Wat is er nieuw

slak met gaatjes

  • Onderwerp starter Onderwerp starter An Vrolijk
  • Startdatum Startdatum
A

An Vrolijk

Guest
Vandaag heb ik een tylo slak gekregen, met een witte punt en zwart lijfje,
Bij de vorige eigenaar bewoog ie al niet zoveel en hier eigenlijk ook niet maar hij is toch een stukje gaan wandelen en toen zag ik dat hij gaatjes in zn huisje had.
hoe kan ik ervoor zorgen dat het huisje weer gaatjesvrij wordt?
kheb hem bij mn chocogarnaaltjes zitten, op zand,

686668an_vrolijk_0_82_20140308_225121.jpg
 
Hoi An,

ik ben geen expert op het gebied van tylo's (al ben ik me helemaal aan het inlezen hierover..wil er nog een aparte bak voor opstarten)
maar wat ik wel weet is dat ze een hoge ph en kh op prijs stellen.
bij mijn eigen slakkenbak heb ik de ph en dan vooral de kh een stuk hoger dan in de gezelschapsbakken, omdat ze veel kalk aan het water onttrekken om hun huisjes aan te maken.
misschien kun je eens naar de ph en kh waardes kijken? ik weet alleen niet hoe hoog die mogen zijn voor je garnaaltjes?

ik denk niet dat de al ontstane gaatjes weer dicht kunnen gaan, maar je kunt misschien wel nieuwe gaatjes voorkomen door de kh te verhogen.

nogmaals: ik ben geen expert, maar vertel je uit ervaring met mijn andere slakken 😉
 
Ze zitten hier gewoon op kraanwater, zal zo eens ff gaan meten, vermoed dat de Ph tussen 7.5 en 8 ligt
hij heeft maar een paar cm bewogen sinds ie hier is, dus nu ongeveer 24 uur,
 
An, ik heb dus dezelfde slak en ik heb ook die gaatjes in het achterdeel bij alle slakken. Volgens "kenners" op het GEK komt dat omdat hij volwassen is en door vallen en stoten.
Het zit ook altijd op de achterste punt.
Ook is dat een soort die wat warmer water lekker vindt. Onder de 25 graden zie je deze niet veel bewegen en in vergelijking met de Orange Poso loopt hij ook erg weinig. De Orange Poso loopt de hele dag door en deze niet. Het is volgens mij de White Spotted.
Ik heb van Chrisgarnalenshop destijds gehoord dat er nogal wat verschil zit in hoe actief de soorten zijn.
Dus dat hij niet veelloopt kan wel kloppen.
Ik heb ze op leidingwater met ph 7.8 en kh 5.
 
Veel van deze slakken zijn nog wildvang en in het wild worden ze belaagd door kleine krabben e.d. die hun huisje proberen kapot te maken. Het hoeft dus niet door te lage waterwaardes te komen.
 
Klopt Jones. Dat is eigenlijk ook het verhaal wat mij is verteld op het GEK.
Maar ook hier in de bak hoor ik met regelmaat 1 van het glas af naar beneden donderen en dat geeft ook best weleens een beschadiging hoor. Maar bij de import zal het eerder van krabjes enzo komen.
Mijn kh is hier 5 en ik zie verder nergens gaten in het huis door een of ander gebrek. Dus leidingwater gaat prima.
 
ok
heb ik ook weer wat geleerd :thumbs:

jammer dat het leidingwater bij mij wel erg zacht is (kh is net iets meer dan 2...).
ik weet niet hoe het bij An is? (even nieuwsgierig; zelfde provincie, maar andere kant ervan)
 
oke dat ga ik nu stoppen met me zorgen maken hahaha
Als ik straks wat minder scheel zie van de koppijn zal ik gaan testen,
 
nah heb ff gedacht maar als die op hogere temperatuur moet, dat vinden me garnaaltjes niet errug fijn,
Jane als je wil mag je hem dan komen ophalen,
ga ik gewoon weer op zoek naar een babyappelslakje
 
Deze slak komt toch uit de bak van de plaatselijke schietvereniging? 😛
 
wahahahaa daar lijkt het wel op he,
vind het maar zielig, maar ondertussen is ie wel weer heel langzaam ergens anders heen aan het gaan
 
de ph in de bak is 7.5
en de kh is 6
 
We hebben al contact gehad via sms 😉

Jouw ph en kh vallen reuze mee; hier moet ik echt met kalkstenen in de slakkenbak werken (en soms kh+ toevoegen) om de kh boven de 4 te houden....

helaas kan ik de Tylo (nog) niet hebben hier; het blijft een leuke slak :thumbs:
 
An Vrolijk zei:
de ph in de bak is 7.5
en de kh is 6

Die waarden zijn voor de slak prima hoor. De kh hier is maar 5 hoor.
Maar ja je garnalen vinden de temp misschien minder ja.
Dat gaatje is niet zielig hoor want dat hebben al oude en grote hier in de bak ook.
En ik hoor ze nooit klagen erover 😉
 
Ik heb een poosje geleden appelslakjes bij iemand thuis gekocht.
Zij legde eierschillen bij in het water voor de kalkbehoefte van de slakken.
 
dat is een goede tip Petra :thumbs:
kan ik in mijn slakkenbak ook eens proberen
 
Ja kalkschalen werkt goed om de slakken van kalk te voorzien.
Maar de schade die de Tylo van An heeft is blijvend en gewoon een gevolg van "ongelukjes".
Maar opzich moeten eierschalen best goed werken ivm de kalkbehoefte.
 
dan weet ik dat voor de volgende keer, helaas is de tylo gaan hemelen, en stinken dat ie deed! pffff

ga wel een keer kijken voor een andere, ik vind het wel leuke beestjes
 
🙁 Spijtig! Kwam je ontbijt er ook bijna uit? Had ik bij de man/vrouw van die wel...
 
had nog niet gegeten gelukkig
 
nou jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
ging die vuilniszak verwisselen, leeft dat gekke beest gewoon nog, waarom ie dan zo stonk??? ik weet het niet, maar heb hem in een beker warm water gezet en er zit echt nog leven in
 
Ik heb nog een plastic bakje denk dat ik um daarin doe met warm water en die maar ff op de meterbak zet voor de warmte
 
nu istie toch echt dood, sodeknetter wat stinkt dat zeg.
heel jammer maar ja niks aan te doen
 
Ja, dat zo'n klein beestje toch zo kan stinken..
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan