Wat is er nieuw

slakken die naar boven gaan

kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Het volgende is aan de hand.

Wanneer ik een waterwissel doe van ca.50%, welke ik om de 3 weken doe, heb ik soms een raar verschijnsel.

De volgende dag zie ik dat veel van mijn torenslakken kruipen na boven.

Wanneer ik daarna weer een waterwissel doe stabiliseert zich alles weer.

Het maakt niet uit of ik hierbij het filter wel/niet schoon maak. Ook doet zich dit verschijnsel niet altijd voor.

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn!

469885kimielco_0_85_ehei.jpg

Was hier ook altijd zo, zag er nooit een probleem in. Dagje later of zelf een paar uur later soms zat alles alweer in de bodem. Heb nu Helena's in de bak maar die doen dat niet, zal wel aan de soort liggen.

Ik zie dat ook vaak bij een verversing en ook zonder dat ik in de bodem woel. De reden is mij ook niet duidelijk maar het is erg herkenbaar.

Hier ook een heuse slakkentrek over de voorruit na de verversing...

275795sanneke80_0_85_2016_juwel_rio_12.jpg

Ik zou best willen weten wat de reden is hiervan. Rare rakkers die slakken.

Ik heb het ze gevraagd, maar ze gaven een antwoord waar Google Translate niet uit kwam 😛

Misschien moeten ze hun territorium opnieuw afbakenen? meestal reinig ik het glas namelijk ook. Weet niet hoor, zeg maar wat 😀

Nee, willen over de rand kijken.

Ze kruipen over het glas om alglaagje te schrapen.

Maar waarom komen ze juist na een verversing dan omhoog want dat eventuele laagje zal er ook voor de verversing wel hebben gezeten.

Idd en dat algenlaagje heb ik er dan juist net afgehaald, dat is het rare.

Bedankt voor jullie reactie.

Als het eventueel aan een silicaat zou liggen, waarom krijg ik dit verschijnsel in de ene bak wel en de andere niet!

Ja dat is een goede vraag. Ik ververs met osmose en dan zit er heel weinig Si in heb ik gemeten en ook dan zie ik het soms.

Misschien denken ze dat het heeft geregend? (door stroming, temperatuurverschil o.i.d.) Ik kan me voorstellen dat ze dan actiever worden en de waterkant op willen zoeken; dat is het moment om (aan de waterrand) eitjes te leggen.
En waarom niet in die andere bak? Andere stroming misschien? Of een ander % waterwissel?

kimielco zei:
Bedankt voor jullie reactie.

Als het eventueel aan een silicaat zou liggen, waarom krijg ik dit verschijnsel in de ene bak wel en de andere niet!

Silicaat is kul.

Ze gaan naar boven om lucht te happen.
Kan per bak verschillend zijn, qua bodem. wat er in ligt.

Leuke link maar in mijn geval betreft het de Puntslakjes dus. Deze kunnen dus niet boven water lucht halen en toch gaan ze massaal omhoog bij een verversing :stars:.

Sanneke80 zei:
Ik heb het ze gevraagd, maar ze gaven een antwoord waar Google Translate niet uit kwam 😛

Misschien moeten ze hun territorium opnieuw afbakenen? meestal reinig ik het glas namelijk ook. Weet niet hoor, zeg maar wat 😀

Misschien denken ze gewoon na de schoonmaak al zoekende, "verrek waar is ons eten gebleven?".

😉

Groet,
Ben.

jessicapilon zei:
Leuke link maar in mijn geval betreft het de Puntslakjes dus. Deze kunnen dus niet boven water lucht halen en toch gaan ze massaal omhoog bij een verversing :stars:.

Wel boven water,hoor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan