Wat is er nieuw

Slakken en alg plaag? Help!

rexdekreeft

Member
Lid geworden
19 september 2019
Leeftijd
26
Dag allemaal,

Ik heb een Juwel Lido 120 en heb sinds een tijd last van een explosie aan kleine slakken in het aquarium (meegekomen bij een plant denk ik). Ook groeit er enorm veel alg. Ik probeer natuurlijk regelmatig water te verversen en ook niet te veel te voeren (ook af en toe een dag overslaan). Ik gebruik eens in de tijd ook Algumin van tetra. Ik merk dat het aquarium er hierdoor gewoon vies uitziet wat ik erg jammer vindt.

Ik heb hier voorheen nooit last van gehad, wel is mijn filter in het aquarium losgeraakt van de wand af, ik heb hem zo goed mogelijk terug proberen te positioneren maar hier zit dus nu allemaal alg tussen het filter en het glas (zie foto). Wellicht heeft dat er iets mee te maken?

Ik zou heel graag tips en hulp willen! Wat betreft de slakken vind ik het niet fijn om ze te vangen en dood te maken... Ik hoor het graag!

Groet,
Rex

Bijlagen

• IMG_2839.png
    IMG_2839.png
    29.9 MB · Weergaven: 82
  • IMG_2842.png
    IMG_2842.png
    13.6 MB · Weergaven: 78
  • IMG_2844.png
    IMG_2844.png
    28.5 MB · Weergaven: 70
Heb je een duidelijke foto van de slak en een totaaltje? Wat zijn de waterwaarden e wat voeg je toe aan voeding/co2?

Heb je iets veranderd aan co2 omdat ik vooral baardalg zie? Ik zelf heb hier ook veel last van gehad. Om er vanaf te komen duurt lang. Eerst zo veel mogelijk aangetaste planten wegknippen. Glas goed schoonmaken en de stukken baardalg wegzuigen. Je zou ze kunnen inspuiten met 3% waterstof peroxide. De alg wordt dan lichtbruin/rood en sterft af. Kinkt beetje gevaarlijk maar ik heb er zelf nooit problemen mee gehad. H2O2 valt uiteen in H20, water en 02 als het in contact komt met iets anders. Er blijven geen gevaarlijke rest producten over.

Dat je die slakken niet wil afmaken… tja, hoe kom je er anders vanaf? Gewoon vangen en in de wc/prullenbak of naar buiten gooien. Het wordt anders alleen maar erger.

Paar vragen die de deskundigen toch gaan stellen:
Hoeveel uur heb je je licht aan? Wat voor lampen heb je?
Voeg je plantenvoeding (N, P, K, micro's, CO2) toe, en zo ja welke en hoeveel?
Hoe lang draait je aquarium al?
Wat voor bodem heb je (inert/ voedingsbodem)?
Wat voor bewoners heb je?

Wat betreft de slakken: je voert kennelijk nog steeds te veel, maar stervende planten kunnen ook als voer beschouwd worden, dus dat kan ook de oorzaak zijn. Om er van af te komen (lukt nooit helemaal, dus dat wordt onder controle houden) zijn er een aantal mogelijkheden:
vangen en doden
Helenaslak(ken) toevoegen
evt kleine botia's toevoegen (mits dat bij de rest van je bestand en watertemperaturen mogelijk is en je bereid bent ze bij te voeren als de slakken op zijn.)

@Lysia @Rick.J @jessicapilon dankjewel voor jullie reacties!

Ik voeg geen CO2 toe of plantenvoeding. Als lamp gebruik ik Juwel Multilux Led light 10 uur per dag. Mijn aquarium draait al 10+ jaar. Heb wel een voedingsbodem gebruikt toen ik hem startte.

Bewoners:
Corydora, gourami, maanvis, algeneter. Ik voer ze 1-2 pleco tabletten en wat vlokken, meestal hebben ze het binnen een paar minuten op dus het lijkt niet te veel te zijn.

Zouden hier botia's bij kunnen? En moet ik misschien de bak in zijn geheel vervangen ook ivm de losse filter?

Hier nog een foto van de slakjes. De hele ruiten zitten er vol mee inmiddels.

Bijlagen

• IMG_2852.png
    IMG_2852.png
    3.8 MB · Weergaven: 64
Slakken dagelijks afzuigen, water eventueel gedeeltelijk via schepnetje terug naar aquarium, tot hoeveelheid slaktjes te overzien is.
Eventueel Helena’s inzetten (stuk of 5) om het in toom te houden of er zelfs volledig vanaf te zijn.
Helena’s doen het ook prima als vegetariër (plantenresten/uitwerpselen/voeder)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan