Wat is er nieuw

SiO₂-waarde blijft >6, zelfs met 50% osmosewater

Dirk1977

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
1 maart 2024
Leeftijd
49
Hallo allemaal,

Ik zit met een vraag over mijn SiO₂-waarde.
Mijn test (JBL) geeft al meer dan een jaar >6 mg/l aan in mijn aquariumwater. Omdat ik dit niet helemaal vertrouwde, heb ik contact opgenomen met mijn waterleidingmaatschappij om hun laatste metingen op te vragen. Zij meten 2,5 mg/l siliciumdioxide (SiO₂) in het leidingwater — laatste meting was in juni.

Toch meet ik hier thuis structureel >6, en om te testen of het misschien aan mijn kraanwater ligt, heb ik 50% osmosewater gemengd met kraanwater.
Maar zelfs dan is de test binnen 5 seconden pikzwart, dus nog steeds boven de 6 mg/l volgens de JBL-test. (Dus dat zou dan volgens mij boven de 12 moeten zijn als ik het goed interpreteer)

Ik gebruik de test op de juiste manier en binnen de tijd, dus daar lijkt het niet aan te liggen.
Heeft iemand hier ervaring mee of ideeën wat ik nog kan proberen?
Ik blijf ondanks regelmatige schoonmaak bruine aanslag houden op skimmer, stromingspomp en dropcheckers, wat waarschijnlijk hiermee te maken heeft.

Alle suggesties zijn welkom! Ik ga wel 1kg sera exit weer proberen en anders Seachem Phosbond en wat zijn e.v. jullie ervaringen daarmee. Voor de rest draait mijn aquarium prima, ook alle andere waardes zijn vanaf het begin al perfect.

Groet,
Dirk

Bijlagen

• 20251029_165949 1.jpg
    20251029_165949 1.jpg
    1 MB · Weergaven: 22
mijn enige ervaring is dat het hier volgens de test ook heel hoog was. Maar heb er verder geen aandacht aan besteed..

heb ik contact opgenomen met mijn waterleidingmaatschappij om hun laatste metingen op te vragen. Zij meten 2,5 mg/l siliciumdioxide (SiO₂) in het leidingwater — laatste meting was in juni.

Zit hier tegenwoordig op een bron met gemiddeld 5,5mg/l siO2 aldus de rapportage maar merk er tot nog toe gelukkig weinig van
De tests van de watermaatschapij zijn wel een heel stuk accurater dan wat we zelf kunnen testen.

Toch meet ik hier thuis structureel >6, en om te testen of het misschien aan mijn kraanwater ligt, heb ik 50% osmosewater gemengd met kraanwater.

Maak je je osmose water zelf?
Heb je er ook een silicaat filter achter hangen?
Zo niet dan heb je best kans dat je nog steeds silicaten in het water hebt.

Ga mee met de vorige reactie een silicaat filter plaatsen, kan in en met gebruik met osmose, een silicaat filter kan dus een aanvulling zijn.

Ik blijf erbij dat silicaat niet de reden van bruinalg is maar dat moet je zoeken in organische belasting. Daarom zie je het vaak bij de opstart.

@Dirk1977 is de test nog binnen de houdbaarheidsdatum? Dat kan namelijk verklaren waarom het al een jaar hetzelfde blijft.

Houdbaarheidsdatum is nog tot 07-2026 dus daar zou het niet aan kunnen liggen, ik begrijp dat de Waterleidingmaatschappij nauwkeurig kan meten maar ik vindt deze afwijking wel erg groot, 2,5 bij hun en meer dan 10 bij mij dus.
Osmose water is gewoon gekocht om te testen, ik gebruik dat niet voor mijn aquarium, gewoon kraanwater en elke 10-12 dagen waterwissel van 20% (groot aquarium dus voldoende) als ik enkel dat gekochte osmose water test is het lager dan 0,1 dus geel, en met 50% kraanwater wordt die dus al zwart zoals jullie kunnen zien.
Mijn aquarium draait al 9 maanden maar het enige waar ik niet vanaf kom is de bruine aanslag op accessoires. (niet dat het kwaad kan maar vindt het gewoon jammer en had liever de oorzaak aangepakt)
Dus ik ga eens sera silicaat ex toevoegen aan mijn filter (meteen 1 kg) en als dat niet werkt een stap zwaarder naar Phosbond, en als dat niet werkt dan moet ik er maar leren leven vrees ik 😉

Heb je wat foto's?

