Wat is er nieuw

Silicaatverwijderaar altijd ookt fosfaatverwijderaar?

Ekster

Well-known member
Lid geworden
25 september 2019
Leeftijd
47
Hallo, ik heb mijn aquarium nu iets meer dan 4 maanden en blijf maar bruinalg houden op de planten met als gevolg dat ze niet goed groeien en ik ze steeds moet vervangen. Ik word er moedeloos van eerlijk gezegd. Nu blijkt dat er 15.6 mg/l silicaat in mijn ledingwater te zitten. Er wordt wel gezegd dat silicaten bruinalg veroorzaken (maar ook wel dat dit niet zo is). Ik was nu op zoek gegaan naar een silicaatverwijderaar en zag bij de meeste merken staan dat het ook het fosfaatgehalte naar 0 recuceert en dat lijkt me toch niet handig. Mijn fosfaatgehalte zit nu op 1 in verhouding tot 10 nitraat.
Bij de silicaatverwijderaar van Sera werd helemaal niet gesproken over het feit dat het fosfaat ook verwijderd wordt. Is dit zo of wordt het gewoon niet vermeld?
Zo niet, kan ik dan wel een silicaat verwijderaar gebruiken voor de lange termijn? Of moet ik het gewoon nog een tijd aanzien met de bruinalg? Ik weet zeker dat het dat is, want het voelt ruw aan, niet slijmerig.

Groeten Gerda

P.s. de t in ookt in de titel moet natuurlijk weg, maar dat kan ik helaas niet meer veranderen...

Uiteindelijk ben je met osmose goedkoper uit dan het geklungel van allerlei middeltjes.

Osmose beetje mineralen dan fosfaat nitraat en klaar.

Ik weet ook dat ik ooit een merk heb gehad die niet aangaf de po4 te verwijderen. Maar ja als de andere merken ook de po4 eruit halen dan lijkt het me logisch dat dit ook het geval is bij Sera.

Hoi Rjoemnan, je laat het zo makkelijk klinken, maar het lijkt mij nog best ingewikkeld om een bak helemaal op osmose te laten draaien en dan vervolgens van alles toe te moeten voegen en steeds maar weer te moeten testen. Daar zie ik nogal tegenop.
Ik ben ook klein behuisd met alles op de begane grond. Ik heb geen idee hoeveel ruimte het allemaal in gaat nemen als ik aan osmose begin.

Daarbij lees ik ook wel berichten dat silicaat niet een oorzaak is...

Iemand hier ervaring met een hoog silicaatgehalte zonder bruinalg te hebben?

John, liet dat middel van jou ook daadwerkelijk de fosfaat met rust of weet je dat niet meer?

Ik snap eerlijk gezegd niet dat dat middel dan op de markt is als je wel fosfaat in je aquarium nodig hebt. Hoe krijg je dat er dan weer in als je dat middel gebruikt? Dat is toch onmogelijk?

Graag hoor ik nog meer ervaringen van mensen over bruinalg...

Groet Gerda

John, liet dat middel van jou ook daadwerkelijk de fosfaat met rust of weet je dat niet meer?

dat weet ik dus niet meer maar ik heb hier nog wat van JBL staan en daar geeft men wel duidelijk aan dat het de po4 opneemt. Ik zou denken dat de andere merken het dan ook doen maar daar ben ik niet zeker van.

silicaat wil nog weleens door het osmose membraam piepen, osmose helpt dus alleen als je er ook een silicaat filter op hebt.

Kiezelwieren (diatomeeën) gebruiken silicaat (kiezelzuur) voor hun "skelet". zonder silicaat kunnen die dus moeilijk groeien en heb je er geen last van. Nou zijn niet alle bruine algen ook kiezelwieren. Het is ook geen wetmatigheid dat hogere silicaat waarden altijd tot algen leiden. Dus het kan helpen.

Over het algemeen zijn diatomeeën opstart-algen die ook vrij snel weer verdwijnen... Hoelang draait je aquarium al?

Silicaatbinders zijn vaak op basis van een metaal, die van JBL bijvoorbeeld IJzeroxide-hydroxide. Ik geloof dat ik ze ook wel eens op basis van een aluminiumverbinding ben tegengekomen. Nadeel daarvan is dat fosfaten gemakkelijk met metalen reageren en dan doorgaans vrijwel onoplosbaar worden. Op die manier filter je fosfaat ook vrij effectief weg.

