SiO2 te hoog & Redfield Ratio niet goed...


Peter_K

Well-known member
Lid geworden
7 oktober 2015
Berichten
66
Leeftijd
41
Locatie
Emmeloord
Goedemiddag,

In mijn aquarium heb ik al geruime tijd last van alg. Volgens mij heeft dit de volgende 2 oorzaken:

- Te hoog gehalte silicaat ( > 6 mg/l)
- Redfield Ratio niet goed ( 1 mg/l NO3 en < 0,02 mg/l PO4)

Omdat één van bovenstaande punten al kans op algen geeft, zullen de algen bij beiden helemaal goed gaan groeien.....

Het volgende punt is natuurlijk: hoe herstel ik de waterwaarden om de algengroei tegen te gaan. Ik ben van plan dit op de volgende wijze aan te pakken:

- Allereerst het silicaat gehalte verlagen door door Phosvec Granulat in het filter te doen. Dit is bedoeld om het fosfaat te verwijderen, maar verwijderd ook silicaat.
- Als het gehalte silicaat goed is, moet de Redfield Ratio hersteld worden. Dit wil ik doen door Easy-Life Fosfo (en eventueel Easy-Life Nitro) toe te voegen.

Ik denk dat ik op deze manier de waterwaarden kan 'herstellen'. Het volgende probleem is dat er bij ons (Noordoostpolder) veel silicaat in het water zit, met de druppeltesten van JBL kom ik op een onmeetbaar hoge waarde ( > 6 mg/l). Omdat ik wekelijks 35-50% water ververs, is de hoeveelheid SiO2 ná een waterwissel waarschijnlijk al weer veel te hoog.....

Graag hoor ik van jullie wat jullie denken van de aanpak, en wat ik zou kunnen doen om te voorkomen dat er bij een waterwissel een grote hoeveelheid silicaat in het aquarium komt. Bij de aquariumspeciaalzaak gaven ze al aan dat ik mogelijk het verse water eerst kan filteren, zodat het silicaat eruit is. Mijn bak heeft netto 300 liter, wekelijks ververs ik 120 tot 150 liter. Om dit vooraf te filteren heb ik aardig wat emmers nodig....

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten,
Peter
 
Hoe lang draait je bak ? Vaak is de Si niet de oorzaak maar de diatomen gebruiken de silicaten wel dus als je eenmaal bruinalg hebt dan kan veel silicaat wel de groei stimuleren. Bruinalg is vaker een probleem bij de opstart en dus een bacterieprobleem. Of eventueel teveel belasting in je bak op een gegeven moment.
Fosfaat moet je juist niet eruit halen want dit is belangrijk voor de planten.
In jouw geval is de no3 en de po4 te laag. Deze zou ik verhogen omdat de planten beiden nodig hebben. Wat is de reden dat je zoveel wekelijks ververst?

Ik denk eerder dat de tekorten zoals de po4 en de no3 algen kunnen veroorzaken maar ik weet niet welke algen je precies hebt.
 
John,

De bak draait al ruim een jaar, is dus geen opstart probleem. Belasting van de bak is niet heel hoog....

Als eerste actie tegen de alg ben ik begonnen met minder voeren (gestopt met vlok, alleen nog diepvriesvoer), de CO2 verhoogt naar ongeveer 30mg/l en wat meer water verversen (35-50% per week).

Ik zal vanavond even wat foto's plaatsen van de alg: heb al een paar dagen niet schoon gemaakt dus is nu goed te zien!

Ondertussen heb ik van Easy-Life de Fosfo en Nitro aangeschaft, dan zal ik eerst starten om dit toe te voegen. Wat raad je aan voor gehalten, 10mg/l NO3 en 1,0mg/l PO4 of is dit wat te hoog?
 
Maar kan ik dan ook nog een verhouding NO3:pO4 van 10:1 aanhouden, dus 20mg/l NO3 en 2mg/l PO4? Ik las namelijk dat meer dan 1mg/l PO4 weer schadelijk kan zijn voor de vissen....
 
PO4 wordt vaak erg overschat, bij de E.I. methode is 2 redelijk normaal.
 
Die verhouding mag je wel loslaten want dat is eigenlijk " achterhaald" al kan ik dat beter niet zo betitelen. Het gaar erom dat er voldoende in je water aanwezig is qua voeding. Lees dit maar eens over de RR:
http://www.aquascaping-blog.com/157/redfield-ratio

Ik zou de nitraat rond de 20mg houden en de fosfaat op minimaal 1 mg. Ook zijn voldoende sporen van belang. Maar welke algen heb je nu dan?

Ik doseer bij de EI wekelijks 2 mg fosfaat en in de bak zit dan rond de 3mg fosfaat. Op de genoemde site van daarnet kun je ook wel iets lezen over de fosfaat.
 
Ik ben nog niet thuis, dus kan nog geen foto's maken....

De stenen zijn zwart geworden, grindbodem zit een donkergroene (verstikkende) laag op, blad zit lichtgroene alg op wat ik er makkelijk af kan vegen (behalve als het wat langer zit, dan wordt het zwart).
 
Hierbij de foto's van de huidige situatie:

Alg_1.jpg


Alg_2.jpg


Alg_3.jpg


Alg_4.jpg


Alg_5.jpg


Alg_6.jpg


Alg_7.jpg


Alg_8.jpg
 
Dat lijkt me inderdaad ook flink wat blauwalg zeg. ik zou het zoveel mogelijk wegzuigen en verwijderen en de waarden op peil brengen. Is de filter proper en de circulatie goed? Je nitraat is ook erg laag en dat is soms de oorzaak. Lees de link maar eens als je wil:

http://www.aquascaping-blog.com/blauwalg
 
De filter is schoon en de circulatie is goed. Dit is ook één van de punten die ik aangepast heb: ik heb een spraybar gemaakt over de gehele achterwand en in beide achterhoeken een aanzuigpunt. Hierdoor is de circulatie heel goed!

Ik heb zojuist nog een test gedaan: PO4 is zo laag dat het niet te meten is (< 0,02 mg/l) en NO3 geeft een kleur die niet overeenkomt met de kleurenkaart, maar het meest lijkt op 1mg/l (zie onderstaande foto). Bedankt voor de link, zal ik vanavond even doorlezen....

DSC_0007.jpg
 
zo das niet best zeg zwaar geval van blauw alg.
denk dat je zo en zo een paar planten wel kan afschrijven.
zou de bodem eerst eens proper maken erg aangetaste planten verwijderen rest schoonmaken.
hout ook aanpakken trouwens hoe is dat hout nog hard of aan het rotten.
dat je geen po4 en no3 meet is niet zo verwonderlijk blauwalg is er gek en groeit dien gevolgen ook weelderig.
ook gek op licht dat spul dus daar ook eens naar kijken.
daarnaast waardoor wordt die hoge silicaat veroorzaakt
weet je de beginwaarde van je gebruikte water en is dat kraanwater of anders
groet

jaap
 
Bodem maak ik regelmatig schoon, planten ook. De ergste bladeren haal ik er meestal af. Het silicaat in het kraanwater is hier al zo hoog dat het met de druppeltesten niet meer te meten is (> 6 mg/l). Hout is nog wel hard.
 
probleem is bij zon hoog silicaat is dat dit weer andere algen problemen geeft met als gevolg dat daar weer stof en vuil/voer deeltjes in blijven hangen wat weer een prima voedings-bodem is voor blauwalg.
trouwens blauwalg is geen alg maar een bacterie.
heel vervelende bacterie wat sommige aangeven dat het een te kort aan fosfaat zou zijn daar heb ik zo mijn twijfels over zelf heb ik er ook namelijk behoorlijk last van en de fosfaat en andere waarden zijn op zich prima in orde.
tevens worden er in verschillende onderzoeken juist aangeven dat ze de fosfaat gaan binden.
of bestrijden met waterstofperoxide dat laatste is interessant want dat zou beteken dat de zuurstof verhouding in de bak niet op orde is
wanneer is je probleem met de blauwalg begonnen toevallig afgelopen zomer met die hoge temperaturen soms

groet
jaap
 
Ik weet niet meer precies wanneer het begonnen is, maar kan best eens afgelopen zomer zijn geweest. Fosfaat is inderdaad heel erg laag, zuurstofgehalte heel erg hoog.
 
wat sommige aangeven dat het een te kort aan fosfaat zou zijn daar heb ik zo mijn twijfels over zelf heb ik er ook namelijk behoorlijk last van en de fosfaat en andere waarden zijn op zich prima in orde.

Dat denk ik ook niet en dan zou het eerder de lage no3 zijn .
 
kan best zijn John helaas is deze bij mij ook ruim voldoende aanwezig en toch blauwalg
er zal toch een andere oorzaak moeten zijn
wat de ts zijn bak betreft veel verversen wil wel eens helpen en natuurlijk schoonmaken zoveel als mogelijk en zeer spaarzaam voeren (helaas ben ik zon softie dat als de visjes om eten komen ik ze het niet kan weigeren:juggle::D)

middelen zoals easy life blue exit en Colombo Aerocol werken helaas maar in beperkte mate.
vermoed zelf de tijdsspanne die het product vraagt te lang is.

zelf heb ik met meer succes Vt Anti Blauwalg toegepast helaas is ook bij dit middel succes niet gegarandeerd omdat het middel in contact moet komen met de blauwbacterie
zodat het zich kan binden je begrijpt 1 plek geen contact en het begint weer op nieuw.

groet

jaap
 
Er zijn wellicht ook andere oorzaken mogelijk Jaap en daar heb je ook gelijk in dus. Goed schoonmaken en weinig voeren kan wellicht ook helpen want vaak is het ook teveel belasting. Het is in elk geval een vervelend goedje.
 
Gisteravond even flink aan het schoonmaken geweest, zie hieronder de foto's. Daarna Nitro en Fosfo van Easylife toegevoegd om op 10 en 0,5 mg/l te komen. Vanavond even NO3 en PO4 meten en eventueel meer toevoegen. Ik gebruik verder niets tegen de blauwalg, ververs wel veel water.

DSC_0011.jpg
 
Dat ziet er veel netter uit zeg. Ik denk dat je po4 wel op 1,0mg mag hoor. Nu kijken wat er gebeurt met de blauwalg en ik zou blijven weghalen en verversen.
Vaak kost het veel moeite er weer vanaf te komen.
 
zo das een beste schoonmaakbeurt geweest zeg :petjeaf:af
aangezien je aangeeft dat je kraanwater veel silicaat bevat is het mischien een idee om dit voor dat je het in de bak doet hier van al te ontdoen
daar zijn wel mogelijkheden voor
dan zorg voor voldoende stroming in de gehele bak
ik zelf heb bijvoorbeeld een spraybar over de gehele lengte van de bak de blauw bacterie hoopt zich juist op boven achter de spraybar is wel een puntje van aandacht dus
geen voldoende stroming is ook een bron voor blauw bacterie

groet

jaap
 
Was inderdaad een hele schoonmaakbeurt..... Ben om 21:30 begonnen en om 2:00 maar gestopt omdat ik er vanmorgen om 6:00 weer uit moest! :oops::koffie:

De spraybar heb ik ook over de gehele achterwand gemaakt, met in beide achterhoeken een afzuiging. Voldoende stroming, alleen rechts achter blijft wat vuil liggen door de grote stenen.
 
Was inderdaad een hele schoonmaakbeurt..... Ben om 21:30 begonnen en om 2:00 maar gestopt omdat ik er vanmorgen om 6:00 weer uit moest! :oops::koffie:

De spraybar heb ik ook over de gehele achterwand gemaakt, met in beide achterhoeken een afzuiging. Voldoende stroming, alleen rechts achter blijft wat vuil liggen door de grote stenen.


Je hebt er in elk geval wel wat voor over zo in de late uurtjes:thumbs:
 
Een paar uur later......

DSC_0014.jpg


Zo alle nieuwe alg weer verwijderen, de aanhouder zal winnen!
 
Gisteravond ben ik weer bezig geweest de nieuwe plekjes blauwalg te verwijderen, dit doe ik nu ongeveer om de dag. De blauwalg is redelijk onder controle, maar er blijven toch steeds plekjes bij komen. Wat mij alleen opviel is dat er nu (denk ik) verschillende soorten alg terugkomen:

Blauwalg op de bodem en op de stenen:
DSC_0028.jpg



Een groene alg (of is dit ook blauwalg) en wat donsachtige alg (draaidag?) op het hout.
DSC_0021.jpg


Een detail van bovengenoemde.....:
DSC_0023.jpg


Bruine aanslag of alg op enkele planten. Voor een deel is dit (tussen mijn vingers) te verwijderen, maar lukt lang niet met alles:
DSC_0031.jpg


Kan iemand mij vertellen of dit nu andere soorten alg zijn waar ik last van krijg, of zijn dit allemaal 'bijwerkingen' van de blauwalg? Wat kan ik er aan doen om dit zo veel mogelijk te verwijderen / voorkomen, of moet ik gewoon wat meer geduld hebben tot de blauwalg helemaal weg is? Hoewel de ervaringen hier op het forum wisselend zijn ben ik toch van plan om Blue Exit van Easy-Life te gaan gebruiken! Waterwaarden zijn volgens mij nu goed: ik heb Fosfo toegevoegd waardoor mijn PO4 nu op 1,0 mg/l zit (NO3 is 10 mg/l).
 
Bruinalg zie je ook vaak bij een bacterieprobleem en je waarden waren voor kort niet op orde dus daar kun je nu de algen misschien door zien opkomen. Ik zou zoveel mogelijk de blauwalg blijven verwijderen en zorgen voor voldoende voeding voor je planten zodat je geen tekorten hebt/krijgt.
Je hebt vaak wel een lange adem nodig.
Als je iets gaat gebruiken om de blauwalg aan te pakken dan vernietig je denk ik weer veel bacterien want de blauwalg is ook een bacterie. Je kunt beter de oorzaak aanpakken dan middeltjes gebruiken;)
 
Hierbij even een kleine update:

Vóór de jaarwisseling heb ik het aquarium nog een keer goed schoongemaakt. Wat mij opviel was dat het hout niet erg hard was, met mijn nagel kon ik het buitenste laagje er zo af krabben. Omdat de alg ook iedere keer op het hout weer terug begon te komen heb ik besloten het hout er uit te halen.

Foto van direct na het schoonmaken:

DSC_0042.jpg


Het is nu bijna een week later, en op enkele plekken komt er weer wat blauwalg terug. Omdat het nu langer duurt voordat het terug komt denk ik toch dat het hout de oorzaak was van de blauwalg.
 
Hier kan ik ook wel iets van het hout krabben maar niet echt een dikke laag en wellicht dat dit mede de oorzaak is. Blijven wegzuigen en verversen zou ik zeggen.
 
De strijd tegen de (blauw-)alg is nog niet gestreden....

Omdat de blauwalg terug blijft komen, haal ik ongeveer 2x per week de alg weg. Op een deel van de bladeren zit bruine aanslag, ik denk bruinalg (wat door onvoldoende balans komt?).

De laatste dagen heb ik de volgende dingen gewijzigd:
  • gaten in spraybar vergroot, waardoor ik meer stroming (en stroming in de gehele bak) heb;
  • temperatuur verlaagd naar 25 graden, was ongeveer 27 graden;
  • gestopt met easy-carbo;
  • CO2 (volautomatisch systeem van JBL) verhoogd naar 25 mg/l, was ongeveer 21 mg/l;
  • gestart met ALL-IN-ONE van planted-box.
Onderstaand de waterwaarden, welke ik meet met JBL druppeltesten:
  • Temperatuur: 25 graden
  • KH: 5,0 °dKH
  • pH: 6,78
  • GH: 7,5 °dGH
  • NH2: <0,05 mg/l
  • NO2: 0,05 mg/l
  • Cu: <0,1 mg/l
  • O2: 9 mg/l
  • NO3: 10 mg/l
  • PO4: 0,5 mg/l
  • SiO2: >6 mg/l
  • Fe: 0,06 mg/l
  • CO2: 25 mg/l
Wekelijks ververs ik ongeveer 50% water, hier ben ik mee gestart i.v.m. de blauwalg. In andere posts op het forum lees ik al dat dit voor de bacteriecultuur (welke waarschijnlijk niet in orde is omdat ik bruinalg heb) niet verstandig is om te doen.

Hieronder enkele foto's van de huidige situatie. Ik ben van plan vanmiddag nog wat snelgroeiers te kopen, om te zorgen dat alles zich weer z.s.m. hersteld. Advies en tips zijn welkom!


DSC_0058.jpg


DSC_0059.jpg


DSC_0060.jpg


DSC_0061.jpg


DSC_0062.jpg


DSC_0063.jpg
 
Wat klote dat het steeds blijft terug komen!

Is dit je enige aquarium?
Anders zou je uit een ander aquarium de bacterien uit dat gezonde filter kunnen over doen in dit aquarium.
Door de spons uit te knijpen in je filter.

Mij werd ook afgeraden idd om veel te verversen.
Wat ik nu doe is het constant blijven weghalen en alleen dat water weer aanvulllen met vers water.
 
Zojuist weer de blauwalg van de bodem verwijderd en 50% waterwissel gedaan. Als laatste redmiddel ga ik nu ook starten met een kuur blue-exit.

Om de bacteriecultuur weer wat op gang te helpen zal ik het filter uit mijn andere bakje (slechts 20 liter, grote bak is 300 liter, maar alle beetjes helpen) leegknijpen in het aquarium.

Vanmiddag in de aquariumspeciaalzaak werd mij aangeraden de watercirculatie aan te passen: een spraybar aan de korte zijde, aanzuiging aan dezelfde zijde. Nu heb ik een spraybar over de gehele achterwand en 2 aanzuigpunten (in beide achterhoeken). Deze aanpassing zou voor een langere stroming zorgen, wat moet helpen tegen de bruinalg.
 

Terug
Bovenaan