Wat is er nieuw

Slaketende vissen of andere dieren

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sambe
  • Startdatum Startdatum
S

Sambe

Guest
Hallo,

Ik ben nieuw hier.
En ik heb een te grote hoeveelheid aan slakken. De poelslakken die al groter zijn dan 1/2cm wil ik graag behouden.

Maar ik vroeg me af of iemand mij kon vertellen welke vissen of andere dieren (soms) slakken van kleiner dan 1/2 cm of slakkeneitjes eten?? Ookal is het niet hetgene wat ze het meest eten.
Kogelvis, roodbuikchilide, paradijsvis en antome helena passen helaas niet in mijn visbestand.
Ik heb een bak van ong. 1 m.

Weet iem. of bijv. appelslakken eitjes van andere slakken eten en/of mini slakjes eten??

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes!!

Anatome Helena. Is een slaketende slak.
Waarom past die niet in je bestand????

Dan Minder voeren.

Ik wist niet dat je je voor moest stellen.

Ik wil donderdag misschien weer een aantal vissen halen want kom dan in de buurt van een grote aquarium zaak, waar ik vertrouwen heb dat ze goede vissen leveren. En ben al lang over aan het nadenken welke vissen ik wilde en deze vragen had ik nog, dus ik denk ik stel ze nu tegelijk. Want anders heb ik niet op tijd antwoorden dadelijk voor ik ze ga halen. Ook daar wist ik niet dat dat niet de bedoeling was, maar zal er voortaan op letten

Maar mijn visbestand is namelijk

1 grote posthoornslak
5 zwarte fontoomzalmen
1 handwaaiergarnaal, helaas 1 dood gegaan, want weet dat ze liever met meer zitten
7 pareldanio
4 dwergklauwkikkers
1 myzon marble

Ik ben nu iets langer dan 2 maanden bezig, dus ben nadat mijn aquarium op is gestart, met groepjes vissen toevoegen begonnen, omdat ik gelezen had, dat in een keer niet goed was.

Ik denk aan 4 pangio pangia als je die regelmatig ziet.

Verder wil ik nog Betta imbellis nan, omdat die vredelievender is dan betta spendens en dat ik las dat betta splendens door de kweek zo�n lange vinnen heeft en daardoor moeite heeft met zwemmen. En dan ong. 3 vrouwtjes.

Apistogramma borelli "Opal", dwergchilide maar is een zeer vredelievende. Ook ga ik temperatuur niet verhogen, waardoor ze niet gaan paren. En ik verwacht dat het met de vredelievende betta die boven aan het water leeft en deze onderin leeft, wel goed moet gaan. 1 man, 2 vrouwen.

En slaketende slak kan dus niet, doordat ik grotere slakken wel wil houden en ik een posthoornslak heb.

Gr. Lieke

Welkom Lieke!
Bertus bedoelt het niet kwaad..... maar komt niet altijd even vriendelijk over 😉 (no hard feelings Bertus!)
Een slakkenplaag is vaak het gevolg van teveel voeren, dus wellicht als je wat minder voert heb je ook minder slakken. Posthoornslakken kweken vrij snel dus als je er een beperkt aantal anatome helena's in doet moet dit volgens mij wel kunnen, desnoods maar 2....

De combi betta en borelli zou ik niet doen, de betta vereist flink hogere temperaturen en de borelli doet het beter in wat koelere bakjes rond de 22 graden.... Ook qua waterwaardes geen goede combi.
En de borelli kweekt vrij makkelijk en jaagt dan best wat in de bak......

Appelslakken eten geen andere slakken of eitjes maar kweken erg snel.... wordt ook al snel een plaag als je vergeet een tros eitjes weg te halen, daarnaast vervuilen ze ook flink. Grote slak, dus grote drol. 😉

Kijk,Lieke. Dat is Leuker.

Hoe groot is die posthoorn dan?

Wat jij nu wilt gaan doen,gaat nooit goed.
Fantooomzalm,dan Betta,s er bij. Niet doen. dan ook nog 3 vrouwen?

Apistogramma? erbij. Heb ernstig mijn twijfels.

Oke bedankt, idd reactie verkeerd opgevat. Over het visbestand zal ik dan nog eens goed nadenken. Ik heb er best veel over gelezen, maar nog weinig ervaring mee zoals jullie. Dus misschien dan niet zo�n goed plan dat visbestand.

