Wat is er nieuw

Slakken en Ambastaia sidthimunki

NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Leeftijd
57
Een vraag van een doorgaans stille meelezer ;-)

Vandaag ontdekte ik in de bak minuscule nog doorzichtige poelslakjes boven in de bak op de drijvende eikenbladvaren en op Vallisneria bladeren. De bak is 4 weken geleden enkele dagen helemaal leeggeweest ivm verplaatsen en achterwand plaatsten, vervolgens opnieuw ingericht. Nieuw hout, nieuwe bodem, nieuwe planten.

Ik wil die populatie slakken graag onder controle houden natuurlijk. Ik heb al wat op het forum rondgestruind. Zal er naar streven niet teveel te voeren. Ooit zijn me Ambastia sidtimunki als slakkeneters verkocht maar ik begrijp dat ze dat niet/nauwelijks doen. Ik heb er 5 zwemmen in een Juwel 240.

Bij de aanschaf werd me gezegd dat ze alle slakken eten.

Hoe zit het nou precies met Ambastia sidthimunki en slakken? Als ze geen slakken eten zou ik Anentome helena kunnen houden wellicht, eten zij wat vermoedelijk poelslakjes zijn?

Ik zal me in elk geval al wat meer gaan inlezen over de Anentome helena.

Nicole

Je kan de slakken ook makkelijk uitvangen als het teveel worden door een plak komkommer op de bodem te leggen of een voertablet en als ze daar massaal opzitten dan ze verwijderen. De A Helena eet zover ik weet ook maar 1 slak per dag.

Hallo Jessica,

voor nu heb ik uitgevangen wat ik kon vinden, maar ze zijn kleiner dan speldenknopjes, amper te zien. Aanvankelijk dacht ik dat het luchtbelletjes waren zo mini. Ze zullen ook tussen de planten zitten, bv tussen de bladeren van de Vallisneria dicht bij de grond.

Komkommer, overdag of als het donker is in de bak?

Ik las net inderdaad dat de helena 1 slak per dag eet. Dat is niet veel, maar mijn gedachte was 'alle beetjes helpen'. Alleen als de A sidthimunki toch van slakken snoept is moet ik ze met zekerheid niet aanschaffen.

Appelslakken kunnen niet tegen mijn kraanwater, door schade en schande wijs geworden. Ik vermoedde altijd door de oude koperen leidingen maar recent heb ik Cu getest in mijn kraanwater (warm) en in de bak, niets aan kunnen tonen. Gek genoeg met Tetra aquasafe kon ik in het verleden wel appels houden. Zou ik de A helena aanschaffen hang ik ook vast aan een watervoorbereider. Ik wil zeker niet over één nacht ijs gaan.

Ik zou het tegen het donker worden erin doen al zijn Posthoornslakjes eigen lijk wel de hele dag zichtbaar en actief. Het zijn best nuttige beestjes dus ze kunnen geen kwaad hoor verder.

Ik vermoed poelslakjes, ze zijn niet plat en gedraaid in elk geval. Het mooiste zou zijn als er een evenwicht ontstaat.

O ja, je zei ook Poelslakjes:sorry:. Die storten zich echt wel op de komkommer heb ik ervaren. Alle slakken zijn eigenlijk wel nuttig maar teveel is ook niet nodig.

Ik heb ze ook vooral wel bij de garnalen gehad en die zitten ook veel op planten en hout. De Helena zal meer op de bodem actief zijn en dus minder snel zo n slakje pakken denk ik. Als ze op het komkommer gaan zitten dan kun je simpel deze met een stuk filterslang wegzuigen.

Ik ben benieuwd, zal als ik boodschappen haal komkommer meenemen en eens proberen of het bij de speldeprikjes ook al werkt 🙂

Toch blijf ik nieuwsgierig naar wat de Amabastia sidthimunki van slakken vindt 😀. Ik zat ondertussen op internationale fora te lezen maar word nog niet veel wijzer wat dat betreft.

Ik kwam dit filmpje tegen, een Ambastaia sidthimunki die er met een slak vandoor gaat. Dus met zekerheid geen Anentome helena in mijn bak. Zorgen dus dat er een evenwicht ontstaat en de populatie slakken niet te groot gaat worden.

Dat kun je wel stellen. Hoe effectief ze zijn bij een plaag durf ik natuurlijk niet te zeggen maar een plaag heb ik nog niet.

Komkommer heb ik overigens in huis, schijnt de sidthimunki ook lekker te vinden (ze eten wel eens van zachte plantendelen heb ik in het verleden ervaren). Als de slakjes op de komkommer af komen hebben de sidtimunki's een lopend buffet :chef:.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan