Slakken houden bij lage pH / hoge CO2


trinakria

Well-known member
Lid geworden
4 oktober 2009
Berichten
952
Leeftijd
37
Hallo,

Om bij mijn leidingwater voldoende CO2 het aquarium in te krijgen zuurt het water aan tot een pH van 6.5. Ik heb gemerkt dat dit nét te laag is voor slakken. Ik zie hun huisjes langzaam oplossen en ze sterven vroeg. Dat wil zeggen: grote slakken komen bij mij niet voor want dan is hun huisje al opgelost. Ik vind het jammer want was erg blij met de zebraslakken.
Ik wil niet minder CO2 toevoegen want dat heb ik nodig voor optimale planten groei en geen risico op tekorten.

Volgens mij kan ik wel de kH structureel verhogen. Die is nu 7 maar zou ik naar 10-12 kunnen verhogen door wekelijks met de waterwissel kH-plus toe te voegen. Dan heb ik een hogere pH bij dezelfde hoeveelheid CO2.

Heeft iemander hier ervaring mee? Misschien kan ik beter accepteren dat ik geen slakken kan houden bij mijn (gekozen) waterwaarden.
 
Heb je nu een ph van 6.5 en een kh van en toediening van co2? Dan zit je volgens mij erg hoog met je co2.
 
Heb je nu een ph van 6.5 en een kh van en toediening van co2? Dan zit je volgens mij erg hoog met je co2.
ph 6.5 en kH van 8 ongeveer. Heb de kH ook een tijdje op 12 gehad (en pH nog steeds 6.5) en dat ging ook prima. Vissen hebben daar (ogenschijnlijk) geen last van. Heb geen rimpeling op het water.
Dat geeft maar weer aan dat de pH/kH tabel niet gebruikt moet worden voor bepalen CO2 concentratie, dat kan namelijk niet met die tabel. Hooguit een ruwe schatting.
 
Waarom zou die tabel opeens niet werken dan? Heb je een ph verlagende bodem in de bak misschien? Gebruik je ook een dropchecker?
 
Waarom zou die tabel opeens niet werken dan? Heb je een ph verlagende bodem in de bak misschien? Gebruik je ook een dropchecker?
Nee ik heb zand.
de pH-kH tabel werkt alleen betrouwbaar voor puur water met daarin alleen carbonaten (kH) opgelost. Dat is voor zowel kraanwater als aquariumwater niet het geval want daar zit vaak nog andere dingen in opgelost die pH beinvloeden.
Daarom wordt ook vaak afgeraden om deze tabel te gebruiken.

Dropchecker gebruik ik niet maar die zal flink lichtgroen zijn. Ik kijk vooral naar mijn planten eigenlijk. Als het aquarium 100% algvrij is en de HC hard groeit op de voorgrond op 60 cm diepte, zit ik blijkbaar goed.
 
Nou volgens mij houdt de tabel geen rekening met andere zuren inderdaad maar die heb je meestal amper in de bak en zal de invloed daarvan erg gering zijn.
 

Terug
Bovenaan