Nee mijn plaag is de poelslakken, die posthoornslak heb ik er zelf in gezet en is er maar 1, dus kan zich niet voortplanten. Dat is een grote posthoornslak. En zit er maar 1 in. Maar die wil ik dus juist echt niet kwijt en als er die slaketende slak in komt, gaat die dadelijk mijn posthoornslak opeten.
Op het voeren zal ik extra letten.

Iemand toevallig nog andere idee�n voor vissen of slakken om die kleine slakjes wat te minderen?

Groetjes!

Nou , Met een tafel gedekt, neemt hij eerst de kleintjes.
Mijn posthoornslakken zijn niet groter dan 2 cm.

Is het niet een appelslak?

Nee, je hebt volgens mij de posthoornslak en de grote posthoornslak. En die van mij is de laatste. Hij komt ook uit mijn vijver, dus kan geen appelslak zijn, want was er daar spontaan ingekomen. En is ong. 3 a 4cm nu, denk ik en kan volgens mij maximaal 6 cm worden.

OJA MIJN AQUARIUM IS 1 METER, MISSCHIEN OOK HANDIG VOOR IEDEREEN TE WETEN ALS ZE EVENTUEEL SUGGESTIES VOOR VISSEN DOEN 🙂.

Groetjes!

Sambe zei:
Nee, je hebt volgens mij de posthoornslak en de grote posthoornslak. En die van mij is de laatste. Hij komt ook uit mijn vijver, dus kan geen appelslak zijn, want was er daar spontaan ingekomen. En is ong. 3 a 4cm nu, denk ik en kan volgens mij maximaal 6 cm worden.

OJA MIJN AQUARIUM IS 1 METER, MISSCHIEN OOK HANDIG VOOR IEDEREEN TE WETEN ALS ZE EVENTUEEL SUGGESTIES VOOR VISSEN DOEN 🙂.

Groetjes!

Je moet daarom niet roepen, wij zijn niet doof 😉 😀

1M lengte heeft je bak, en de rest?
hoe diep(breed) en hoog is hij.
Je hebt aquaria van 100x30x40 = 120 liter water bruto en je hebt aquaria van 100x50x50 = 250 liter water bruto.
Zie je het verschil en hoe groot het verschil in liters is? 😉

Oke dank je voor de tips. Heb er echt iets aan.
Klopt, heb je gelijk in, aquariums heeft idd verschillende maten, niet aan gedacht. Mijn bak is 1 m lang, 40 cm breed, 60 cm hoog. Maar van de hoogte gaat nog 10 cm ong. af ivm de lamp en nog ong. 10 cm af door het grind op de bodem. In totaal dus ong. 160 L. Ik heb een filter buiten mijn aquarium die mijn acquarium ong. 3x per uur filtert volgens mij.
Als anderen nog tips hebben, hoor ik het graag.

Groetjes!

Hij komt ook uit mijn vijver, dus kan geen appelslak zijn.
Weet jij ook de gevaren ,die je mee neemt?

Deze dan.
De posthorenslak is ook een longslak met een huisje van ca. 3,5 cm groot. Zijn naam is natuurlijk afkomstig van de vorm van zijn huisje dat lijkt op een posthoorn. De kleur van de schelp is roodbruin maar door algen en andere aantasting lijkt deze vaak meer groenig. Het lichaam van de posthoornslak is donkergrijs voorzien van een platte, aan het uiteinde spits uitlopende voet. De posthorenslak heeft longen, maar kan ook zuurstof uit het water opnemen. Zijn bloed bevat hemoglobine en is daardoor rood van kleur. Hierdoor kan de posthorenslak leven in minder zuurstofrijk en in dieper water dan de poelslak. Toch komt ook de posthoornslak af en toe naar de oppervlakte om zijn longen te vullen

Ja heb je gelijk in. Dat het gevaar kan leveren, daarom nog 3 weken gewachtna de slak met vissen toevoegen, zodat wormpjes enz die er in konden zitten en na de slak op zoek gaan naar een visgastheer dood zouden. Of waren er nog meer risico s ondanks zo lamg heb gewacht?? Dan zal ik er volgende keer nog extra op letten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan