Slakjes


Coquimbo

Member
Lid geworden
18 oktober 2020
Berichten
19
Leeftijd
58
Hallo,
Vorige week een aquarium opgestart een 60 liter bak, grind planten en decoraties erin gedaan. Verwarming en pomp aangesloten.
Nou zag ik gisteren iets kruipen op een van mijn decoraties. Een slakje hiervan heb ik de foto bijgevoegd, vanmorgen zag ik er nog een paar meer, maar deze waren nog kleiner dan het slakje op de foto. Deze is ook maar een 3 a 4 mm groot.
Kan ik deze gewoon laten rondkruipen in mijn aquarium? Had al wat op internet gezocht, maar de meningen over slakken zijn nogal verdeeld zag ik.

Maar ik heb er ook geen ervaring mee met aquariums of de bewoners.

Alvast bedankt voor jullie tips.
John
 

Bijlagen

  • 20201017_112302.jpg
    20201017_112302.jpg
    291.6 KB · Weergaven: 91
Puntige blaashorenslak. Heel nuttig juist! Zoek maar eens op op dit forum, nu je weet hoe hij heet. Staan een aantal topics over.
 
Zit hem in de draaiing van de schelp. Ook is een poelslak uiterlijk gezien ook wel anders, al moet je goed kijken.
 
Tja ik noemde ze altijd Poelslakjes maar Marije weet het verschil goed uit te leggen volgens mij.
Nee, die heb ik, die poelslakjes dus... Nu heb ik wel Helena's in mijn bak maar die drukken hun snor heb ik zo het idee. Nu zie ik er ook niet veel meer. Die Helena's worden gemiddeld ook zo'n jaar of vijf oud, meen ik te weten. Nou ja, zo lang zitten ze minstens al in mijn bak. En ze, die Helena's dus, zullen beslist ook wel jongen gehad hebben, denk ik. Maar de poelslakjes bestrijden moet ik vermoedelijk toch wel zelf doen...
 
Puntige blaashorenslak. Heel nuttig juist! Zoek maar eens op op dit forum, nu je weet hoe hij heet. Staan een aantal topics over.
Dank je Marije, ik laat ze met rust dan. Heb ik toch al wat leven in mijn bak totdat ik aan de vissen kan beginnen.
 
Ik heb het wel eens uit de hand laten escaleren.
Dat kwam niet meer goed.
Slakken poepen en piesen ook en de waterwaarden waren niet meer onder controle te houden.

Gelukkig heb ik maar een relatief kleine bak, dus dat was leeghalen, alles in heet water en opnieuw beginnen, en toen was het weer oké.
 
"Gelukkig heb ik maar een relatief kleine bak, dus dat was leeghalen, alles in heet water en opnieuw beginnen, en toen was het weer oké."

Daar staat dan natuurlijk weer tegenover dat de waterwaarden in een grotere bak niet zo snel door het dak gaan, en je daardoor wat meer kans hebt om in te grijpen.
Bovendien is mijn ervaring (die natuurlijk beperkt is) dat de waterverontreiniging door slakken eigenlijk te verwaarlozen is.

Maar teveel is natuurlijk teveel, ook bij slakken.
Maar daar kom je dan ook weer heel makkelijk vanaf. Gewoon 's avonds een schijf komkommer en/of aardappel aan een vork spiesen en in je aquarium laten zakken, en die 's ochtends weer omhoog halen en bij de GFT gooien (zonder de vork, natuurlijk). Eventueel een paar keer herhalen.
 
Ja, dat is uiteraard waar. Bij een klein bakje gaat het eerder mis met de waardes.
 
Slakken poepen en piesen ook en de waterwaarden waren niet meer onder controle te houden.
Even nieuwsgierig. Ik heb hier zelf nog nooit last van gehad, met relatief kleine bakken en grote slakkenbestand. Welke waterwaarden waren niet op orde? Nitriet/ammonia? of Nitraat?
 
Even nieuwsgierig. Ik heb hier zelf nog nooit last van gehad, met relatief kleine bakken en grote slakkenbestand. Welke waterwaarden waren niet op orde? Nitriet/ammonia? of Nitraat?
Ja, die vraag was ik al bang voor.:DD
Dat weet ik dus niet meer precies.
Het is al een poosje geleden.
Daarom heb ik het ook lekker wazig over "waterwaarden".

Ik weet nog dat de NO "off the scale" was.
Maar of dat de NO2 of NO3 was weet ik niet meer.
De andere waarden waren 'gewoon' hoog.
Het was gewoon een zooitje.
Plantjes gingen dood, alg, bruine alg.
Er zal ongetwijfeld meer aan de hand geweest zijn dan alleen slakjes, maar ze zullen er zeker aan bijgedragen hebben.

Visjes in een teil, bakje leeg en opnieuw inrichten.
Met de moed der wanhoop na het inrichten ook de visjes er maar weer in en dat ging wonderwel heel goed.
IMG_20201005_192930.jpg
 
Vaak heb je pech, soms heb je mazzel.
Waarschijnlijk had het bakje het meegekregen toen ik in een ander topic zei dat ik het nog één kans gaf of dat ik er anders mee zou kappen.

De rouwtetra's zorgen ervoor dat de 3 vrouwen guppen en het ene mannetje 3vrouwen en één mannetje blijven.
En de guppen zorgen ervoor dat de rouwtetra's mooi groot worden.
If you begrijp wat ik bedoel.😁
Dat heet symbiose, geloof ik.
Dank voor het compliment.
 
Laatst bewerkt:
Paar dagen geleden heb ik er 7 geteld, zullen er nog wel meer zijn dan. Maar de grootste is niet groter dan 4 mm.
Worden ze eigenlijk wel groter?
 

Terug
Bovenaan