Of er dan geen producten zijn die dat niet doen, geen idee. Ik heb me er nooit echt in verdiept.

Hoi Rjoemnan, je laat het zo makkelijk klinken, maar het lijkt mij nog best ingewikkeld om een bak helemaal op osmose te laten draaien en dan vervolgens van alles toe te moeten voegen en steeds maar weer te moeten testen. Daar zie ik nogal tegenop.
Ik ben ook klein behuisd met alles op de begane grond. Ik heb geen idee hoeveel ruimte het allemaal in gaat nemen als ik aan osmose begin.

Los van oorzaak/bestrijding, osmosewater kun je veelal in jerrycans (zelf meenemen) bij bijvulstations kopen of de (betere) dierenwinkel. Daar hóef je thuis geen installatie voor te plaatsen.

Los van oorzaak/bestrijding, osmosewater kun je veelal in jerrycans (zelf meenemen) bij bijvulstations kopen of de (betere) dierenwinkel. Daar hóef je thuis geen installatie voor te plaatsen.

Ja maar dat is bijna geen doen en gelet op de prijs van een installatie ook veel te duur. Ook als je een keer uit nood zou moeten verversen dan is dat natuurlijk net op een moment dat die zaak dicht zit en dan zit je weer. Voor 4 tientjes heb je al een osmoseapparaat dus als je echt daarmee wil werken dan zou ik het zelf gaan aanmaken.

Ja maar dat is bijna geen doen en gelet op de prijs van een installatie ook veel te duur. Ook als je een keer uit nood zou moeten verversen dan is dat natuurlijk net op een moment dat die zaak dicht zit en dan zit je weer. Voor 4 tientjes heb je al een osmoseapparaat dus als je echt daarmee wil werken dan zou ik het zelf gaan aanmaken.
Osmosewater kost ongv 50cent de liter, of dat duur is of niet, of opweegt tegen het zelf moeten doen, moet TS zelf bepalen. Verversen uit nood op een moment dat toevallig ook de winkel dicht is kan best een keer met kraanwater, ga je de dag erna osmosewater halen en doe je nog een waterwissel.

alleen zal een gewoon osmose toestel geen silicaat verwijderen.
Verloren moeite dus.

alleen zal een gewoon osmose toestel geen silicaat verwijderen.
Verloren moeite dus.

daar moet dan een DI filter op inderdaad. Of gewone osmose helemaal geen silicaten verwijderd weet ik niet.

Zelf silicaat niet niet getest maar bij de visboer heb ik ter controle van mezelf vandaag m'n water laten testen. Daar kwam uit dat ik teveel silicaat heb.
Heb dus een goedje korrels meegekregen en nu lees ik net op de pot dat idd je fosfaat er ook uit gefilterd word. Had vroeger een osmose met extra silicaat filter, en in mijn aquarium fosfaat killer, (zeewater) dubbelop zo ik nu lees?
Hoelang duurt het als je je ververswater filtert met de korrels om je silicaat eruit te halen?

Dat hangt ook af van de silicaatwaarde die in je water zit. Mag ik vragen hoeveel er is gemeten door de lfs want ze verkopen vaak ook graag weer iets.

Hij heeft het me wel gezegd maar vergeten, eigenlijk uit goed vertrouwen van uit gegaan dat het dan ook klopt. Zal dadelijk zelf even meten en dan zal ik het hier plaatsen. Verhaal was iig dat de waterschap dit er niet uit filtert want niet slecht voor ons en veel te duur, dat wist ik al dus klonk het plausibel.
Osmose filtert langzaam, een hoop afval water en druppel voor druppel zuiver water. Daar vanuit gaande zou het zo kunnen zijn dat je met 5 uurtjes draaien in je ververswater toch aardig wat wegfiltert?

Ik weet nu ook meteen weer welke waarde hij aangaf, niet meetbaar.
Dus er zit hier erg veel silicaat in het water.

Bijlagen

• IMG_20200313_180241.jpg
    IMG_20200313_180241.jpg
    141.5 KB · Weergaven: 92
Nou heb op 10 liter water een pomp met 100ml aan silicate ex 4 uur laten draaien, geen meetbaar verschil. Dus gaat hem niet worden.
Zolang ik geen last van bruinalg heb laat ik het zo. En anders dan toch maar die zooi een paar weken in m'n filter stoppen.
Weet iemand trouwens wat silicate ex precies is? Ziet er namelijk niet uit als die hars die men gebruikt op een osmose.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan