Skimmer voor kaamlaag


Ik merk met de Eheim-skimmer wel dat mijn CO2 verbruik zo;n 20% omhoog schiet (ik meet het CO2 verbruik op dagelijkse basis). Om die reden is het dus aan te raden om hem niet 24/7 aan te zetten. Een uurtje per dag is wellicht ook genoeg.

Hier dezelfde ervaring en met gelijkblijvende hoeveelheid co2 bellen stijgt de ph met 0,05 volgens de controller. Ik heb hem dus af en toe een uurtje aan.
 
Ik merk met de Eheim-skimmer wel dat mijn CO2 verbruik zo;n 20% omhoog schiet (ik meet het CO2 verbruik op dagelijkse basis). Om die reden is het dus aan te raden om hem niet 24/7 aan te zetten. Een uurtje per dag is wellicht ook genoeg.
Had ik niet verwacht. Ik had hem twee keer per dag 15 minuten aan staan en ik had een hele dikke kaamlaag die ik niet kon breken door het water uit het filter van wat hoger te laten vallen.
 
Wat als je naar de oorzaak van zo'n kaamlaag zoekt? Heeft meestal toch wel met de driehoek licht-voedingsstoffen-CO2 te maken.

Ik krijg het hier meestal weg als ik de lichturen/-intensiteit verminder.

Of gaan we dan off-topic?
 
Hier dezelfde ervaring en met gelijkblijvende hoeveelheid co2 bellen stijgt de ph met 0,05 volgens de controller. Ik heb hem dus af en toe een uurtje aan.

ohh das n goeie ... mijn verbruik in bellen ging ook omhoog om de waardes gelijk te houden
nooit bij stil gestaan dat de skimmer de boosdoener is .. ik dacht de planten moeten meer hebben hahaha

meteen timer op me skimmer gegooid nu :thumbs:
 
Haha, ja ik heb er ook een timer op en hij gaat dacht ik 3x een half uurtje aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluo
De eheim hangt nu in de bak en zoals meer mensen al aangaven Zie ik de co2 waardes zakken. De co2 checker is langzaam van groen naar blauw aan het verkleuren.ik ga morgen even even digital tijdklok halen om hem Elk uur even 10 aan te hebben. Nu ook langzaam de co2 dosering iets verhoogt
 
Ik vermoed dat door het aantrekken van het water er extra beweging aan het oppervlak komt en daardoor dus uitwisseling van gassen de co2 ontsnapt.
 
Ik krijg het hier meestal weg als ik de lichturen/-intensiteit verminder.
Dat heb ik ook gemerkt, ondanks voldoende voeding toch een kaamlaag, minder licht en de kaamlaag was veel minder
 

Terug
Bovenaan