Wat is er nieuw

Slak? Of iets anders

Karakan

Active member
Lid geworden
26 oktober 2023
Leeftijd
37
Vandaag heb ik weer eens de filters schoongemaakt en toen zag ik iets in de goot wat mij opviel. Misschien weten jullie wat het is?

Het was een soort platte worm van 3-4mm. Hij kon samentrekken en uitrekken en was plat. Geen huis/schelp. Geen hoofd of begin/eind.
Helaas geen foto van, omdat dat toch nooit goed lukt.

Is dat nou een slak of iets anders?

Die planaria zou het kunnen zijn inderdaad!
Het klopt ook, want ik heb er garnalen in zitten.

Dit is de 2de die ik in een jaar tijd zie, dus het valt mee. Verbaasd mij wel dat de vissen het niet opeten.
Ben blij dat het geen parasiet of iets dergelijks is!

Die planaria zou het kunnen zijn inderdaad!
Het klopt ook, want ik heb er garnalen in zitten.

Dit is de 2de die ik in een jaar tijd zie, dus het valt mee. Verbaasd mij wel dat de vissen het niet opeten.
Ben blij dat het geen parasiet of iets dergelijks is!
Planaria is wel degelijk een parasiet, is gek op garnalen!
Maar er zijn ook genoeg wormen soorten die er op lijken en onschadelijk zijn, daar is een goede foto voor nodig.

Weet niet of het duidelijk genoeg is, maar vandaag vond k er weer 1 met schoonmaken van de filter. Kruipt als een worm. Trekt zich samen en rekt zich uit.

Iemand een idee?

Bijlagen

• Screenshot_2024-09-06-23-49-15-546_com.miui.gallery.jpg
    Screenshot_2024-09-06-23-49-15-546_com.miui.gallery.jpg
    171.4 KB · Weergaven: 32
Weet niet of het duidelijk genoeg is, maar vandaag vond k er weer 1 met schoonmaken van de filter. Kruipt als een worm. Trekt zich samen en rekt zich uit.

Iemand een idee?
Planaria herken je heel goed door de driehoekige kop. Een enkele kan geen kwaad hoor maar kunnen ook een plaag vormen. Vooral bij teveel voeren

Die op de foto heeft zover ik het zie de puntige kop.

Nee overvoeren doe ik niet.
En er zitten veel garnalen erin die continu opruimen ook.

Ik hoef mij dus geen zorgen te maken

Als het een enkeling is niet, maar ze zijn schadelijk voor garnaaltjes heb ik gelezen. Voor jonkies en garnalen die vervellen. Daar jagen ze op

Ik ga denk ik dwergbotias erbij halen.

Die blijken zowel slakken als planaria op te eten.

Ik zag afgelopen dagen meerdere planarias en ben 3 vissen verloren afgelopen 2 weken. Heb dus toch wat over het hoofd gezien.

Behandeling met esha2000 heeft niet geholpen.

Ipv medicijnen dacht ik aan dwergbotias.
Iemand ervaring of dit een goed idee is?

Als het goed is moet het de vuurgarnalen ook met rust laten.

Zou eerder kijken naar een corydoras soortje als je een zandbodem hebt, voor 60cm is een panda b.v. een leuke.
Heb je grind en geen sierslakken dan kun je ook flubenol gebruiken.

Kan je afraden om medicatie te gebruiken als je niet weet waar je het voor gebruikt, dit kan je balans in je aquarium compleet overhoop gooien met nare gevolgen.
Botia's i.c.m. garnalen weet ik niet of dat zo handig is.

Ik heb rio 125 van 80cm met witte zandbodem. Heb al Corydorassen rondzwemmen en geen sierslakken.

Je hebt de esha ndx speciaal voor planaria, maar die is niet zo onschuldig als de esha2000. Daarom zoek ik alternatief en toen las ik dat botias ook planaria eten.

Als je al corydoras rond hebt zwemmen en je hebt last van planaria dan heb je er of te weinig, of je voert ze teveel.
Esha2000 is wat mij betreft een 'medicijn' wat je beter in de prullenbak kan gooien, gaat weinig helpen tegen de meeste gevallen.

Volwassen vissen zullen geen problemen hebben met planaria, garnalen zoals eerder al is aangegeven wel. Als je echt wat wilt gebruiken zou ik voor flubenol gaan als daar tegenwoordig nog is aan te komen, maar nogmaals , zou niet nodig hoeven zijn.

Krijg nou twijfels over je kennis. Ik lees dat flubenol giftig is voor vissen.

Nog ter info, is al even geleden. Zelfs garnalen vallen hier niet van om, dan een vis al helemaal niet:
flubenol 5%

1 gram droge stof mengen met 0,1 liter ( 100ml ) warm water en dit goed schudden. Van dit middel is 1 ml genoeg om 5 liter aquariumwater te behandelen.

Volgens mij is dat niet meer makkelijk vrij te verkrijgen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan