Ekster
Well-known member
- Lid geworden
- 25 september 2019
- Leeftijd
- 47
Hallo, ik heb mijn aquarium nu iets meer dan 4 maanden en blijf maar bruinalg houden op de planten met als gevolg dat ze niet goed groeien en ik ze steeds moet vervangen. Ik word er moedeloos van eerlijk gezegd. Nu blijkt dat er 15.6 mg/l silicaat in mijn ledingwater te zitten. Er wordt wel gezegd dat silicaten bruinalg veroorzaken (maar ook wel dat dit niet zo is). Ik was nu op zoek gegaan naar een silicaatverwijderaar en zag bij de meeste merken staan dat het ook het fosfaatgehalte naar 0 recuceert en dat lijkt me toch niet handig. Mijn fosfaatgehalte zit nu op 1 in verhouding tot 10 nitraat.
Bij de silicaatverwijderaar van Sera werd helemaal niet gesproken over het feit dat het fosfaat ook verwijderd wordt. Is dit zo of wordt het gewoon niet vermeld?
Zo niet, kan ik dan wel een silicaat verwijderaar gebruiken voor de lange termijn? Of moet ik het gewoon nog een tijd aanzien met de bruinalg? Ik weet zeker dat het dat is, want het voelt ruw aan, niet slijmerig.
Groeten Gerda
P.s. de t in ookt in de titel moet natuurlijk weg, maar dat kan ik helaas niet meer veranderen...
Bij de silicaatverwijderaar van Sera werd helemaal niet gesproken over het feit dat het fosfaat ook verwijderd wordt. Is dit zo of wordt het gewoon niet vermeld?
Zo niet, kan ik dan wel een silicaat verwijderaar gebruiken voor de lange termijn? Of moet ik het gewoon nog een tijd aanzien met de bruinalg? Ik weet zeker dat het dat is, want het voelt ruw aan, niet slijmerig.
Groeten Gerda
P.s. de t in ookt in de titel moet natuurlijk weg, maar dat kan ik helaas niet meer veranderen...