kraanwater/regenwater en alle bruinalg wegnemen?

Ik werk volgens de ei maar ik heb wel de all in one oplossing. Het zelf doseren vind ik nog iets te ingewikkelt voor mij voorlopig. Maar het is wel de bedoeling om dit ooit te leren. ;) Ik ben wel nog aan het uitzoekn wat de beste dosering is, want met hetgeen er op de verpakking staat meet ik nog steeds ijzer en fosfaat te kort.
 
Een van de bijwerkingen van SilicatEx is dat het naast de silicaten ook fosfaat uit het water filtert. Ik weet alleen niet of dit van invloed is op de anorganische fosfaat zoals met toevoegen met EI of ander bemesting beleid.
 
Even terug komen op het silicaat.

Mijn kraanwater heeft een silicaat van 25 mg/l.
Dat is dus aanzienlijk hoger. Ik gebruik nu osmose water. Dit heeft nog steeds 4 mg/l silicaat.
Maar is voldoende laag, om de bak netjes te houden.
 
Ok, dan hou ik het nog in het oog wat het de komende weken zal doen. En doe ik gewoon voort zoals ik verlede week heb gedaan.

Voor het ijzer en fosfaat te verhogen is dat voldoende om de all in one bemesting te verhogen of moet ik die stoffen specifiek verhogen met een appart preparaat?
 
Ik moet zeggen dat ik die calculator maar ingewikkeld vindt hoor maar dat kan aan mij liggen. Ik voeg de aanbevolen 20/2 wekelijks toe en bereken simpel aan de hand van het aantal grammen en milliliters wat op de zakjes poeder staat de hoeveelheid stockoplosing. Globaal zit je dan op 20 ml nitraat en 40ml fosfaat per 100 liter.
Ik maak altijd een all in oplossing.
Moet altijd wel even schudden voor gebruik omdat het niet helemaal oplost.
 
Moest ik de zakjes appart bestellen bij back play of plantedox, staat daar een duidelijk handleiding bij?

Want hoeveel ik er ook over lees, voor mij blijft het precies allemaal chinees lol :D
 
Moest ik de zakjes appart bestellen bij back play of plantedox, staat daar een duidelijk handleiding bij?

Want hoeveel ik er ook over lees, voor mij blijft het precies allemaal chinees lol :D

Backplay verkoopt het alleen vloeibaar want die verstuurd geen nitraat meer in poedervorm. Aquariumbemesting heeft het wel en de Planted Box verkoopt een EI kit.
 
Backplay verkoopt het alleen vloeibaar want die verstuurd geen nitraat meer in poedervorm. Aquariumbemesting heeft het wel en de Planted Box verkoopt een EI kit.
Ik bestel altijd bij aquariumbemesting.
Doe dan meestal voor een jaar tegelijk.
 
Bij aquarium bemesting hebben ze een handige calculator. Enkel u liter bak ingeven en hoeveel ervaring je hebt. De producten en recept zijn direct beschikbaar in u mandje. Handig precies
 

Terug
Bovenaan