Bruine aanslag (bruin alg) komt voor in een pas opgestart aquarium, en anders komt het voor vooral door te weinig licht in de bak.

Ik wilde ooit ook eens al het silicaat verwijderen uit het kraanwater, omdat ik ook last had van alg. Ik had daarom een osmoseapparaat met een cilicaat filter aangeschaft. Alleen na verloop van tijd kwam ik erachter dat de planten het ook ineens een stuk minder goed deden, want ook die hebben wat silicaat nodig.
Pas toen ik het silicaatvrije osmosewater weer ging vermengen met kraanwater deden de planten het ineens weer een stuk beter.

Maar filtermateriaal wat silicaat verwijderd is ook het proberen waard.

Bruine aanslag (bruin alg) komt voor in een pas opgestart aquarium, en anders komt het voor vooral door te weinig licht in de bak.
Te weinig licht lijkt me sterk maar wat wel kan is dat met te weinig licht de planten het niet goed doen en je daar veel afval van krijgt wat weer zorgt voor teveel organische belasting.
Ik heb diverse 60cm bakjes gehad met een oude T8 buis en dat is vrij weinig licht maar dat gaf geen bruinalgen.

Ik vraag het mij af... Bij mij verschijnt er altijd bruin alg op het moment dat ik de verlichting langere tijd dim. Nu staat de verlichting op 100% en heb ik geen bruin alg.

Ik denk dat silicaat niet zo'n issue is.

Ik heb de chihiros 1500 wrgb erboven hangen op 70% v.d. max, (8 uur per dag aan) in totaal 10 met 1 uur zonsopkomst en 1 uur zonsondergang mijn planten doen het goed, zie foto.

Bijlagen

• 20250922_171109.jpg
    20250922_171109.jpg
    2.1 MB · Weergaven: 25

Ik wilde ooit ook eens al het silicaat verwijderen uit het kraanwater, omdat ik ook last had van alg. Ik had daarom een osmoseapparaat met een cilicaat filter aangeschaft. Alleen na verloop van tijd kwam ik erachter dat de planten het ook ineens een stuk minder goed deden, want ook die hebben wat silicaat nodig.
Pas toen ik het silicaatvrije osmosewater weer ging vermengen met kraanwater deden de planten het ineens weer een stuk beter.

Maar filtermateriaal wat silicaat verwijderd is ook het proberen waard.
Silicaat (SiO2) is vooral een voedingsstof voor kiezelwieren (diatomeeën), kiezelsponsen, en een klein aantal planten zoals hoornblad (Ceratophyllum), maar niet voor het overgrote deel van populaire aquariumplanten zoals stengelplanten, rozetplanten en varensoorten.
Wanneer planten slechter gaan groeien na het gebruik van osmosewater en een silicaatfilter, ligt de oorzaak vaak niet bij een gebrek aan silicaat, maar aan een tekort aan andere essentiële voedingsstoffen en mineralen die in osmosewater ontbreken tenzij je deze actief aanvult.

Maar ik gebruikte destijds ook 'Dennerle Osmose ReMineral+' om het pure osmosewater, wat ook vrij was van silicaat, toch weer wat harder te maken. Maar met dit mineraal+ middel groeide mijn planten dus niet. De plantengroei werd in de loop van weken minder tot het gewoonweg helemaal stopte voor enkele maanden. Pas toen ik aquarium water weer ging verversen met kraanwater begonnen mijn planten ineens weer te groeien. Dat kon ik na het verversen duidelijk zien, ook aan stijgende zuurstofbellen en zo. Ik ben er toen maar mee uitgescheëen, met dat mineral+. 🙂

Het zou dus kunnen dat er niet alleen silicaat ontbrak in het water, en mogelijk ook andere mineralen. Maar hoe je deze mineralen er dan wel weer terug in het water krijgt weet ik niet.

Het licht wat feller zetten en gewoon kraanwater gebruiken lijkt mij een goede en goedkope oplossing 🙂

Overgens heb ik een wat meer organisch belaste bodem in de bak, dus mogelijk krijg ik daardoor sneller bruin als ik de verlichting wat langer dim. Maar ik heb nu nauwelijks bruin alg. Maar misschien ben ik ook wat minder kritisch op de aanwezigheid van een klein beetje alg. 🤷‍♂️

Maar ik gebruikte destijds ook 'Dennerle Osmose ReMineral+' om het pure osmosewater, wat ook vrij was van silicaat, toch weer wat harder te maken. Maar met dit mineraal+ middel groeide mijn planten dus niet. De plantengroei werd in de loop van weken minder tot het gewoonweg helemaal stopte voor enkele maanden. Pas toen ik aquarium water weer ging verversen met kraanwater begonnen mijn planten ineens weer te groeien. Dat kon ik na het verversen duidelijk zien, ook aan stijgende zuurstofbellen en zo. Ik ben er toen maar mee uitgescheëen, met dat mineral+. 🙂

Het zou dus kunnen dat er niet alleen silicaat ontbrak in het water, en mogelijk ook andere mineralen. Maar hoe je deze mineralen er dan wel weer terug in het water krijgt weet ik niet.

Het licht wat feller zetten en gewoon kraanwater gebruiken lijkt mij een goede en goedkope oplossing 🙂

Overgens heb ik een wat meer organisch belaste bodem in de bak, dus mogelijk krijg ik daardoor sneller bruin als ik de verlichting wat langer dim. Maar ik heb nu nauwelijks bruin alg. Maar misschien ben ik ook wat minder kritisch op de aanwezigheid van een klein beetje alg. 🤷‍♂️
Inderdaad, het belangrijkste is dat het voor jou werkt 🙂

Volgens de wet van Liebig wordt de groei van planten beperkt door de voedingsstof die het minst aanwezig is, niet door de totale hoeveelheid voeding. Het is vaak niet makkelijk om te achterhalen welk element precies tekortschiet, maar ik wilde gewoon aangeven dat het soms wat misleidend kan zijn om een verandering meteen aan één enkel element toe te schrijven — dat kan snel tot verkeerde conclusies leiden.

Beste mede-hobbyisten: Ik gebruik dus kraanwater, echter met mijn JBL druppeltest zit mijn Sio2 ruim boven de 10 terwijl de waterleidingmaatschappij maar 2,5 test de laatste jaren. Ik wil dus van mijn bruinalgen af omdat ik het lelijk vind, ik moet elke 2 weken mijn skimmer en stromingspomp eruit halen om schoon te maken van de bruine aanslag, voor de rest heb ik er niet zoveel last van in mijn aquarium. Het is dus niet de bruinalg die je in het begin krijgt want mijn aquarium draait inmiddels al 8-9 maanden. Overvoeren lijkt mij ook sterk want dat had ik waarschijnlijk meerdere problemen gehad, verlichting lijkt me ook geen probleem met die bak die ik heb, chihiros 1500 WRGB. De reden dat in mijn vorige post osmose water naar boven kwam is omdat mijn sio2 test meteen zwart uitslaat binnen 1 minuut al en ik daarna heb getest in het reageerbuisje met 50-50 dus 50% aquarium water en 50% osmose om te kijken of mijn sio2 test dan wel lichter uitslaat, maar dan nog slaat die zo goed als zwart uit, dus met 50% osmose IN de test is mijn sio2 nog te hoog. Effin, ik ga nu sera silicat ex aan mijn filter toevoegen en kijken of dat werkt, en anders als 2e optie Seachem Phosbond proberen want die zou het heel snel moeten doen. (En hopelijk verdwijnt er dan niet te veel fosfaat)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan