Wat is er nieuw

Slakjes na aankoop Cabomba? Laten zitten??

• Onderwerp starter Onderwerp starter xRubyRuno
  • Startdatum Startdatum
X

xRubyRuno

Guest
Ik heb vandaag een vers Cabomba plantje in mijn aquarium gezet die in opstart is, ik was het deze ochtend gaan kopen en erna in gezet.
Nu zie ik op mijn decoratiestenen enkele mini slakjes!

Kunnen deze kwaad? Want deze zijn dus 100% zeker weten met de Cabomba mee gekomen. Ik zie er op het eerste zicht zeker al twee.
Ik heb er een video van proberen maken.

Verdere info: Water temperatuur 22�C

[video]https://www.youtube.com/watch?v=9yOADnjWVeY&feature=youtu.be[/video]

Slakjes kunnen verder geen kwaad en zijn goede opruimers. Cabomba is in de regel wel bespoten en ik zou voordat je bewoners in de bak zet het water flink verversen.
Ik zet zelf nieuwe planten meestal 4-5 dagen in een emmer te weken en ververs dat water dan dagelijks even. Voor bijvoorbeeld garnalen kan dat gif fataal zijn.

Slakjes kunnen geen kwaad en zullen je bodem luchtiger houden en wat afval gaan opeten, dus dat is prima.
Bij veel voeren van de toekomstige vissen zullen de aantallen gaan toenemen en zouden een plaag kunnen gaan vormen.

Mijn advies zou kunnen zijn haal ze er direkt uit of laat ze zitten maar dat is je eigen keuze.

Je moet de populatie soms wat inperken maar dat kan vrij makkelijk door een plakje komkommer neer te leggen als de lichten uitgaan. Daar gaan ze dan vaak opzitten zodat je ze makkelijk kan uitvangen.
Als je niet veel voert zijn ze vaak wel in de hand te houden.

jessicapilon zei:
Slakjes kunnen verder geen kwaad en zijn goede opruimers. Cabomba is in de regel wel bespoten en ik zou voordat je bewoners in de bak zet het water flink verversen.
Ik zet zelf nieuwe planten meestal 4-5 dagen in een emmer te weken en ververs dat water dan dagelijks even. Voor bijvoorbeeld garnalen kan dat gif fataal zijn.
Waar ze de Cabomba mee behandelen is tegen slakken. Zitten er slakken in dan zal het niet zijn gebruikt.

Botia zei:
jessicapilon zei:
Waar ze de Cabomba mee behandelen is tegen slakken. Zitten er slakken in dan zal het niet zijn gebruikt.

Dat klopt natuurlijk helemaal 🙂 . Gelet op de uitleg kun je ervan uitgaan dat ze van deze plant afkomen maar wellicht ziet de TS ze nu pas en zaten ze op een eerder gekocht plantje.
Maar als ze van deze plant afkomen dan zal de plant niet met gif behandeld zijn.

Daar ging ik inderdaad ook al vanuit.. Aangezien er slakken in zitten zal het er volgens mij ook niet mee behandeld zijn.. De plant is er nu in geplaatst om zo mijn 'routine' aan te houden. Zo kan mijn bak indraaien met de plant erin en kunnen zoals mij werd gezegd over een 4 tal dagen de visjes erbij.

jessicapilon zei:
Botia zei:
jessicapilon zei:

Dat klopt natuurlijk helemaal 🙂 . Gelet op de uitleg kun je ervan uitgaan dat ze van deze plant afkomen maar wellicht ziet de TS ze nu pas en zaten ze op een eerder gekocht plantje.
Maar als ze van deze plant afkomen dan zal de plant niet met gif behandeld zijn.

Dit is het eerste plantje in mijn aquarium, dus de slakjes kunnen nergens anders van komen 🙂 Ook heb ik ze uit een bak gekocht waar enkel cabomba in zat, dus geen andere plantensoort.. Dan mag ik er denk ik vanuit gaan dat deze niet behandeld is met slakkengif? 🙂

In theorie heb je gelijk.
Maar als je de aangekochte planten eerst goed 2 dagen spoelt weet je het zeker, heb je garnalen in de bak zitten dan zelfs 3 tot 5 dagen, slakken gif is voor garnalen bijna direkt dodelijk.

xRubyRuno zei:
Zo kan mijn bak indraaien met de plant erin en kunnen zoals mij werd gezegd over een 4 tal dagen de visjes erbij.

Nou dat zou ik niet doen.
Eerder een 4 tal weken.

In de industrie (lees professionele kweek) behandelen vele de bakken tijdens het opstarten preventief met flubenol om planaria en slakken te doden. Ik ben persoonlijk tegen het preventief gebruik van zo'n middelen maar bon.
Verder kan je het eigenlijk gewoon zijn gang laten, slakken zijn goed voor de bodem en, naast garnalen, de ideale opruimers van het aquarium. Indien je echt een plaag hebt kunnen een 4-tal anetome helenaslakken zeker wonderen doen, zij zullen (bij mij toch niet) geen plaag vormen, zeker als je wat grotere vissen hebt rondzwemmen.
Zeker NIET overgaan tot de koop van clownbotia's en kogelvissen als middel tegen een slakkenplaag. Clownbotia's worden tussen de 20-30 cm groot en moeten dus een heel groot aquarium (je moet ze in groep houden). De meeste kogelvissen zijn agressief naar medebewoners toe. Dit (eerst) kleine en lief uitziende visje is in staat om de kleinere vissen in je aquarium uit te moorden en de grotere vissen serieuze schade toe te brengen, verder moeten ze vaak ook in brakwater (ondanks dat ze in zoetwater worden verkocht in de winkel). Ze eten slakken ook vaak slechts voor de helft op en de kogelvis houder voedert hen dan ook slakken, en andere schaaldieren, om de doorgroei van hun tanden te voorkomen.

Kortom: Is het niet nodig, laat ze gewoon in je aquarium. Is het wel nodig, koop enkele anetome helena's. Veel hobbyisten verkopen ze voor een prikje.

Voila, lange uitleg maar ik hoop dat het je toch wat inzicht geeft.

Groetjes

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan