Wat is er nieuw

Sinds kort algengroei

jkazius

Member
Lid geworden
16 juni 2024
Berichten
20
Leeftijd
50
Locatie
Woerden
Website
www.jacokazius.nl
Sinds kort heb ik last val algen, zie foto’s. Mijn aquarium draait sinds mei / juni dit jaar helemaal prima. Het is een juwel 240L bak, 120cm. Ik doe wekelijks 20% waterwissel en houd mijn filter goed schoon om de 5 a 6 weken als ik merk dat de doorstroming minder wordt. Ik voeg co2 toe, 50 a 60 bellen per minuut en de dropchecker is groen. Sinds een paar weken heb ik de chihiros Wrgb universal draaien. Die stond misschien wat te fel en te lang aan per dag. Dat schroef ik nu terug naar 8 uurtjes per dag.

Waterwaardes zijn alsvolgt:
NO3 10
NO2 0
KH 6
PH 6.8
Chloor 0.4.

Ik heb twee borstelneus meervallen in de bak zwemmen, 12 sumatranen, 5 boesemani’s, 5 zwarte tetra’s en 5 regenboog diamantzalmpjes. Japonica garnalen heb ik erin gehad, maar die worden volgens mij opgevreten…

Wat kan ik behalve terugschroeven van verlichting en misschien iets minder voeren nog meer doen om de algengroei te verminderen?
 

Bijlagen

  • IMG_1501.jpeg
    IMG_1501.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 18
  • IMG_1502.jpeg
    IMG_1502.jpeg
    1.7 MB · Weergaven: 16
  • IMG_1504.jpeg
    IMG_1504.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 15
  • IMG_1503.jpeg
    IMG_1503.jpeg
    1.2 MB · Weergaven: 15
  • IMG_1505.jpeg
    IMG_1505.jpeg
    111.2 KB · Weergaven: 15
Misschien ook vermelden wat jij naast de veel sterkere nieuwe verlichting ook “extra” aan bemesting hebt toegevoegd.


De DC zou i.p.v. groen ook meer richting licht/limoen-groen kunnen,
 
Ik ben qua plantenvoeding niks anders gaan doen. Colombo Flora Grow na elke waterwissel.
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Flora Grow bevat alle essentiële macro en micro elementen zoals ijzer (Fe), magnesium (Mg), Kalium (K), kobalt (Co) en vele anderen. Deze plantenvoeding bevat geen fosfaten en nitraten

Kortom: ondanks dat je No3 10 aangeeft, kan het goed zijn dat je aan het eind ven de week (ik weet niet wat je meetmoment is) geen nitraat meer in je bak hebt on over fosfaat is helemaal niets bekend. En dat hebben je planten wél nodig!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan